لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

خبرخوان پنجشنبه ۲۲ شهریور

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در بیست‌ودومین روز از شهریورماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

برای خواندن خبرهای روز چهارشنبه ۲۱ شهریور به این صفحه مراجعه کنید.

تخصیص دلار ۷ هزار تومانی به زائران اربعین

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ایران، اعلام کرد که بهای ویزای عراق در حدود ۴۱ دلار است و برای زائران اربعین طبق توافق با بانک مرکزی دلار هفت هزار تومانیِ بازار تعادلی تعلق می‌گیرد.

دلار هم‌اکنون در بازار آزاد در کانال ۱۳ هزار تومان قرار دارد.

در حال حاضر دلار با چند قیمت به بازار ایران تزریق می‌شود: دلار ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی، دلار بازار تعادلی، دلار بازار ثانویه و دلار بازار آزاد. این اختلاف قیمت، رقابت برای دریافت انواع ارزهای ارزان‌تر از دولت را بیشتر کرده است.

بزرگترین محصول آیفون وارد بازار شد

شرکت اپل روز چهارشنبه بزرگ‌ترین محصول آیفون و مجموعه‌ای از ساعت‌های مچی را معرفی کرد که قادر به شناسایی مشکلات قلبی هستند.

گوشی‌های جدید آیفون XS هستند که اندازه صفحه آنها ۵.۸ اینچ (۱۴.۷) است و قیمت‌شان نیز از ۹۹۹ دلار آغاز می‌شود. مدل دیگر اما XS Max نام دارد که بزرگ‌ترین آیفون تا این زمان محسوب می‌شود و اندازه آن ۶.۵ اینچ (۱۶.۵ سانتی‌متر) است و قیمت آن نیز از ۱۰۹۹ دلار شروع می‌شود.

اپل اولین کمپانی آمریکایی است که ارزش سهام آن در بازار از یک تریلیون دلار فراتر رفته است.

طرح تحریم گروه‌های وابسته به ایران در عراق در کنگره آمریکا

​​

گزارش‌ها حاکی است که نمایندگان جمهوریخواه در سنای آمریکا لایحه‌ای برای مقابله با گسترش نفوذ ایران در عراق و تحریم گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق، مطرح کرده‌اند.

رویترز روز چهارشنبه ۲۱ شهریور به نقل از یک دستیار سناتور گزارش داد: در این لایحه علاوه بر تحریم گروههای تحت کنترل ایران در عراق، وزیر امور خارجه آمریکا موظف خواهد شد تا فهرستی از ‌گروه‌های مسلح عراقی که از سپاه پاسداران کمک دریافت می‌کنند را تهیه و منتشر کند.

رویترز می‌گوید یک نسخه از این لایحه نمایندگان سنا را رویت کرده است.

طبق این گزارش لایحه « قانون تحریم نایبان تروریستی ایران» با حمایت سناتور تد کروز و سناتور مارکو روبیو مطرح شده است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل: حکومت ایران اکنون احساس ضعف می‌کند

سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد می‌گوید سیاست‌های دولت دونالد ترامپ سبب شده تا حکومت ایران «احساس ضعف کند». نیکی هیلی می‌گوید تا زمانی که جمهوری اسلامی دست به اصلاح و تغییر رفتار خود نزند، چیزی تغییر نخواهد کرد.

نیکی هیلی در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی فاکس، گفته جمهوری اسلامی «احساس ضعف می‌کند و ما چنان آن‌ها را در تنگنا قرار می‌دهید که به مسئله موشک‌های بالیستیک خود توجه کنند، به مسئله حمایت از تروریسم توجه کنند».

نیکی هیلی در بخشی دیگر از مصاحبه خود تاکید کرده «تمرکز ما اکنون بر مردم ایران است». خانم هیلی می‌گوید «آن‌ها تظاهرات کرده‌اند، آن‌ها اعتراض کرده و گفته‌اند خواستار زندگی بهتری هستند… [حکومت ایران] باید در نهایت تصمیم بگیرد. ولی در نهایت ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم آن‌ها هیچ‌گونه برنامه اتمی داشته باشند».

تولید نفت آمریکا احتمالا از عربستان و روسیه پیشی می‌گیرد

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده می‌گوید تولید نفت خام آن کشور احتمالا از عربستان سعودی، بزرگ‌ترین فروشنده نفت و نیز روسیه، پیشی خواهد گرفت. در چنین صورتی آمریکا به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در جهان تبدیل خواهد شد.

اداره اطلاعات انرژی در گزارشی که ۲۱ شهریور منتشر شده گفته برآوردهای اولیه و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که تولید نفت خام آمریکا در ماه فوریه، برای نخستین بار طی دو دهه گذشته، از عربستان بیشتر بود.

بنا بر این گزارش تولید نفت ایالات متحده در ماه ژوئن و اوت، برای اولین بار از سال ۱۹۹۹ به این سو، از روسیه پیشی گرفت.

به گفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت در این کشور، در سال جاری و سال آینده میلادی همچنان به دست بالا را در رقابت با دو کشور دیگر حفظ خواهد کرد.

رزمایش «ناتو» همزمان با تمرین جنگی روسیه

همزمان با برگزاری تمرین‌های جنگی روسیه در خاور دور آن کشور، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و آلمان نیز یک رزمایش شبیه‌سازی ره‌گیری و دفاع هوایی بر فراز آسمان اروپا انجام دادند.

در رزمایش اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، خلبان‌ها در جریان یک رزمایش شبیه‌سازی شده، به ره‌گیری یک هواپیمای نظامی بلژیک در راه اسپانیا، دست زدند.

یک روز پیش از آن بزرگ‌ترین رزمایش معاصر روسیه، با حضور چین در خاور دور روسیه آغاز شد. شماری بالغ بر ۳۰۰ هزار تن از پرسنل نظامی روسیه، با استفاده از صدها جنگنده، هیلکوپتر و پهپاد، در حدود ۸۰ شناور جنگی و ترابری، ۳۶ هزار تانک، خودروی زرهی و دیگر ادوات نظامی، در کنار صدها تن از پرسنل نظامی چین در رزمایش یک هفته‌ای موسوم به «شرق-۲۰۱۸» شرکت کردند.

پیمان آتلانتیک شمالی به‌طور مرتب، از شماری در حدود ۶۰ جنگنده آماده برای دفاع هوایی در اروپا بهره می‌برد. در سال ۲۰۱۶ میلادی رکوردی بی‌سابقه از ۸۷۰ مورد ره‌گیری هواپیماهای روسیه در آسمان بالتیک ثبت شده بود.

اعضای ناتو در حال حاضر در حال انجام مذاکراتی هستند تا به یک توافق نظامی یک‌پارچه برای دفاع هوایی دست یابند؛ توافقی که به «آسمان یک‌پارچه» موسوم شده است.

پیمان آتلانتیک شمالی در عین حال در حال برنامه‌ریزی برای انجام بزرگ‌ترین رزمایش خود طی ۱۶ سال گذشته است. قرار است شماری نزدیک به ۴۰ هزار سرباز، از جمله از سوئد و فنلاند، کشورهایی که عضو ناتو نیستند، در این رزمایش در اواخر سال میلادی شرکت کنند.

«پیام بسیار معنادار» سپاه برای «دشمنان، به‌ویژه ابرقدرت‌ها»

خبرگزاری ایسنا روز پنج‌شنبه به نقل از فرمانده کل سپاه پاسداران حمله اخیر این نیرو به مقر حزب دموکرات کردستان را «پیامی بسیار معنادار» برای «دشمنان، به‌ویژه ابرقدرت‌ها» توصیف کرد.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، گفت: «انتقام اخیر سپاه از تروریست‌ها پیام بسیار معناداری برای دشمنان به‌ویژه ابرقدرت‌هایی است که فکر می‌کنند می‌توانند اهداف پلید و زورگویی‌هایشان را به ما تحمیل کنند.»

او ادامه داد: «آنهایی که در اطراف و در شعاع دو هزار کیلومتری خاک مقدس ایران، نیرو، پایگاه و تجهیزات دارند باید بدانند که همه موشک‌های سپاه پاسداران از دقت بالایی برخوردارند.»

حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آغاز هفته جاری به مقر حزب دموکرات کردستان در شهر کوی‌سنجق عراق دست‌کم ۱۴ کشته و ۳۰ زخمی بر جا گذاشت.

هشدار نماینده مجلس در مورد «از دست دادن بازارهای عراق و افغانستان»

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران روز پنج‌شنبه بخشنامه اخیر بانک مرکزی در مورد لغو قراردادهای ریالی با برخی کشورها را «موجب تعطیلی واحدهای تولیدی در داخل و بروز مشکل برای کارگران ایرانی» عنوان کرد.

عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «پیش از این بسیاری از قراردادهای فروش محصولات ایرانی به کشورهایی مثل عراق و افغانستان به صورت ریالی انجام می‌شد که متاسفانه طبق بخشنامه جدید بانک مرکزی قراردادها باید به صورت ارزی انجام شود.»

مصرف مشروب «سمی و تقلبی» چهار قربانی گرفت

دادستان کرج روز پنج‌شنبه گفت که مصرف «مشروبات الکلی سمی و تقلبی» ۳۹ نفر را در کرج مسموم و روانه بیمارستان کرده که از این میان تاکنون چهار نفر جان باخته‌اند.

به گفته حاجی رضا شاکرمی، یک نفر از قربانیان زن بوده است.

او ادامه داد: «۱۲ نفر در اثر مسمومیت در ۱۹ شهریور امسال به بیمارستان شهید رجایی کرج منتقل شده بودند. ولی با گذشت چند ساعت به تعداد آنها اضافه شده و مسمومان به ۳۹ نفر افزایش پیدا کردند.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG