لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

خبرخوان پنج‌شنبه ۲۵ مرداد

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در بیست و پنجمین روز از مردادماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۰۰:۰۴ ۲۵.۵.۱۳۹۷

محمود صادقی: فعالان محیط‌‌ زیستی بازداشتی تحویل دادستانی شده‌اند

محمود صادقی، نماینده مجلس ایران، خبر داده که فعالان محیط‌‌ زیستی بازداشتی تحویل دادستانی شده‌اند ولی معلوم نیست چرا بازداشت آنها ادامه پیدا کرده است.

آقای صادقی شامگاه چهارشنبه توئیت کرد: «بنابر اظهار یک مسئول ذیربط در اطلاعات سپاه، بیش از دو هفته است که تحقیق و بازجویی از فعالان محیط‌ زیست تمام شده و آنها تحویل دادستانی شده‌اند. اما معلوم نیست چرا بازداشت آنها ادامه پیدا کرده است».

میرحسین خالقی، هومن جوکار، طاهر قدیریان، سام رجبی، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و عبدالرضا کوهپایه از بهمن پارسال در بند دو الف سپاه پاسداران زندانی هستند.

حفاظت اطلاعات سپاه اتهام این افراد را جاسوسی اعلام کرده، ولی عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، می‌گوید که بنا به اعلام وزارت اطلاعات «مدرکی درباره جاسوسی این افراد وجود ندارد».

کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست، نیز همراه با این هشت نفر بازداشت شده بود که در ۲۱ بهمن پارسال به خانواده وی اطلاع داده شد که در زندان «خودکشی» کرده‌ است ولی خانواده‌اش این ادعا را رد کرده‌اند.

خبرهای مهم روز ۲۴ مرداد را در اینجا دنبال کنید.

۰۰:۴۶ ۲۵.۵.۱۳۹۷

ترامپ مجوز امنیتی رئیس سابق «سی آی ای» را لغو کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز چهارشنبه مجوز امنیتی جان برنان، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «سی آی ای» را برای دسترسی‌ به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده لغو کرد.

به گزارش رویترز، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، در بیانیه‌ای این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا را اعلام کرد.

در این بیانیه تصریح شده است که جان برنان از موقعیت خود در دسترسی به اطلاعات بسیار حساس برای طرح «ادعاهای بی‌اساس» علیه رئیس جمهوری استفاده کرده است.

جان برنان در دولت باراک اوباما، رییس جمهوری سابق آمریکا، رئیس «سی آی ای» بود و از منتقدان سیاست های دونالد ترامپ محسوب می‌شود.

دونالد ترامپ گفته است، مجوز امنیتی شماری از مقام‌های سابق را که منتقد دولت او هستند، مورد بازبینی قرار می دهد. جیمز کلپر، رئیس سابق آژانس اطلاعات ملی آمریکا، جیمز کومی، رئیس پیشین اف‌بی‌آی و سوزان رایس، مشاور ارشد امنیت ملی باراک اوباما از جمله این مقام‌ها هستند.

۰۱:۰۲ ۲۵.۵.۱۳۹۷

دادگاه رحیم‌مشایی سوم شهریور برگزار می‌شود

سیدعلی‌اصغر حسینی، رحیم وکیل‌مدافع اسفندیار رحیم‌مشایی گفته است، دادگاه رسیدگی به پرونده موکلش در سوم شهریور ماه برگزار می شود.

اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق ایران و نزدیک‌ترین چهره به او ۲۶ اسفندماه سال ۹۶ در حال خروج از منزل حمید بقایی بازداشت شد.

به گزارش ایسنا، سیدعلی‌اصغر حسینی در یادداشتی نوشته است: «موکلم امروز از بازداشتگاه به دادگاه انقلاب تهران آورده شد و در شعبه اول دادگاه انقلاب که پرونده به این شعبه ارجاع شده، به ایشان و وکلا اعلام شد که جلسه‌ رسیدگی ساعت ۱۰ صبح روز شنبه مورخ ۳ شهریور ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

مهران عبدالله‌پور، یکی دیگر از وکلای مدافع اسفندیار رحیم‌مشایی پیشتر گفته بود، احتمال می‌دهد بازداشت اسفندیار رحیم مشایی «به خاطر آتش زدن حکم حمید بقایی در مقابل سفارت انگلستان باشد».

۰۲:۰۱ ۲۵.۵.۱۳۹۷

ابراز نگرانی آمریکا درباره وضعیت سلامت نرگس محمدی

هدر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نسبت به گزارش ها در خصوص وضعیت سلامتی نرگس محمدی در زندان در ایران ابراز نگرانی کرده است.

خانم نوئرت در خود نوشته است : ما نسبت به گزارش‌ها درخصوص وضعیت سلامت نرگس محمدی عمیقا ابراز نگرانی می‌کنیم. ما از مقام‌های ایران می‌خواهیم او را آزاد کرده و مراقبت‌های پزشکی لازم را در اختیار او قرار دهد. حکومت (ایران) می‌بایست نقض مکرر حقوق بشر را متوقف کرده و کسانی که به طور خودسرانه بازداشت شده‌اند را فورا آزاد کند.

گزارش‌ها حاکی است که نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی، روز دوشنبه به دلیل «وضعیت اضطراری» و «تشنج» به بیمارستان منتقل شد.

تقی رحمانی٬ همسر نرگس محمدی نیز در خصوص وضعیت همسرش در اینستاگرام خود نوشت: «نرگس محمدی بعد از تشنج عضلانی بستری شد. دیشب وی دچار تشنج شدید عضلاتی شد که دارای سابقه است.امروز در بیمارستان بستری شد.محمدی برای مداوا نیاز شدید به مرافبت پزشکی دارد.همچنین نیاز به مرخصی برای درمان .دریغ کردن این حق به معنی معلول سازی یک فعال خقوق بشر است به نام نرگس محمدی است»

۰۳:۴۷ ۲۵.۵.۱۳۹۷

مخالفت دادگاه ترکیه با پایان حبس خانگی کشیش آمریکایی

دادگاهی در ترکیه درخواست کشیش آمریکایی زندانی در این کشور را که خواهان پایان یافتن حبس خانگی و برداشته شدن ممنوعیت سفرش شده٬ رد کرده است٬ اما دادگاه عالی هنوز در مورد این تجدید نظر اعلام نظر نکرده است.

وکیل اندرو برانسون روز چهارشنبه٬ ۲۴ مردادماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز ضمن اعلام این خبر گفت که بررسی تجدید نظر از سوی دادگاه عالی معمولا بین سه تا هفت روز طول می‌کشد٬ اما در خصوص آقای برانسون ممکن است این تصمیم زودتر هم گرفته شود.

اسماعیل جم هالاوورت در این خصوص گفت: «نتیجه دادگاه شاید فردا یا حتی امشب اعلام شود. در مورد این جور تجدید‌نظرها باید سریع تصمیم‌گیری شود زیرا مرتبط با آزادی‌های فردی است.»

اندرو برانسون در پی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به اتهام «جاسوسی» و «تروریسم» ارتباط باشبکه فتح الله گولن، روحانی تبعیدی ترک مقیم آمریکا و گروهای شورشی کرد بازداشت شده است. وی این اتهامات را رد کرده است.

۰۳:۵۰ ۲۵.۵.۱۳۹۷

ابراز نگرانی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره نسرین ستوده

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از وضعیت نسرین ستوده، وکیل زندانی، ابراز نگرانی کرد.

هدر نائورت روز چهارشنبه در سخنانی گفت: «امروز ما به طور خاص نگران نسرین ستوده هستیم که از ژوئن ۲۰۱۸ در زندان اوین محبوس بوده است و به خاطر وکالت قانونی زنی که به برداشتن حجاب در انظار عمومی متهم شده، با اتهامات امنیت ملی مواجه است.»

نسرین ستوده روز ۲۳ خرداد بازداشت شد و به گفته رضا خندان، همسر خانم ستوده، این وکیل زندانی پس از دو ماه هم‌چنان در بازداشت «موقت» به سر می‌برد.

نسرین ستوده طی سال های اخیر وکالت شمار زیادی از فعالان سیاسی و مدنی را به عهده داشته است. وی همچنین در جریان اعتراضات زنان به حجاب اجباری که به اعتراضات «دختران خیابان انقلاب» مشهور شد، وکالت تعدادی از این زنان را به عهده داشت.

رضا خندان ، همسر نسرین ستوده ۲۶ تیر، درفیسبوک خود نوشت که نسرین ستوده در یک پرونده که حکم آن در ۱۳ مهر ۹۵ به صورت غیابی صادر شده، به پنج سال زندان محکوم شده است.

در همین زمینه، رضا خندان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با رادیوفردا تصریح کرد، دادگاه انقلاب با استناد به ماده ۵۱۰ قانون مجازات اسلامی که در خصوص کمک به جاسوسان است، همسرم را با حکمی غیابی محکوم کرده است.

رضا خندان یادآوری کرد که دادسرای اوین چنین اتهامی را به نسرین ستوده وارد نکرده بود و حکم با کیفرخواست تطبیق ندارد. او همچنین از دلیل این اقدام دادگاه انقلاب اظهار بی‌اطلاعی کرد.

آقای خندان اضافه کرد که دکتر بهزادی، وکیل نسرین ستوده، به این حکم به دلیل «غیابی» و «مخدوش» بودن اعتراض کرده است.

۰۹:۴۹ ۲۵.۵.۱۳۹۷

همایون شجریان: کنسرت خیابانی برای کمک به مردم کشورم است

​همایون شجریان بار دیگر بر امکان برگزاری کنسرت خیابانی رایگان تاکید کرده و می‌گوید نمی‌خواهد در مقابل مشکلات مردم بی‌تفاوت باشد.

آقای شجریان در جریان رونمایی از آلبوم جدیدش گفته «اجرای خیابانی قابل انجام است. کار سختی است اما می‌تواند با درایت و کم‌هزینه برگزار شود… فکر کردم برای کمک‌های اقتصادی به مردم من کجای کار ایستاده‌ام، احساس کردم آخر صف هستم. فکر کردم کجا می‌توانم موثر باشم بنابراین پیشنهاد کنسرت خیابانی رایگان را مطرح کردم».

همایون شجریان می‌گوید چنین کنسرتی می‌تواند از تهران آغاز شود.

او در بخش دیگری از سخنانش در مورد وضعیت پدرش نیز گفته «حال پدر مانند قبل است. چندی پیش هم برای چکاپ‌های دقیق در بیمارستان حضور داشتند».

۱۲:۱۱ ۲۵.۵.۱۳۹۷

روایت انقلابیون در روزنامه ایران: هادی غفاری، قاتل هویدا

روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «بالاخره چه کسی هویدا را کشت»، از ابراهیم یزدی عضو شورای انقلاب، اصغر رخ‌صفت رئیس وقت زندان قصر و ابوالفضل حکیمی، نماینده مردمی حاضر در دادگاه هویدا درباره کشتن امیرعباس هویدا نخست‌وزیر پیش از انقلاب نقل کرده است.

اصغر رخ صفت، رئیس وقت زندان قصر در این باره گفته است: «در آن دوره آقای‌ هادی غفاری بدون آنکه مسئولیتی داشته باشد، به زندان قصر رفت و آمد داشت؛ متهم می‌برد و می‌آورد. اسلحه می‌برد و می‌آورد. بارها من به آقایان قضات تذکر دادم که چرا یک فرد بدون مسئولیت در زندان رفت و آمد می‌کند. در روز دادگاه هویدا که او را به حیاط پشت زندان برده بودند و‌ هادی غفاری با یک تیر هویدا را پیش از اعلان حکم کشته بود، یادم است وقتی صدای تیر در یک وقت غیرمتناسب آمد، بسیار ترسیدم. وقتی سمت صدای تیر رفتم، فهمیدم آقای غفاری هویدا را کشته است.»

روزنامه ایران روایت ابراهیم یزدی عضو شورای انقلاب را نیز منتشر کرده است: «وقتی هویدا را از پادگان جمشیدیه به مدرسه رفاه آوردند، به من گفت که فلانی! من حرف‌های زیادی دارم که باید بزنم... من به آقای خمینی گفتم که هویدا اسرار زیادی دارد... باید بگذاریم حرفش را بزند. آقای خمینی پیشنهاد من را پذیرفت. به خلخالی گفت همان جور که فلانی می‌گوید، عمل کنید... موقعی که هویدا به راهرو دادگاه می‌آید، یکی از آقایان روحانی که آنجا بوده و من مایل نیستم الان اسم او را ببرم، در راهرو با هفت تیر کمری خودش او را می‌کشد.»

ابوالفضل حکیمی، نماینده مردمی حاضر در دادگاه هویدا نیز چنین گفته است: «مدتی که گذشت، تنفس دادند و هویدا را از در پشتی دادگاه خارج کردند. من به دنبال ایشان رفتم. هویدا را از پله‌ها پایین برده بودند. آن بخش از ساختمان زندان قصر یک حیاط کوچک بود که در انتهایش دو اتاق شبیه سلول انفرادی وجود داشت. ناگهان از سمت سلول‌ها صدای گلوله آمد. لحظاتی بعد آقای خلخالی و آقای غفاری از آن اتاق خارج شدند. آقای غفاری یک کلت کمری در دست داشت و خلخالی با سرزنش به او می‌گفت: "دستت چرا می‌لرزید؟" فهمیدم هویدا را کشته‌اند.»

ابراهیم یزدی در گفته‌ها و مصاحبه‌های دیگری خود صراحتا نام هادی غفاری را به عنوان قاتل امیرعباس هویدا معرفی کرده است.

امیرعباس هویدا ۱۳ سال نخست‌وزیر ایران در دوره محمدرضا شاه پهلوی بود و ۱۶ مرداد ۱۳۵۶ برکنار شد و به وزارت دربار منصوب شد. او روز ۱۸ شهریور ۵۷ از سمت خود استعفا داد و پس از آن به زندان افتاد. با رفتن شاه هویدا تا انقلاب ۵۷ در زندان ماند و بنا بر روایات نقل شده با وجود فرصت گریز از زندان، از این کار خودداری کرد.

۱۲:۲۲ ۲۵.۵.۱۳۹۷

واکنش روزنامه‌نگار اصولگرا به مواضع دادستانی کل در مورد توییتر

در ادامه واکنش‌ها به موضع مقام‌های قوه قضاییه در مورد فیلترینگ توییتر، محمد مهاجری روزنامه‌نگار اصولگرا نوشت ورود عباسعلی کدخدایی به توییتر از آن جهت مهم است که «به لحاظ عرف حقوقی و سیاسی، نسبت به آقای خرم‌آبادی معاون همیشه فیلترخواه دادستان کل کشور، مقام بالادستی محسوب می‌شود».

۱۲:۵۰ ۲۵.۵.۱۳۹۷

زمین‌لرزه ۴.۷ ریشتری در نزدیکی شاهرود

زمین لرزه‌‌‌ای به بزرگی ۴.۷ درجه ریشتر ، روز پنجشنبه ساعت ۱۱و۱۱ دقیقه و ۵۰ ثانیه شرق استان سمنان را لرزاند.

به گزارش ایرنا مرکز زمین‌لرزه ۲۰ کیلومتری کلاته خیج شاهرود،۲۱ کیلومتری رامیان و ۲۷ کیلومتری نوده خاندوزاستان گلستان است. هنوز از خسارات احتمالی گزارشی منتشر نشده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG