لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

نخستین حضور مایک پمپئو در نشست وزیران خارجه ناتو


آقای پمپئو قرار است پس از نشست یک‌روزه ناتو، بروکسل را برای دیدار از سه کشور خاورمیانه ترک کند.
آقای پمپئو قرار است پس از نشست یک‌روزه ناتو، بروکسل را برای دیدار از سه کشور خاورمیانه ترک کند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه جدید آمریکا، برای نخستین حضور در نشست وزیران خارجه ناتو بامداد جمعه هفتم اردیبهشت وارد بروکسل، پایتخت بلژیک، شد.

آقای پمپئو عصر پنج‌شنبه بلافاصله پس از کسب رأی اعتماد از سنا و ادای سوگند در کاخ سفید، رهسپار بروکسل شده بود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز جمعه هنگام استقبال از وزیر خارجه آمریکا گفت خوشحال است که نخستین سفر آقای پمپئو در مقام جدید، سفر به مقر ناتو بوده و انتظار دارد همکاری آمریکا و ناتو بتواند نیازهای فزاینده امنیتی را برآورده سازد.

مایک پمپئو نیز در این دیدار گفت به این دلیل بلافاصله پس از ادای سوگند در کاخ سفید رهسپار بروکسل شده زیرا «کاری که اینجا در حال انجام است بسیار ارزشمند است» و مأموریت ناتو «برای آمریکا اهمیت فراوانی دارد».

موضوع نشست یک‌روزه وزیران خارجه ناتو، که حدود سه ماه پیش از نشست سران برگزار می‌شود، روسیه و آینده روابط این پیمان نظامی با مسکو است.

روابط کشورهای عضو ناتو با روسیه در سال‌های اخیر و به ویژه به دلیل الحاق شبه‌جزیره کریمه، خشونت‌ها در شرق اوکراین و همچنین اتهام‌های مربوط به «دخالت مسکو در انتخابات کشورهای غربی»، روابطی پرتنش بوده است؛ این روابط از اسفند گذشته و در پی مسمویت شیمیایی یک شهروند بریتانیایی روس‌تبار در شهر سالزبری که به اخراج گسترده دیپلمات‌های روسیه از کشورهای غربی و اقدام متقابل مسکو انجامید پرتنش‌تر شده است.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، روز جمعه در بروکسل گفت: «این نخستین نشست ناتو پس از حمله سالزبری است» و از همین رو، پاسخ جممعی به اقدامات احتمالی روسیه در آینده از موضوعات مورد بحث امروز ما خواهد بود.

روسیه دست داشتن در مسمویت شیمیایی سرگئی اسکریپال و دخترش را رد کرده است.

نشست وزیران خارجه ناتو در دو نوبت صبح و عصر جمعه در بروکسل برگزار می‌شود و مایک پمپئو، وزیر خارجه جدید آمریکا، پس از آن برای دیدار از سه کشور خاورمیانه و گفت‌وگو درباره موضوعاتی از جمله ایران، رهسپار کشورهای عربستان سعودی، اسرائیل و اردن خواهد شد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری آلمان، وبسایت ناتو و رادیو فردا؛ ج. /م.ا.
XS
SM
MD
LG