لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷
اهواز
اهواز

غلطت آلودگی گرد و غبار در خوزستان به ۶۷ برابر حد مجاز رسید

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

خبرهای روز یکشنبه بیست‌ودوم مهر را می‌توانید اینجا بخوانید.

انتخابات باواریا به ضرر آنگلا مرکل تمام شد

بر پایه برآوردها، احزاب متحد آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با کسب بدترین نتایج از سال ۱۹۵۰ به این سو، اکثریت مطلق در ایالت باواریا را از دست داده‌اند.

اتحاد سوسیال مسیحی (احزاب موتلف با مرکل) تنها ۳۵.۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

حزب سبزها با ۱۹ درصد و حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» با کسب ۱۱ درصد آرا به پارلمان ایالتی باواریا راه یافته‌اند.

با نتایج پیش آمده دولت ائتلافی آنگلا مرکل بیش از پیش متزلزل خواهد شد.

نخستین واکنش پادشاه عربستان به ناپدید شدن جمال خاشقجی

پادشاه عربستان سعودی روز یکشنبه در تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری ترکیه بر پیوند «مستحکم» میان دو کشور تاکید کرد.

به گزارش رویترز و به نقل از خبرگزاری عربستان سعودی، ملک سلمان در تماس با رجب طیب اردوغان گفته که هیچ کسی نمی‌تواند روابط مستحکم ریاض با آنکارا را تخریب کند.

وی همچنین به موضوع جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی که در کنسولگری این کشور در استانبول ناپدید شده، اشاره کرده است.

پادشاه عربستان از آنکارا به دلیل تشکیل یک تیم مشترک برای تحقیقات پیرامون ناپدید شدن این روزنامه‌نگار «قدردانی کرده است».

دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه نیز بیانیه داده که رهبران دو کشور بر اهمیت تشکیل گروه کاری مشترک به عنوان بخشی از تحقیقات تاکید کردند.

این نخستین واکنش رسمی ملک سلمان به ناپدید شدن آقای خاشقجی در کنسولگری عربستان است. ظن آن می‌رود که این روزنامه‌نگار به دست ماموران امنیتی سعودی کشته شده باشد.

سرنوشت آقای خاشقجی جنجال زیادی به پا کرده و ترکیه از عربستان خواسته است که در این زمینه همکاری کرده و شواهدی دال بر خروج خاشقجی از کنسولگری‌اش ارائه کند.

ریاض تاکنون از ارائه چنین شواهدی خودداری کرده و مدعی است که این روزنامه‌نگار از کنسولگری خارج شده است.

انتقاد عفو بین‌الملل از تحقیقات در مورد عملیات ائتلاف به رهبری آمریکا در رقه

سازمان عفو بین‌الملل از آن‌چه «شکست‌های پی‌در‌پی» ائتلاف به رهبری آمریکا در پیش‌برد تحقیقات مربوط به مرگ غیرنظامیان در جریان آزادسازی رقه از داعش، و یا پذیرفتن خطاهای رخ‌داده، نامیده، انتقاد کرده‌است.

این سازمان فرادولتی ۲۳ مهر ماه در گزارشی گفته اقدامات و واکنش‌های ائتلاف به عملیات و پیامدهای آن در رقه، هم‌چون «سیلی بر صورت» غیرنظامیان نجات‌یافته در این شهر سوریه است؛ غیرنظامیانی که تلاش می‌کنند خانه و زندگی خود را دوباره بنا کنند.

کومی نایدو، دبیر کل سازمان عفو بین‌الملل در انتقادی تند گفته است «آن‌چه سبب پریشانی‌ست این است که حتی به‌نظر نمی‌رسد پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) قصد داشته باشد برای مرگ صدها غیرنظامی در جریان "نبرد تمام‌عیارش" در رقه، عذرخواهی کند».

وزارت دفاع آمریکا از روش‌های به‌کارگرفته‌شده در تحقیقات عفو بین‌الملل انتقاد کرده‌است. پنتاگون، ماه پیش در بیانیه‌ای گفته بود «ما به حملات هدف‌مند و روش‌های تهاجمی که پیامدها برای غیرنظامیان و زیرساخت‌ها را به حداقل ممکن برساند، ادامه می‌دهیم».

هشدار انجمن پزشکان استرالیا: کودکان پناهجو را از نائورو خارج کنید

انجمن پزشکان استرالیا در مورد وضعیت کودکان در ارودگاه پناهجویان در نائورو هشدار داده و می‌گوید این‌که هنوز هیچ یک از آن‌ها جان خود را از دست نداده، «معجزه است».

طی روزهای گذشته انتقاد نهادهای بین‌المللی به وضعیت پناهجویان در جزایر نائورو و پاپوآ بار دیگر فزونی گرفته، و اکنون مهم‌ترین نهاد پزشکان استرالیا نیز مجددا به آن‌ها پیوسته‌است.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس استرالیا، «ای‌ای‌پی»، دکتر پل باورت، سخنگوی انجمن پزشکان آن کشور، ۲۳ مهر ماه گفته است تقریبا تمامی کودکانی که در اردوگاه پناهجویان در نائورو نگهداری می‌شوند دچار آسیب‌های روانی شده‌اند.

دکتر باورت به خبرنگاران گفته است «این تنها وضعیتی‌ست که من شاهد آن بودم و در آن دولت عمدا سیاستی را پی‌گرفته که به درد و رنج کودکان افزوده است».

سخنگوی انجمن پزشکان استرالیا می‌گوید بسیاری از کودکان در اردوگاه نائورو همین الان هم آسیب دیده‌اند «اما ما نمی‌خواهیم این آسیب‌ها شکل پایدار و تغییرناپذیری به‌خود بگیرند».

او کمک‌رسانی به کودکان را «اضطراری» نامیده و افزوده است «این‌که تا الان هیچ یک از آن‌ها جان خود را از دست نداده، به معجزه می‌ماند».

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، ماه گذشته در واکنش به تلاش‌های مشابه گفته بود «من دست به هیچ اقدامی که سیاست‌های حفاظت از مرزهای استرالیا را با خطر روبه‌رو کند، نمی‌زنم». این اظهارات به‌ این معنی‌ست که دولت استرالیا هنوز حاضر به تغییر سیاست‌هایش در مورد نپذیرفتن هیچ یک از پناهجویان قایق‌سوار در خاک خود نیست و همچنان آن‌ها را در خارج از مرزهایش نگه می‌دارد.

پاپ «مایل است به کره شمالی سفر کند»

رهبر حزب حاکم کره جنوبی می‌گوید پاپ فرانسیس مایل به سفر و بازدید از کره شمالی‌ست. پیشتر رئیس‌جمهوری کره جنوبی گفته بود رهبر کره شمالی تمایل دارد از رهبر کلیسای کاتولیک دعوت کند به پیونگ‌یانگ برود.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره جنوبی، لی هه‌چان، رهبر حزب حاکم «دمکراتیک»، روز دوشنبه گفت پاپ قصد دارد بهار پیش‌رو به کره شمالی سفر کند.

انتظار می‌رود مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، در جریان سفر جاری خود در اروپا، سری هم به واتیکان بزند و دعوت کیم جونگ‌اون را رسما به پاپ فرانسیس برساند.

تا کنون هیچ یک از رهبران کلیسای کاتولیک از کره شمالی دیدار نکرده‌اند، البته از پاپ ژان پل دوم دعوت شده بود به آن کشور برود.

تحصن معلمان ایران برای دومین روز ادامه پیدا کرده است

گزارش‌ها از ایران حاکی از ادامه اعتصاب و تحصن معلمان برای دومین روز در برخی مدارسِ تعدادی از شهرهاست.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که معلمان در برخی مدارس شهرهایی چون کرج، سنندج، کرمانشاه، قشم، اصفهان و بابل برای دومین روز تحصن کرده و از حضور در کلاس‌های درس خودداری کرده‌اند.

روز یکشنبه نیز مدارس برخی شهرهای ایران شاهد تحصن معلمان بود. این تحصن به دعوت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در اعتراض به «گرانی و تورم، پایین آمدن قدرت خرید معلمان، کیفیت‌زدایی از آموزش و ادامه بازداشت فعالان صنفی» انجام می‌شود.

همزمان گزارش شده است که یکشنبه شب مأموران امنیتی، محمدرضا رمضان‌زاده، دبیر انجمن صنفی معلمان خراسان شمالی و مسئول دبیرخانه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران را در بجنورد بازداشت کرده‌اند.

واکنش قاسمی به «تهدید به بمب‌گذاری سفارت ایران در آنکارا»

پس از آنکه رسانه‌های ترکیه از ارسال پیامی مربوط به «تهدید به حمله انتحاری به سفارت ایران در آنکارا» به پلیس ترکیه خبر دادند، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران این گزارش را «کذب محض» خواند.

بنا بر گزارش روزنامه دیلی‌صباح، در پی آن خیابانی که ساختمان سفارت ایران در ترکیه در آن واقع شده، بسته شده و اقدامات امنیتی شدیدی در محل برقرار است.

در این گزارش رسانه‌های ترکیه آمده است که پلیس ترکیه سفیر ایران را از ساختمان سفارت خارج و سفارت را تخلیه کرده‌است.

اما بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، این خبر را تکذیب کرده و گفته است که «پرسنل سفارت ما در سلامت و امنیت کامل در محل کار خود حضور دارند‌ و مشغول کار روزانه خود هستند.»

در این میان روزنامه ترکیه‌ای «سوزجو» خبر داده که مأموران پلیس خیابان منتهی به سفارت ایران را مسدود کرده‌اند.

کنسولگری عربستان سعودی در استانبول بازرسی می‌شود

خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس به نقل از یک منبع رسمی دیپلماتیک گزارش کردند که کنسولگری عربستان سعودی در استانبول عصر امروز را تحت بازرسی قرار می‌گیرد. این منبع دیپلماتیک که نخواسته نامش فاش شود، گفته است که این «بازرسی» به طور مشترک توسط ترکیه و عربستان سعودی صورت خواهد گرفت.

این گزارش‌ها در حالی است که پادشاه عربستان شامگاه یکشنبه در نخستین واکنش به ناپدید شدن جمال خاشقجی، رونامه‌نگار منتقد این کشور، در گفت‌وگویی تلفنی با رجب طیب اردوغان، از آنکارا به دلیل تشکیل یک تیم مشترک برای تحقیقات پیرامون ناپدید شدن این روزنامه‌نگار «قدردانی کرده است».

در بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه در این باره نیز آمده بود که رهبران دو کشور بر اهمیت تشکیل گروه کاری مشترک به عنوان بخشی از تحقیقات تأکید کرده‌اند.

سرنوشت آقای خاشقجی جنجال زیادی به پا کرده و ترکیه از عربستان خواسته است که در این زمینه همکاری کرده و شواهدی دال بر خروج خاشقجی از کنسولگری‌اش ارائه کند. ریاض تاکنون از ارائه چنین شواهدی خودداری کرده و مدعی است که این روزنامه‌نگار از کنسولگری خارج شده است.

سازمان ملل حمله به مینی‌بوس «غیرنظامیان» در یمن را محکوم کرد

هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن، ائتلاف سعودی را به‌خاطر کشته شدن دستکم ۱۵ غیرنظامی در نزدیکی بندر حدیده محکوم کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس شورشیان حوثی تصاویری را منتشر کرده‌اند که در آن یک مینی‌بوس هدف حمله «ائتلاف سعودی» قرار گرفته است. در این ویدئو کیف‌های زنانه و مواد غذایی قابل مشاهده است. این حمله هوایی بنا بر این گزارش روز شنبه و در جبل‌ راس صورت گرفته است.

شورشیان حوثی می‌گویند در این حمله پنج نفر از یک خانواده کشته شده‌اند و سرنشینان عمدتا زن و کودک بوده‌اند.

لیز گراند، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن، ضمن محکمویت این حمله به غیرنظامیان مراتب تاسف و تاثر خود را به خانواده‌های قربانیان ابراز داشت و گفت: «حملاتی که به مرگ و زخمی شدن غیرنظامیان می‌انجامد دیگر امری غیرمتداول در جنگ یمن نیست.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG