لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

لاوروف: احساسات ضد روسی در هیئت حاکمه آمریکا مانع بهبود روابط است


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای گفت که مسکو آماده است سهم خود را در برون‌رفت از بن‌بست سیاسی در مناسباتش با آمریکا ایفا کند، اما «احساسات ضد روسی حاکم در دولت آمریکا» مانع این امر است.

آقای لاوروف این مطلب را روز ۲۲ شهریور در مصاحبه با خبرگزاری آلمانی «دپ‌آ» بیان کرد.

روابط دو کشور مدت‌ها است به خاطر ضمیمه کردن شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه، حمایت مسکو از شورشیان جدایی‌طلب در شرق اوکراین، اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، و اخیراً نیز اتهام دست داشتن روسیه در مسمومیت یک جاسوس پیشین و دخترش در بریتانیا، با تنش فزاینده‌ای روبه‌رو شده‌ است.

این تنش تحریم‌های غرب علیه روسیه را به دنبال داشته که شامل توقف کمک‌های خارجی به روسیه، مسدود کردن فروش اقلام یا خدمات دفاعی و قطع و ممنوع کردن هرگونه اعتبار دولتی برای صادرات به روسیه است.

وزیر خارجه روسیه در سخنان پنج‌شنبه خود گفت: «هر چه زودتر واشینگتن خود را از این توهم برهاند که می‌شود ما را با سنگین کردن وزن محدودیت‌های اقتصادی یا نمایش توانمندی نظامی، مجبور به تغییر موضع بنیادین خود کنند، برای همه بهتر است.»

به‌رغم وضع این تحریم‌ها، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای دیدار با همتای روس خود و تلاش برای حل مسائل تأکید داشته است.

در همین حال، دیدار رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه که ۲۵ تیرماه در هلسینکی، پایتخت فنلاند، برگزار شد، انتقاد شماری از سیاستمداران دموکرات و جمهوری‌خواه و رسانه‌ها را درپی داشت.

جامعه اطلاعاتی آمریکا می‌گوید روسیه با به راه‌ انداختن کارزاری از تبلیغات، پخش اخبار جعلی، هک و حملات سایبری و دیگر اقدامات، در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۲۰۱۶ دخالت کرده‌ است.

این مسئله که تکذیب شدید مسکو را به دنبال داشته، همگرایی دو کشور را با مانعی جدی روبه‌رو کرده است.

در چنین شرایطی، جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، مردادماه امسال اعلام کرد دیدار بعدی ترامپ و پوتین تا سال ۲۰۱۹ به تعویق می‌افتد.

سرگئی لاوروف در ادامه مصاحبه روز پنج‌شنبه خود با اشاره به این تحولات گفت که «ما اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر تمایل آمریکا به برقراری گفت‌وگوی بین دو کشور را جدی می‌گیریم.»

او افزود: «اگر هم گاه برخی تحرکات مثبت از سوی رهبر ایالات متحده دیده می‌شود، روس‌هراسی شدیدی که در هیئت حاکمه ایالات متحده حاکم است آن را خنثی می‌کند.»

وزیر خارجه روسیه گفت که «ما آماده‌ایم تا سهم خود را برای برون‌رفت مناسبات دوجانبه از بن‌بست موجود ایفا کنیم... هرچند به خاطر اقدامات واشینگتن، وضعیت بین دو دولت همچنان بدتر شده‌ است.»

آقا لاوروف یک روز پیش از این در حاشیه یک مجمع اقتصادی در شهر ولادی‌وستوک روسیه نیز درباره مناسبات کشورش با ایالات متحده سخن گفته و با اشاره به مقام‌های واشینگتن این‌ گونه اظهار نظر کرده بود که «اول، اعلام تحریم می‌کنند، بعد تحریم‌های بیشتری وضع می‌کنند، و تنها پس از آن باب مذاکره را باز می‌کنند».

به گفته او، چنین سیاست‌هایی «بعید است در درازمدت منجر به موفقیت شود.»

منابع: خبرگزاری‌های رویترز، اینترفکس و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG