لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

ترامپ فرمان تازه‌ای علیه عاملان خارجی دخالت در انتخابات آمریکا «صادر می‌کند»


دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

بنا بر گزارش‌ها از آمریکا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آن کشور، قصد دارد فرمان اجرایی تازه‌ای صادر کرده، افراد و نهادهای خارجی متهم به تلاش برای دخالت در انتخابات ایالات متحده را هدف تحریم قرار دهد.

خبرگزاری رویترز و روزنامه وال‌استریت‌جورنال، ۲۰ شهریور ماه، گفته‌اند این فرمان اجرایی ممکن است تا ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور به وقت آمریکا) ابلاغ شود.

یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده به رویترز گفته، تحریم‌های تازه، افراد و یا شرکت‌ها و نهادهایی که متهم به دخالت در انتخابات آمریکا، از طریق حملات سایبری، هک و دیگر اقدامات هستند، را هدف قرار می‌دهد.

جامعه اطلاعاتی آمریکا می‌گوید روسیه با به راه‌انداختن کارزاری از تبلیغات، پخش اخبار جعلی، هک و حملات سایبری و اقدامات مختلف، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ دخالت کرده‌است. اتهام‌های مشابهی به آن کشور در مورد انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا که دو ماه دیگر برگزار می‌شود، زده شده‌است.

رهبران روسیه این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

از سوی دیگر جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، اخیرا دولت‌های چین، کره شمالی و ایران را نیز متهم کرده که به‌دنبال «دخالت» در انتخابات ایالات متحده هستند.

بولتون اواخر مرداد گفته بود: «قطعا می‌توانم بگویم که در مورد دخالت‌های چین، دخالت‌های ایران و دخالت‌های کره شمالی [در انتخابات] نگرانی‌های کافی امنیتی وجود دارد و ما گام‌هایی را برای جلوگیری از این اقدامات بر می‌داریم».

تهران واکنش رسمی به این اتهام‌ها نشان نداده‌است. اما سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل در واکنش به مسدود شدن حساب‌های کاربری وابسته به دولت ایران در شبکه‌های اجتماعی، به دلیل تبلیغات و اثرگذاری بر کاربران، گفته بود: «چنین ادعاهایی، مضحک و بخشی از درخواست‌های عمومی آمریکا برای تغییر رژیم در ایران و نیز سوءاستفاده از شبکه‌های اجتماعی است».

ماه‌هاست هیئتی از بازرسان و کمیته‌هایی در کنگره آمریکا در حال تحقیق در مورد اتهام‌های وارد شده به روسیه هستند. آن‌ها تحقیقاتی در مورد برخی مقام‌های ستاد انتخاباتی ترامپ و شماری از چهره‌های نزدیک به او نیز انجام می‌دهند. دونالد ترامپ هرگونه تبانی ستاد انتخاباتی خود با روسیه را رد کرده و می‌گوید در این پرونده «چیزی برای پنهان کردن ندارد».

فرمان احتمالی ترامپ برای اعمال تحریم‌های تازه، بخشی از اقدامات دولت و نهادهای ایالات متحده برای مقابله با این دخالت‌ها به شمار می‌رود. هنوز مشخص نیست در این فرمان اجرایی روسیه به‌طور مجزایی مورد اشاره قرار خواهد گرفت یا نه.

در حال حاضر نیز مقام‌های آمریکایی برخی از مقام‌های دولتی روسیه را رسما متهم به دخالت در انتخابات آمریکا کرده‌اند. برای نمونه در ۲۳ تیر ماه که وزارت دادگستری آمریکا، ۱۲ افسر اطلاعاتی روسیه را به هک رایانه‌ای هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی ترامپ، و حزب دمکرات در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ متهم کرده بود.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید فرمان احتمالی، قرار است گستره‌ای از فعالیت‌های خارجی را در برگیرد، اما در هر صورت به مقام‌های ایالات متحده ابزاری می‌دهد تا در صورت لزوم دست به اقدام علیه شخصیت‌ها یا نهادهای روسی بزنند.

اروپای آزاد، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG