لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۳

شمار قربانیان توفان مایکل در شرق آمریکا به ۱۷ نفر رسید

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

۰۰:۴۰ ۲۱.۷.۱۳۹۷

سلام و وقت بخیر. به روز بیست و یکم مهر ماه ۱۳۹۷ رسیدیم. تلاش می‌کنیم در صفحه خبرخوان خلاصه‌ای از مهم‌ترین اتفاقاتی را که در گوشه و کنار جهان رخ می‌دهد در اختیارتان بگذاریم. همراه ما باشید.

***

خبرهای روز جمعه بیستم مهر را می‌توانید اینجا بخوانید.

۰۰:۴۳ ۲۱.۷.۱۳۹۷

واکنش فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل به تهدید دستگاه قضایی ایران علیه کامیون‌داران

چند روز پس از آنکه یک مقام قضایی استان قزوین برای ۱۷ نفری که در جریان اعتصاب کامیون‌داران در این استان بازداشت شده‌اند در خواست اشد مجازات کرد، فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل (ITF) روز جمعه بشدت از این اقدام انتقاد کرد.

محسن کرمی، سرپرست دادسرای قزوین، روز سه‌شنبه گفته بود برای این ۱۷ متهم درخواست اشد مجازات کرده و اگر جرم «محاربه» آنها محرز شود، احکام سنگینی همچون اعدام برای آنها صادر خواهد شد.

استیون کاتن،‌ دبیرکل فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل، درخواست اعدام برای اعتصاب را «غیرانسانی و غیرقابل باور» و «جدی‌ترین نقض حقوق کارگران در ارتباط با اعتصاب» خواند و گفت که در این باره با سازمان بین‌المللی کار تماس گرفته و خواستار مداخله این نهاد وابسته به سازمان ملل شده است.

دور جدید اعتصاب کامیون‌داران در ایران از ۳۱ شهریور آغاز شده و شماری از آنان بازداشت شده‌اند.

۰۰:۴۵ ۲۱.۷.۱۳۹۷

عامل تلف شدن ۵ گورخر «یا خطای انسانی بوده یا تزریق بیش ازحد داروی بیهوشی»

عباسعلی دامنگیر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان، گفته است تحقیق درباره پنج گورخری که هفته گذشته در جریان عملیات زنده‌گیری در این استان تلف شدند در دست بررسی‌ست و سه گمانه مطرح شده است.

آقای دامنگیر به خبرگزاری ایرنا گفت سه گمانه «خطای نیروی انسانی»، «ابتلا به بیماری شاربن یا سیاه‌زخم» و «تزریق بیش از حد داروی بیهوشی» به عنوان علت تلف شدن گورخرها مطرح شده بود اما بر اساس تحقیقات، احتمال ابتلای گورخرها به بیماری سیاه‌زخم منتفی شده و دو علت دیگر در حال بررسی و پیگیری است.

هفته گذشته در جریان زنده‌گیری و انتقال ۱۰ رأس گورخر آسیایی از یک پارک ملی در شاهرود به یک پارک ملی در گرمسار، پنج گورخر تلف شدند.

اداره کل محیط زیست استان سمنان رسما از این رویداد پوزش خواسته و معاون این اداره کل نیز برکنار شده است.

به نوشته ایرنا، از پنج رأس گورخری که تلف شدند یک رأس در ابتدای عملیات زنده‌گیری و به دلیل حساسیت به داروی بیهوشی تلف شد، دو رأس در حین انتقال به گرمسار جان باختند و دو رأس دیگر نیز ۴۸ ساعت پس از عملیات تلف شدند.

۰۱:۰۶ ۲۱.۷.۱۳۹۷

تلاش کمیته نوبل ادبیات برای رهایی از بحران رسوایی جنسی

کاتارینا فروستنسون عضو آکادمی سوئد و همسر ژان کلود آرنو است.
کاتارینا فروستنسون عضو آکادمی سوئد و همسر ژان کلود آرنو است.

​آکادمی‌ سوئد که وظیفه انتخاب برنده جایزه نوبل ادبیات را بر عهده دارد، از یکی از اعضایش که همسر مردی است که به جرم تجاوز محکوم شده، خواست تا از این آکادمی کناره‌گیری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این آکادمی که به دنبال بالا گرفتن این رسوایی در تلاش است تا اعتبار خود را حفظ کند، از کاتارینا فروستنسون خواسته است تا این آکادمی را ترک کند.

خانم فروستنسون همسر ژان کلود آرنو، عکاس فرانسوی-سوئدی است که از سوی ۱۸ زن به آزار جنسی متهم شده است.

علیرغم تکذیب این اتهامات از سوی آقای آرنو، دادگاه وی را در دو مورد تجاوز به یک زن در سال ۲۰۱۱ مجرم شناخته و به دو سال زندان محکوم کرده است.

این اتهامات ضربه سنگینی به آکادمی سوئد وارد کرده است. از زمان بالا گرفتن این مسئله هشت تن از ۱۸ عضو آکادمی سوئد استعفا داده یا به مرخصی رفته‌اند و همچنین در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار در ۷۰ سال گذشته انتخاب برنده نوبل ادبیات به تعویق افتاده است.

۰۱:۲۷ ۲۱.۷.۱۳۹۷

فیسبوک: اطلاعات ۲۹ میلیون کاربر دزدیده شده است

شرکت فیسبوک روز جمعه اعلام کرد که هکرها اطلاعات ۲۹ میلیون کاربر این شبکه اجتماعی را از طریق یک برنامه اتوماتیک که از یک کاربر به کاربر دیگر منتقل می‌شده، دزیده‌اند.

به گفته فیسبوک، هکرها در مورد ۱۴ میلیون از این کاربرهابه اطلاعاتی نظیر تاریخ تولد، شغل، سابقه تحصیلی، ترجیحات مذهبی و جستجو‌های اخیر آن‌ها دسترسی پیدا کرده‌اند و در مورد ۱۵ میلیون کاربر دیگر این اطلاعات تنها به نام و اطلاعات تماسشان محدود می‌شود.

به گزارش رویترز، این شرکت گفته است که در روزهای آینده با کاربرانی که از این حمله آسیب دیده‌اند تماس گرفته و به آن‌ها توضیح خواهد داد که چه بخش از اطلاعات آن‌ها در این حمله سایبری دزدیده شده است.

۰۲:۰۴ ۲۱.۷.۱۳۹۷

شمار کشته شدگان تندباد «مایکل» به دست‌کم ۱۴ تن رسید

نیروهای امدادی که در فلوریدا در حال کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان تندباد «مایکل» هستند، می‌گویند تا این لحظه ۱۴ تن در اثر این تندباد جان باخته‌اند و انتظار می‌رود شمار کشته شدگان افزایش پیدا کند.

این تندباد که روز چهارشنبه به سواحل فلوریدا رسید، جاده‌ها و خانه‌ها را از بین برده و درختان را از جا کنده است.

نیروهای امداد با کمک بولدوزر، ماشین‌های سنگین، هواپیماهای بی‌سرنشین، هلیکوپتر و سگ‌های امدادرسان در این منطقه در حال کمک رسانی به آسیب دیدگان هستند.

به گفته شرکت‌های برق‌رسانی در منطقه، روز جمعه حدود ۱.۵ میلیون ساختمان در فلوریدا و ویرجینیا با قطعی برق مواجه بودند و ترمیم شبکه برق‌رسانی نیز در بخش‌هایی از فلوریدا ممکن است تا هفته‌ها به طول بیانجامد.

تندباد «مایکل» یکی از شدیدترین تندبادهای ثبت شده در آمریکا است. سرعت این تندباد در مواردی به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت رسیده است.

۰۴:۰۹ ۲۱.۷.۱۳۹۷

تاکید جان بولتون بر اتخاذ رویکرد سخت‌گیرانه‌تر در قبال چین

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، تاکید کرد که دولت دونالد ترامپ رویکرد سخت‌گیرانه خود در قبال چین را همچنان ادامه خواهد داد و حتی به اقدامات شدیدتری نیز دست خواهد زد.

آقای بولتون در مصاحبه‌ای رادیویی که روز جمعه پخش شد، اظهار داشت: «رفتار پکن در مسائل تجاری، بین‌المللی، نظامی و سیاسی باید تعدیل بشود.»

وی چین را از نگاه دولت آمریکا «مسئله اصلی این قرن» دانست و گفت که رویکرد سفت و سخت دونالد ترامپ باعث شده که پکن «گیج» بشود.

دونالد ترامپ پکن را به دخالت در انتخابات آمریکا متهم کرده. دولت آمریکا هچنین تعرفه‌های سنگینی را بر برخی کالاهای وارداتی چین اعمال کرده، امری که واکنش متقابل پکن را به دنبال داشته است.

۰۴:۱۶ ۲۱.۷.۱۳۹۷

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران: نباید کانال دیپلماسی با آمریکا بسته شود

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، می‌گوید «فضای دیپلماتیک تازه‌ای برای تنش‌زدایی فراهم شده و نباید کانال دیپلماسی با آمریکا بسته شود».

وی در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد «باید با بخشی از سیاسیون، حکومت و دیگر حوزه‌ها در آمریکا که می‌توانند مانع از شکل‌گیری فضای گسترده تحریمی علیه ایران شوند، گفتگو کرد».

حشمت‌الله فلاحت پیشه سپس به مقام‌های جمهوری اسلامی توصیه کرد که از تشدید بحران با آمریکا بپرهیزند چون به گفته او «آمریکایی‌ها هم جلوگیری از گسترش بحران با ایران را آغاز کرده‌اند».

این نماینده مجلس در نهایت تأکید کرد با این شرایط نباید کانال دیپلماسی با آمریکا بسته شود.

۰۴:۵۱ ۲۱.۷.۱۳۹۷

عربستان اتهامات در ارتباط با «قتل» روزنامه‌نگار منتقد را رد کرد

وزیر کشور عربستان، روز جمعه ۲۰ مهر ماه، اتهامات مطرح‌شده در مورد وضعیت خاشقجی و ارتباط آن با دستگاه حاکمیت در ریاض را «دروغ» و «بی‌اساس» توصیف کرد.

در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی عربستان سعودی به‌نقل از عبدالعزیز بن سعود بن نائف بن عبدالعزیز، وزیر کشور عربستان منتشر کرده، گفته شده ریاض «به اصول، قوانین و رسم‌ورسومات خود پایبند است و متعهد به اجرای قوانین و معیارهای بین‌المللی است».

واکنش رسمی وزارت کشور عربستان به اتهام‌های وارد شده به ریاض، حدودا دو هفته پس از ناپدیدشدن جمال خاشقجی منتشر شده‌است. هرچند در روزهای گذشته مقام‌های کنسولگری عربستان این اتهام‌ها را «بی‌اساس» توصیف کرده بودند.

از آن زمان تا کنون اتهام‌هایی در مورد قتل این روزنامه‌نگار داخل کنسولگری، توسط تیمی ارسالی از عربستان، مطرح شده‌است. این اتهامات چندان بالا گرفته که مقام‌های ایالات متحده به آن واکنش نشان داده و شماری از نمایندگان کنگره در مورد پیامدهای آن، در صورتی که مشخص شود این قتل رخ داده، هشدارهای جدی داده‌اند.

۰۵:۰۸ ۲۱.۷.۱۳۹۷

عفو بین‌الملل: هزاران جسد بی‌نام‌ و نشان در رقه رها شده‌است

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه تازه‌ای، وضعیت رقه، یک سال پس از بیرون راندن نفرات داعش را «حیرت‌آور» توصیف کرده و می‌گوید هزاران جسد همچنان در گور‌های دست‌جمعی و ویرانه‌ها مانده که باید تعیین هویت و دفن شوند.

سازمان عفو بین‌الملل در عین حال از ائتلاف به رهبری آمریکا نیز انتقاد کرده و می‌گوید بسیاری از پیکرهای رها شده «غیرنظامیانی هستند که در جریان حملات ائتلاف کشته شده‌اند». این سازمان خواستار آن شده که ائتلاف هزینه بیرون آوردن و دفن اجساد را تامین کند.

آنیا نیستات، از مقام‌های ارشد عفو بین‌الملل به خبرنگاران گفته هشتاد درصد شهر رقه همچنان به ویرانه می‌ماند.

ائتلاف به رهبری آمریکا هنوز واکنشی به این بیانیه نشان نداده‌است؛ این ائتلاف در مواردی مسئولیت کشته‌شدن غیرنظامیان در حملات علیه داعش در عراق و سوریه را پذیرفته‌است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ۹ شهریور ماه سال پیش هشدار داده بود غیرنظامیانی که در نبرد برای تصرف شهر رقه در سوریه گرفتار شده‌اند «هزينه غیرقابل قبولی» می‌پردازند و نیروهای مهاجم با حملات هوایی سنگین خود ممکن است قوانین بین‌المللی را نقض کرده باشند.

نیروهای سوری تحت حمایت آمریکا در پایان مهر ماه ۱۳۹۶ از پیروزی کامل بر گروه موسوم به خلافت اسلامی (داعش) در رقه، پایتخت سابق آنها خبر داده بودند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG