لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

درخواست نتانیاهو برای موضع‌گیری شدیدتر اروپا در قبال ایران، در پی واقعه پاریس


نخست‌وزیر اسرائیل، در پی بازداشت یک دیپلمات ایرانی، در جریان تحقیقات مربوط به «توطئه حمله به همایش شورای ملی مقاومت» در حومه پاریس، خواستار موضع‌گیری شدیدتر اروپا علیه تهران شد.

بینامین نتانیاهو ۱۳ تیر ماه در یک سخنرانی در شمال اسرائیل گفته است «تصادفی نبود که این حمله [به همایش شورای ملی مقاومت] متوقف شد».

او افزوده است «من از رهبران اروپا می‌خواهم: از حمایت مالی از یک رژیم تروریستی، که از عملیات تروریستی در سرزمین شما حمایت مالی می‌کند، دست بکشید. به سیاست کوتاه آمدن و ضعف در قبال ایران پایان دهید».

اشاره نخست‌وزیر اسرائیل به وقایعی‌ست که پیرامون همایش «شورای ملی مقاومت» و نهاد مرتبط با آن یعنی «سازمان مجاهدین خلق ایران»، نهم تیرماه در حومه پاریس، شکل گرفت. در این همایش مریم رجوی، رهبر این گروهِ مخالف جمهوری اسلامی، رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک و از مشاوران حقوقی دونالد ترامپ، بیل ریچاردسون، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل، و شماری دیگر از چهره‌ها و مقام‌های پیشین غربی سخنرانی کردند.

چندی بعد یک زوج ایرانی‌تبار به ظن «توطئه برای حمله و بمب‌گذاری» در آن بازداشت شدند. پس از آن دادستانی فدرال بلژیک در بیانیه‌ای اعلام کرد یک دیپلمات ایرانی در آلمان نیز به اتهام ارتباط با این زوج دستگیر شده‌است. دیپلمات بازداشت‌شده در سفارت ایران در اتریش کار می‌کند.

این رخدادها در آستانه سفر حسن روحانی به سوئیس و اتریش، و دیدارهای او با مقام‌های اروپایی، در جهت گرفتن تضمین‌ برای حفظ توافق اتمی، به‌وقوع پیوسته‌است. ترامپ که از مخالفان سرسخت توافق اتمی بود، در اردیبهشت ماه دولت خود را از آن خارج کرد. نتانیاهو نیز از مخالفان برجام است. مریم رجوی نیز تهران را متهم به «سوءاستفاده از برجام» کرده‌است. کشورهای اروپایی، چین و روسیه، دیگر طرف‌های مذاکرات با ایران، از برجام حمایت کرده و می‌گویند به جلوگیری از گسترش جنگ‌افزار هسته‌ای کمک می‌کند.

آقای نتانیاهو در جریان سخنرانی روز ۱۳ تیر ماه خود، با اشاره به سفر آقای روحانی به اروپا، می‌گوید این توطئه در همان زمانی خنثی شده که رئیس‌جمهوری ایران برای دستیابی به تضمین‌های مربوط به توافق اتمی به اروپا رفته و «نمونه‌ای از ریاکاری بدون حد و مرز ایران» است.

او افزوده است «به شما می‌گویم این تلاش‌ها نتیجه‌ای نخواهد داد... حتی وقتی ایران یک حمله تروریستی در خاک فرانسه در اروپا را طرح‌ریزی می‌کند. اتفاقی نبود که این طرح خنثی شد».

ایران از طرف دیگر می‌گوید این رخدادها «سنارویی» برای تخریب رابطه ایران و اروپا است. سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته این پرونده یادآور خودسوزی اعضای سازمان مجاهدین خلق هنگام دستگیری مریم رجوی در پاریس است.

روز چهارشنبه صدراعظم اتریش از رئیس‌جمهوری ایران خواست برای «شفافیت کامل» در مورد اتهام‌ وارد شده به دیپلمات ایرانی، با دولت اتریش همکاری کند. شورای ملی مقاومت خواستار بسته شدن سفارتخانه‌های ایران در کشورهای اروپایی شده است.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، ۱۲ تیر ماه گفته بود آمریکا از نزدیک گزارش‌های مربوط به ماجرا را زیر نظر دارد.

برپایه گزارش‌های رویترز، وای‌نت، رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG