لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

خبرخوان پنجشنبه ۲۲ شهریور

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در بیست‌ودومین روز از شهریورماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

خواننده اولین کنسرت خیابانی در تهران، «ممنوع‌ الکار» شد

محمد معتمدی، که چند روز پیش نخستین کنسرت رایگان خود را در بوستان «آب و آتش» تهران به رهبری علی اکبر قربانی برگزار کرده بود در صفحه اینستاگرام‌اش از ممنوع الکار شدن خود خبر داد.

آقای معتمدی در این زمینه گفته است: «پلیس اماکن او را از فعالیت حرفه‌‌ای به دلیل این که مجوزش فقط براى پلى‌بک صادر شده بود ولى با ارکستر و نوازندگان خانم و آقا روى صحنه رفته است، ممنوع شده است».

وی افزوده است: «البته اقرار مى‌كنم كه سه ساعت مانده به آغاز كنسرت خيابانى در پارك آب و آتش، اين موضوع كه نبايد اركستر روى استيج بيايد و فقط اجازه پلى‌بك دارم به صورت تلفنى قوياً به بنده گوشزد شد ولى بنده اهميتى ندادم حتى نگذاشتم رهبر اركستر و اعضاى محترم گروه بویی ببرند. اين كنسرت بايد اجرا مى‌شد و بنده حاضرم تاوانش را به تنهايى بپردازم».

نخستین بار همایون شجریان به منظور ابراز همدردی با مشکلات مردم ایران برای برگزاری کنسرت‌های خیابانی اعلام آمادگی کرده بود.

جعفری، حملات موشکی اخیر را «پیام به دشمنان و ابرقدرت‌ها» دانست

فرمانده سپاه پاسداران می‌گوید حملات موشکی این نیرو به گروه‌های مخالف کرد ایران در اقلیم کردستان «پیام بسیار معناداری برای دشمنان به ویژه ابرقدرت‌هایی است که فکر می‌کنند می‌توانند اهداف پلید و زورگویی‌هایشان را به ما تحمیل کنند».

محمدعلی عزیز جعفری در سخنانی که ظاهرا اشاره وی به آمریکا و اسرائیل بود، اظهار داشت: «آنهایی که در اطراف و در شعاع دو هزار کیلومتری خاک مقدس ایران، نیرو، پایگاه و تجهیزات دارند باید بدانند که همه موشک‌های سپاه پاسداران از دقت بالایی برخوردارند».

سپاه پاسداران روز ۱۸ شهریور در اطلاعیه ای اعلام کرد که در واکنش به عملیات‌های هفته‌های گذشته گروه‌های کُرد در مناطق مرزی مریوان و کامیاران، محل استقرار و جلسه سران یکی از این گروه‌ها و مرکز آموزش وابسته را با هفت فروند موشک زمین‌به‌زمین کوتاه‌برد، مورد هدف قرار داده است.

آن‌طور که شبکه کردستان ۲۴ خبر داده ‌است این حملات ۱۴ کشته و دستکم ۴۰ زخمی برجای گذاشته است.

اصرار دولت بریتانیا بر عضویت مظنونان پرونده اسکریپال در سازمان اطلاعات روسیه

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از دولت بریتانیا گزارش داد دو نفری که به عنوان مظنونان اصلی در پرونده مسمومیت جاسوس سابق معرفی شده‌اند «مامور اطلاعاتی» روسیه هستند و این دولت هیچ شکی در این باره ندارد.

ساعتی پیشتر این دو نفر با حضور در برابر دوربین‌های تلویزیون «راشا تودی» اعلام کرده بودند که «به غلط» به عنوان مظنون تلاش برای قتل سرگئی اسکریپال معرفی شده‌اند و در ماه مارس سال جاری تنها به قصد گردشگری به بریتانیا سفر کرده‌اند.

این دو نفر گفته‌اند که اسامی‌شان حقیقی است ولی عضو سازمان اطلاعات روسیه نیستند بلکه در یک باشگاه ورزشی مشغول به کار هستند.

یک روز قبل هم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، عضویت این دو نفر در سازمان اطلاعات این کشور را تکذیب کرده بود.

دادستانی بریتانیا هفته گذشته اعلام کرد در ارتباط با پرونده اسکریپال علیه دو مرد روس به نام‌های الکساندر پترف و روسلان باشیرف که مأموران امنیتی هستند و با تأیید «سطوح عالی در حکومت روسیه» عمل کرده‌اند، اعلام جرم کرده‌ است.

اجرای نمایش «دشمن مردم» اثر ایبسن در چین متوقف شد

خبرگزاری رویترز از ایالت جیانگ سوی چین گزارش می‌دهد که اجرای نمایش «دشمن مردم» اثر نمایشنامه‌نویس نروژی، هنریک ایبسن، به دست مقامات ایالتی متوقف شده است.

به نوشته رویترز، این نمایش صحنه‌ای زمانی متوقف شده است که چند تن از تماشاگران در دفاع از آزادی بیان شعار سر داده‌اند.

اجرای نمایش «دشمن مردم» در ایران
اجرای نمایش «دشمن مردم» در ایران

این در حالی است که مسئولان تئاتر دلیل این اتفاق را «دلایل فنی» ذکر کرده‌اند.

نمایش سیاسی «دشمن مردم» که اولین بار بیش از ۱۳۰ سال پیش به روی صحنه رفت به مسائلی چون فساد اداری و شسشتوی مغزی توده مردم می‌پردازد.

طبق این گزارش، هفته گذشته در جریان اجرای این نمایش به دست گروهی از کشور آلمان تعدادی از تماشاگران ایستاده و در دفاع از آزادی بیان شعار داده‌اند.

در چین رسانه‌ها و اینترنت تحت کنترل و نظارت شدید حکومت کمونیستی این کشور است.

«رشد ۲۵ درصدی» صادرات غیرنفتی ایران در بهار سال جاری

خبرگزاری رسمی ایرنا روز چهارشنبه به نقل از مرکز آمار خبر داد که «میزان تجارت خارجی غیرنفتی در بهار امسال نسبت به پارسال... ۲۴.۷۷ درصد افزایش را» نشان می‌دهد.

بر اساس این آمار، صادرات محصولات کشاورزی، شکار و جنگلداری در بهار سال ۹۷ نسبت به فصل مشابه در سال گذشته از نظر ارزش دلاری ۲۶.۸۴ درصد رشد کرد.

در همین حال ارزش صادرات شیلات در بهار امسال نسبت به فصل مشابه پارسال ۴۷.۴۸ درصد رشد کرد و نسبت به فصل گذشته یعنی زمستان سال گذشته، ۱۳.۴۹ درصد کاهش یافت.

«کاهش» درآمد دولت ایران در سال جاری

خبرگزاری صداوسیما روز پنج‌شنبه به نقل از سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که در سال جاری «افزایش نرخ ارز هیچ درآمد مازادی برای دولت ایجاد نکرده و منابع درآمدی دولت کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است».

آن طور که از متن بیانیه این سازمان برمی‌آید، این بیانیه رسمی در واکنش به اظهار نظرهایی صادر شده است مبنی بر این که افزایش نرخ ارزهای خارجی در کشور در چند ماه گذشته درآمد فراوانی برای دولت حسن روحانی داشته است.

در این بیانیه آمده است: «در روزهای اخیر اشخاصی در قالب تحلیل‌های اقتصادی خبر از وفور درآمدهای دولت به علت افزایش نرخ ارز می‌دهند. بدین‌ وسیله اعلام می‌دارد امسال هیچ درآمدی از محل افزایش نرخ ارز به منابع بودجه‌ای دولت اضافه نشده است.»

مقام دولتی: مجلس خبرگان هیچ صلاحیتی برای نظارت بر قوای دیگر ندارد

علی‌اکبر گرجی که در معاونت حقوقی ریاست جمهوری ایران کار نظارت بر اجرای قانون اساسی را بر عهده دارد در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران،‌ ایلنا، مجلس خبرگان رهبری را فاقد صلاحیت برای نظارت بر قوای دیگر از جمله دولت دانست.

به گفته آقای گرجی، در قانون اساسی ایران چنین صلاحیتی برای مجلس خبرگان پیش‌بینی نشده است.

او با تاکید بر این که وظیفه این مجلس نظارت بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی است گفت: «مجلس خبرگان چند سالی است که به جای انجام وظیفه نظارت بر رهبری... به ارائه طریق به دیگر قوا می‌پردازد.»

او در ادامه به اعضای این مجلس با ریاست احمد جنتی توصیه کرد که بر عملکرد رهبر و زیرمجموعه‌های رهبر نظارت کنند: «تاریخ هرگز نمایندگان مجلس خبرگان را به دلیل عدم نظارت بر رئیس جمهور و وزرا مواخذه نخواهد کرد، اما به شدت از چگونگی نظارت آنها بر رهبری و نهادهای زیرمجموعه رهبری خواهد پرسید.»

احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان ایران، روز سه‌شنبه، ۱۳ شهریورماه، در سخنرانی افتتاحیه پنجمین اجلاس خبرگان تمام‌قد به دفاع از رهبر جمهوری اسلامی برخاست و نابسامانی‌ها و مشکلات موجود در کشور را به پای دیگر قوا، به‌ویژه دولت نوشت.

تنها معبر میان اسرائیل و غزه بازگشایی شد

خبرگزاری فرانسه از اسرائیل گزارش می‌دهد که روز پنج‌شنبه تنها معبر میان این کشور و نوار غزه پس از چندین روز تعطیلی بازگشایی شده است.

بازگشایی این معبر پس از چندین روز آرامش در منطقه و در پی تلاش مصر و سازمان ملل برای رسیدن به آتش‌بسی درازمدت میان اسرائیل و گروه حماس اتفاق می‌افتد.

ارتش اسرائیل هشت روز پیش اعلام کرد که در پی تظاهرات اعتراضی مردم، «شورشیان» بخشی از این معبر را تخریب کرده‌اند و تا پایان ترمیم این خرابی‌ها، معبر تعطیل خواهد بود.

گزارش وزارت اقتصاد از «خرابکاری‌هایی که از خارج کشور هدایت می‌شود»

خبرگزاری رسمی ایرنا خبر داد که وزارت اقتصاد و دارایی ایران روز چهارشنبه گزارشی منتشر کرده و در آن «شماری از شیوه‌های خرابکاری و ربایش فرصت‌های اقتصادی ایران با هدایت سرویس‌های اطلاعاتی دشمنان» را تشریح کرده است.

مرکز حراست وزارت امور اقتصادی و دارایی در گزارش خود می‌گوید: «رهگیری موارد مشکوک از ترک قرارداد مشتریان عمده بنگاه‌های ایرانی نشان می‌دهد که فرایند هوشمندانه‌ای برای شناسایی قراردادهای تجاری ایران با اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد.»

در این گزارش آمده است که «دشمنان با شرکت‌هایی که در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند رایزنی می‌کنند تا آنها را به خروج سرمایه از کشور متقاعد کنند».

مصرف مشروب «سمی و تقلبی» چهار قربانی گرفت

دادستان کرج روز پنج‌شنبه گفت که مصرف «مشروبات الکلی سمی و تقلبی» ۳۹ نفر را در کرج مسموم و روانه بیمارستان کرده که از این میان تاکنون چهار نفر جان باخته‌اند.

به گفته حاجی رضا شاکرمی، یک نفر از قربانیان زن بوده است.

او ادامه داد: «۱۲ نفر در اثر مسمومیت در ۱۹ شهریور امسال به بیمارستان شهید رجایی کرج منتقل شده بودند. ولی با گذشت چند ساعت به تعداد آنها اضافه شده و مسمومان به ۳۹ نفر افزایش پیدا کردند.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG