لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۸

درگیری نیروی زمینی سپاه با یک گروه مسلح در منطقه مرزی آذربایجان غربی


فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران از انهدام یک گروه مسلح در «منطقه مرزی آذربایجان غربی» در جریان درگیری با نیروهای سپاه خبر داده است، اما حزب دموکرات کردستان ایران می‌گوید که پیش‌مرگه‌هایش «ضربه‌ای مهلک» به نیروهای سپاه زده‌اند.

خبرگزاری تسنیم روز یکشنبه به نقل از سرتیپ محمد پاکپور نوشت که «یک تیم تروریستی ضدانقلاب» با هدف «خرابکاری و اقدامات تروریستی» قصد ورود به کشور را داشتند و در درگیری با نیروی زمینی سپاه «منهدم شدند».

این فرمانده ارشد سپاه پاسداران ایران گفته است که «با اقدام به موقع» نیروی زمینی سپاه «دو تن از اشرار مسلح» کشته و «چهار تن» دیگر زخمی شده‌اند و «مقادیری مهمات، تجهیزات، و جنگ‌افزار نظامی به دست آمده است».

در این اظهارات اشاره‌ای به هویت گروه این مسلح، و زمان و محل دقیق این درگیری نشده است.

اما گزارشی که شامگاه روز یکشنبه در وب‌سایت مرکزی حزب دموکرات کردستان ایران منتشر شد، از درگیری اخیر «پیش‌مرگه‌های شار وابسته به نیروی پیش‌مرگه حزب دموکرات کردستان ایران» با نیروهای سپاه پاسداران خبر می‌دهد.

بر پایه این گزارش که این درگیری در نیمه‌شب شنبه ۱۴ مرداد در منطقه پیرانشهر روی داده است.

این گزارش مدعی است که «تیمی از پیش‌مرگه‌های شار» در درگیری با نیروهای سپاه «ضربه‌ای مهلک» به آنها وارد کرده‌اند و جزئیات بیشتری از این درگیری «به‌زودی» اعلام خواهد شد.

جمهوری اسلامی از گروه‌های مسلح مخالف خود در استان‌های غربی ایران از جمله احزاب مسلح کرد با عنوان «گروه‌های تروریستی» نام می‌برد. این گروه‌ها اما هدف از درگیری مسلحانه با جمهوری اسلامی را «دفاع از حقوق کردها» اعلام می‌کنند.

نزدیک به دو هفته پیش هم قرارگاه حمزه نیروی زمینی سپاه پاسداران اعلام کرد که در درگیری نیروهای سپاه با یک گروه به گفته این قرارگاه «تروریستی» در شمال غرب ایران، سه عضو این گروه و یک سرگرد سپاه پاسداران کشته شده‌اند.

قرارگاه حمزه، قرارگاه نیروی زمینی سپاه پاسداران در استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه است، از سال‌های ابتدایی پس از انقلاب ۵۷ در ایران، برای برخورد با گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی در این استان‌ها ایجاد شده است.

در ماه‌های گذشته نیز درگیری‌هایی بین نیروهای احزاب مسلح کرد و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی رخ داده است.

از جمله حزب کومله اعلام کرده بود که در درگیری با نیروهای سپاه پاسداران در روز دوم تیر، سه نفر از نیروهای این حزب و چند نفر از نیروهای سپاه پاسداران کشته شدند.

۱۰ روز بعد منابع خبری در اقلیم کردستان عراق اعلام کردند که نیروهای نظامی ایران مناطقی از این اقلیم را گلوله‌باران کردند که در جریان آن سه نفر زخمی شدند.

پس از آن دولت خودمختار اقلیم کردستان عراق، سرکنسول ایران در اربیل را احضار و به گلوله باران این مناطق اعتراض کرد.

XS
SM
MD
LG