لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۴

خبرخوان جمعه ۱۹ مرداد

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در نوزدهمین روز از مردادماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۲۲:۲۴ ۱۹.۵.۱۳۹۷

یونیسف: درگیری‌ها در ادلب بر زندگی بیش از یک میلیون کودک تأثیر خواهد گذاشت

سازمان یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، می‌گوید درگیری‌ها میان شورشیان و نیروهای دولتی در استان ادلب در سوریه، بر زندگی بیش از یک میلیون کودک تأثیر خواهد گذاشت.

به گفته یونیسف مناطق روستایی شمال غرب سوریه مایحتاج غذایی، پزشکی و آشامیدنی زیادی ندارند و در حال حاضر نیز پذیرای بیش از یک میلیون سوری آواره‌اند که در پی جنگ در دیگر استان‌ها به ادلب آمده‌اند.

به گفته صندوق کودکان سازمان ملل درگیری‌ها در ادلب وضعیت انسانی در سوریه را از آنچه هست بدتر خواهد کرد و منجر به آوارگی نزدیک به چهارصدهزار کودک خواهد شد. ادلب، آخرین استان بزرگ سوریه است که کنترل بخش عمده آن بر عهده نیروهای شورشی و مخالفان بشار اسد است.

۲۱:۳۰ ۱۹.۵.۱۳۹۷

درباره رفع فیلتر توئیتر «منتظر برگزاری جلسه کمیته فیلترینگ هستیم»

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، دربارهٔ تلاش برای رفع فیلتر توئیتر گفت: «هنوز باید منتظر برگزاری جلسه کمیته فیلترینگ باشیم.»

آذری جهرمی دربارهٔ فیلترینگ تلگرام نیز یادآور شد: «دستگاه قضایی بنا بر شکایت وارد شده، حکمی را مبنی بر ممنوعیت دسترسی و فعالیت پیام‌رسان تلگرام در ایران صادر کرد؛ هرچند شبهاتی دربارهٔ این موضوع وجود داشت اما این حکم قضایی عملی شد.»

عضو هیئت دولت یادآور شد: «اصلی حقوقی تأکید دارد که هیچ قاضی نمی‌تواند دربارهٔ همه شهروندان حکم کلی صادر کند؛ صدور حکم کلی و ایجاد محدودیت برای همه شهروندان از طریق قانون و مجلس می‌تواند انجام شود.»

۱۹:۴۱ ۱۹.۵.۱۳۹۷

«شعار مرگ بر دیکتاتور» در ورزشگاه آزادی و «درگیری شدید» با مأموران انتظامی

ویدئویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که تاریخ بارگذاری آن در اینترنت مربوط به امروز (۱۹ مرداد ۹۷) است.

در توضیح این ویدئو نیز آمده که مربوط به بازی فوتبال بین استقلال تهران و تراکتورسازی تبریز در ورزشگاه آزادی تهران است.

دیدار تیم‌های فوتبال استقلال تهران و تراکتورسازی تبریز از ساعت ۲۰:۳۰ امشب در ورزشگاه آزادی و در چارچوب هفته سوم لیگ برتر برگزار می‌شود.

خبرگزاری مهر در خبری با عنوان «درگیری شدید هواداران تراکتورسازی با مأموران انتظامی» نوشت: «هواداران تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز به دلیل کمبود گنجایش جایگاهشان برای بازی با استقلال با مأموران انتظامی درگیری فیزیکی پیدا کردند.»

مهر می‌افزاید که «برخی هواداران اقدام به تخریب صندلی‌های طبقه اول و دوم کرده و آنها را به سمت یکدیگر پرتاب می‌کنند» و «پرتاب اشیایی نظیر سنگ و بطری آب‌معدنی به داخل چمن ورزشگاه آزادی باعث شد تا مسئولان نظافت چمن، اقدام به جمع‌آوری آنها کنند.»

۱۹:۲۲ ۱۹.۵.۱۳۹۷

اولین وزیر فرهنگ و هنر ایران درگذشت

مهرداد پَهلبُد
مهرداد پَهلبُد

مهرداد پهلبد، نخستین وزیر فرهنگ و هنر ایران، روز پنج‌شنبه ۱۸ مرداد، در لس‌آنجلس درگذشت. او به هنگام مرگ ۱۰۱ سال داشت.

مهرداد پهلبد از آذرماه ۱۳۴۳ در کابینهٔ دوم حسنعلی منصور تا پایان دورهٔ نخست‌وزیری جمشید آموزگار در شهریور ۱۳۵۷ در حدود ۱۴ سال وزیر فرهنگ ایران بود.

او همسر شاهدخت شمس پهلوی، دختر رضاشاه و خواهر بزرگ‌تر محمدرضا شاه بود. مهرداد پهلبد پیش از ازدواج با شمس پهلوی، عزت‌الله مین‌باشیان نام داشت. پدر وی نصرالله مین‌باشیان (نصرالسلطان) از موسیقی‌دانان سرشناس عصر قاجار و رئیس ادارهٔ موزیک بود و پدر بزرگش، غلامرضا مین‌باشیان نخستین سرود ملی ایران را پس از مشروطه ساخته بود.

خانه‌های فرهنگ و هنر در ایران در دوران وزارت مهرداد پهلبد تأسیس شده و در دوره او بود که ارکسترهای مختلف به فعالیت پرداختند. او بود که بر رواج واژه «هنرمند» به‌جای «مطرب» در وزارت فرهنگ و هنر کوشید.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:37 0:00
لینک مستقیم

روزنامه اطلاعات، روز گذشته در بخش «چهل سال پیش ...» خود خبری را از مطالب این روزنامه در «روز چهارشنبه ۱۸ امردادماه ۱۳۵۷» نقل کرد با عنوان و مضمونِ

«فردا سینماها باز می‌شود

سینماهای تهران بعد از یک تعطیل ۹ روزه فردا (پنجشنبه) کار خود را آغاز خواهند کرد. این دومین تعطیل عمومی سینماها طی یکماه گذشته است. دیروز بدنبال رد و بدل شدن دو تلگراف بین صاحبان سینما و مهرداد پهلبد وزیر فرهنگ و هنر جمع کثیری از صاحبان سینما در محل ساختمان مرکزی وزارت فرهنگ و هنر گرد آمدند و با مقامات مسئول این وزارتخانه به مذاکره پرداختند.»

۱۷:۳۱ ۱۹.۵.۱۳۹۷

بازداشت یک مظنون در حادثه تیراندازی مرگبار در کانادا

پلیس کانادا روز جمعه از بازداشت «یک مظنون» پس از حادثه تیراندازی خبر داد که در شهر فردریکتن در شرق کانادا چهار کشته بر جای گذاشت.

هنوز از دلایل این حادثه و هویت و انگیزه قاتل یا قاتلان گزارش دقیقی در دست نیست.

۱۷:۲۶ ۱۹.۵.۱۳۹۷

تهدید علی دایی به شکایت از یک نماینده و یک مقام سپاه

در واکنش به انتقادات از «سلبریتی‌هایی» که برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه کمک مالی جمع کرده‌اند، روزنامه شرق روز پنج‌شنبه از قصد علی دایی برای شکایت از یک نماینده مجلس و یک سردار سپاه خبر داد.

آقای دایی، فوتبالیست و مربی فوتبال، تهدید کرده است که روز شنبه به دلیل «تهمت‌ها و نشراکاذیب» از این افراد شکایت خواهد کرد.

تهدید از سوی علی دایی واکنشی است به انتقادات چند نماینده مجلس و مقام‌های دیگر از افراد معروفی که در پی زلزله کرمانشاه برای کمک به مردم زلزله‌زده پول جمع کردند.

منتقدان می‌گویند که «سلبریتی‌های» ایرانی به بهانه کمک به مردم پول جمع کرده‌اند، اما اکنون مشخص نیست که این کمک‌ها کجا صرف شده است.

علی دایی در پاسخی تند به این افراد به روزنامه شرق گفت: «من نباید به این آقایان گزارش بدهم. این آقایان هستند که باید به ملت گزارش بدهند؛... در این وضعیت اقتصادی و معیشتی که جامعه درگیر آن است، این آقا به‌ جای این که درباره مشکلات مردم صحبت کند، درباره سلبریتی‌ها و ورزشکارانی که با حسن‌نیت جلو آمدند و خودشان را خرج کردند، صحبت می‌کنند... روز شنبه هم از این آقا و از یک نفر دیگر که جزء سرداران سپاه است، شکایت خواهم کرد و شکایتم به‌خاطر تهمت‌ها و نشر اکاذیب است.»

۱۵:۳۶ ۱۹.۵.۱۳۹۷

سفر هیئت‌هایی از طرف روحانی به «کشورهای نفت‌خیز همسایه»

مجید تخت روانچی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور ایران، روز جمعه، ۱۹ مرداد، با اشاره به اهمیت تحریم نفت خبر داد که هیئت‌هایی برای ارائه پیام رئیس جمهور ایران به «کشورهای نفت‌خیز همسایه» سفر خواهند کرد.

این مقام به محتوای پیام حسن روحانی در این زمینه اشاره‌ای نکرد، اما تاکید کرد که اگر تحریم فروش نفت ایران روی بازار نفت تاثیر بگذارد کشورهای عضو اوپک «حق ندارند» تولید خود را افزایش دهند. .

آقای تخت روانچی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا، تحریم فروش نفت و مبادلات بانکی را مهم‌ترین تحریم‌ها خواند.

وی خبر داد که قرار است هیئت‌هایی برای دادن پیام رئیس جمهور ایران به «کشورهای نفت‌خیز همسایه» به این کشورها سفر کنند.

۱۵:۱۸ ۱۹.۵.۱۳۹۷

برگزاری اجلاس سران کشورهای خزر در قزاقستان

کرملین روز جمعه اعلام کرد که رهبران پنج کشور حاشیه دریای خزر روز یک‌شنبه، ۲۱ مردادماه، در قزاقستان بیانیه‌ای را در مورد رژیم حقوقی این دریا امضا می‌کنند.

پیشتر خبرگزاری ایرنا خبر داده بود که حسن روحانی، رئیس جمهور، برای شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر روز شنبه به آکتائو در قزاقستان سفر می‌کند.

بنا بر گزارش ایرنا، در این سفر علاوه بر بیانیه مشترک، چندین سند مهم و راهبردی همکاری در حوزه خزر توسط مقامات پنج کشور ساحلی امضا خواهد شد.

۱۴:۳۸ ۱۹.۵.۱۳۹۷

واکنش مقام مسئول به تابلوی «ورود ساز ممنوع» در پارک‌ها

مدیرکل دفتر موسیقی در وزارت ارشاد ایران روز جمعه ضمن غیرقانونی دانستن نصب تابلوی «ورود ساز ممنوع» در پارک‌های تهران، این اقدام را «فقط مایه تاسف» دانست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از علی ترابی، «این گونه برخوردها اصلا ارزش قانونی ندارند و فقط مایه تأسف است.»

آقای ترابی در عین حال پیگیری برای جمع‌آوری این تابلوها را خارج از حوزه اختیار دفتر موسیقی دانست.

ایسنا در گزارش خود می‌نویسد که تابلوهای مذکور توسط پلیس پارک‌ها نصب شده است.

روی این تابلوها نوشته شده است: «خواهشمند است از به همراه آوردن آلات موسیقی، قلیان، حیوانات (سگ و ...) و برپایی چادر در سطح محوطه بوستان جداً خودداری فرمایید.»

ایسنا می‌نویسد: «بعد از پیگیری ایسنا در این باره عبارت «آلات موسیقی» از همان تابلویی که عکسش در این خبرگزاری قرار گرفته بود... حذف شده است. این در حالی است که تابلوهای دیگر حاوی همین پیام در ورودی‌های دیگر پارک دست‌نخورده باقی مانده است.»

۱۴:۲۴ ۱۹.۵.۱۳۹۷

اولتیماتوم دولت نیوزیلند برای پایان استفاده از کیسه پلاستیکی

دولت نیوزیلند روز جمعه اعلام کرد که در سال آینده استفاده از کیسه پلاستیکی در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها را ممنوع خواهد کرد.

بر این اساس، فروشندگان جزء در این کشور شش ماه وقت خواهند داشت تا دیگر به مشتریان خود کیسه پلاستیکی ندهند. عدم رعایت این قانون جریمه‌ای معادل تا صد هزار دلار نیوزیلند، حدود ۵۷ هزار یورو، در پی خواهد داشت.

خانم جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند، در همین زمینه به توماری ۶۵ هزار امضایی اشاره کرد که مردم در آن خواستار ممنوعیت استفاده از کیسه پلاستیکی شده‌اند.

در حال حاضر در این کشور هر نفر سالانه ۱۵۴ کیسه پلاستیکی دور می‌ریزد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG