لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

واکنش کاوه مدنی به راهیابی آنا اسکمانی به مجلس ایالتی فلوریدا

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

زندانی شدن سه ایرانی در بلغارستان به اتهام استفاده از گذرنامه جعلی اسرائیلی

روزنامه «صوفیا گلوبز» از بازداشت و زندانی شدن سه شهروند ایرانی در مرز بلغارستان به اتهام استفاده از گذرنامه جعلی اسرائیلی خبر داده‌است.

به گزارش این روزنامه بلغارستان، که روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نیز چهارشنبه ۱۶ آبان آن را بازتاب داده، سه ایرانی یاد شده هنگام تلاش برای ورود از ترکیه به بلغارستان، از گذرگاه «کاپیتان آندریوو»، دستگیر شدند.

سه ایرانی ۲۱، ۲۸ و ۳۲ ساله هستند که چهارشنبه گذشته، ۹ آبان، از این گذرگاه ترانزیت مهم برای ورود به اروپا شناسایی شده و به بازداشتگاه «لیوبیمتز» در جنوب شرقی بلغارستان انتقال یافته و «روند سریع قانونی» علیه آنها در جریان است.

تابستان امسال نیز اسماعیل کاظم حسینی تقی، ۴۲ ساله، یک ایرانی که از کاتماندو با هواپیما به فرودگاه ایندیرا گاندی در دهلی نو رسید تا از آنجا به اروپا برود، به دلیل داشتن گذاشتن گذرنامه جعلی اسرائیلی دستگیر و فوراً به کاتماندو برگردانده شد.

وی به «هیمالایا تایمز» گفته بود که «ورود به اروپا با گذرنامه اسرائیلی بسیار آسان است» و گذرنامه جعلی اسرائیلی را از باندهای قاچاق در ترکیه تهیه کرده بود. موارد متعدد دیگری نیز از استفاده ایرانیان از گذرنامه‌های جعلی اسرائیلی در سال‌های گذشته در کشورهای مختلف گزارش شده بود، که اکثراً در اروپا و آسیا بود.

رویترز به تازگی گزارش داد که ایرانیان، از جمله کسانی که مظنون به کمک جمهوری اسلامی ایران در دور زدن تحریم‌ها علیه کشورشان هستند، از گذرنامه جعلی کشوری مانند جزایر قمر برای تردد و بهره‌مند شدن از خدماتی مانند گشایش حساب‌های بانکی و ثبت شرکت‌های پوششی، بیشتر استفاده می‌کنند. مقامات قمر و برخی کشورهای غربی از احتمال استفاده ایرانیان از گذرنامه قمری ابراز انگرانی کرده بودند.

بازداشت سه عضو گروه «الاحواز»‌ در دانمارک

پلیس دانمارک خبر داد که سه نفر از اعضای گروه موسوم به «جنبش الاحواز» را به خاطر «ستایش» حمله شهریورماه شهر اهواز بازداشت کرده‌است.

در جریان حمله به رژه نظامی روز ۳۱ شهریور شهر اهواز دست‌کم ۲۴ نفر کشته و بیش از ۶۰ نفر زخمی شدند. در حالی که گروه داعش رسماً مسئولیت این حمله را به عهده گرفت ولی مقام‌های ایران انگشت اتهام در این زمینه را به سوی گروه «جنبش الاحواز» نشانه رفتند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیورکه کیرکه‌گارد، سخنگوی پلیس دانمارک، روز چهارشنبه گفت که ستایش یا اعلام حمایت از چنین اقدامی بر اساس قوانین دانمارک جرم محسوب می‌شود و سه فرد بازداشت‌شده که هر سه عضو گروه جدایی‌طلب «الاحواز» هستند ممکن است به دو سال زندان محکوم شوند.

گروه «جنبش الاحواز» دست داشتن در حمله اهواز را تکذیب کرده و این حمله را محکوم کرده است. دانمارک روز هشتم آبان وزارت اطلاعات ایران را متهم کرد که در صدد ترور فعالان گروه «الاحواز» در خاک دانمارک بوده است. ایران این اتهام را رد کرده است.

مصدومیت ۲ دانش‌آموز بر اثر ریزش دیوار مدرسه

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان از ریزش آجر از دیوار یک مدرسه در گرمدره استان البرز خبر داد و گفت که بر اثر این حادثه ۲ دانش‌آموز مصدوم شده‌اند.

وی ادامه داد: «متأسفانه در این حادثه یک دانش‌آموز ۷ ساله و یک دانش‌آموز ۸ ساله مصدوم شدند که هر دوی آن‌ها را بلافاصله آمبولانس‌های اورژانس به مرکز درمانی منتقل کردند.»

پیش از این نیز خبرهایی در مورد مرگ دنیا ویسی، دانش‌آموز کلاس اولی دبستان روستای گرماش سنندج، بر اثر ریزش دیوار مدرسه منتشر شد. با این حال پس از آن خبرهایی از احتمال تجاوز به این دختر خردسال و صحنه‌سازی حادثه نیز منتشر شد.

تاکید پومپئو بر اهمیت اقدام جمعی اروپایی‌ها علیه «اقدامات تروریستی»‌ ایران

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با همتای دانمارکی خود بر اهمیت اقدام جمعی در اتحادیه اروپا علیه اقدامات «تروریستی» تهران در خاک اروپا تاکید کرد.

در بیانیه‌ای که این وزارتخانه در همین باره منتشر کرد آمده است که آقای پومپئو گفته است که کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ بر جمهوری اسلامی نیز واکنشی است به «همین گونه رفتار انزجارآور از سوی رژیم ایران».

وزیر خارجه آمریکا همچنین تاکید کرده است که کشورش در برابر این نوع اقدامات ایران در کنار «متحدان اروپایی خود» می‌ایستد.

سرویس امنیتی دانمارک سه‌شنبه هشتم آبان خبر داد که یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار در این کشور به ظن همکاری با وزارت اطلاعات ایران و تلاش برای حمله به اعضای یک گروه مخالف جمهوری اسلامی بازداشت شده است.

پلیس دانمارک می‌گوید، دیده شده که این فرد از اعضای گروه «جنبش آزادی‌بخش الاحواز» در رینگِت، در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی کپنهاگ، عکس می‌گرفته است.

در ادامه واکنش مقامات ایران به اتهام طراحی یک ترور در دانمارک، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی این اتهام را «توطئه صهیونیستی» دانست و وزارت خارجه نیز ضمن «دعوت» سفیر سه کشور اروپایی در تهران برای «تحقیقات مشترک» در این باره اعلام آمادگی کرد.

بازداشت شش نفر در ارتباط با «طراحی سوء‌قصد به جان» امانوئل مکرون

خبرگزاری آسوشیتدپرس از پاریس خبر می‌دهد که روز سه‌شنبه شش نفر در ارتباط با طراحی نقشه سوء‌قصد به جان امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، بازداشت شده‌اند.

بازداشت‌شدگان متعلق به جریان راست افراطی توصیف شده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از یک مقام قضایی فرانسه که نخواست نامش فاش شود می‌گوید که این سه نفر در سه منطقه مختلف در این کشور دستگیر شده‌اند. بازداشت‌شدگان از ۲۲ تا ۶۲ سال سن دارند و در میان‌ آنها یک زن هم هست.

همین مقام نقشه آنها برای ترور رئیس جمهور فرانسه را «ناتمام، اما خشن» توصیف کرد.

طرح سوء‌قصد به جان رئیس جمهور کمتر از یک هفته پیش از آن کشف می‌شود که قرار است دونالد ترامپ و چند ده رهبر دیگر از سراسر جهان در مراسم سالگرد پایان جنگ جهانی اول در پاریس شرکت کنند.

تلاش روسیه در راه حذف دلار از اقتصاد خود در آستانه تحریم‌های جدید

در حالی که گزارش‌ها حاکی از تحریم‌هایی تازه از سوی آمریکا علیه روسیه است، خبرگزاری فرانسه از تلاش روسیه برای دوری از کاربرد دلار در اقتصاد خود خبر می‌دهد.

در همین زمینه این خبرگزاری می‌گوید که «به زودی» وزیر اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی این کشور از رشته اقداماتی رونمایی خواهند کرد در جهت استفاده از دیگر ارزهای خارجی توسط روس‌ها به جای دلار.

ماه گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تاکید کرده بود که کشورش «قطعا» به این سمت حرکت خواهد کرد.

آقای پوتین مشخصا از تحریم‌های آمریکا علیه مسکو به عنوان یک دلیل این تلاش یاد کرده بود.

وزارت خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای خبر داد که تحریم‌هایی تازه علیه مسکو در زمینه پرونده سرگی اسکریپال در راه است.

آن طور که در این بیانیه آمده است، روسیه «هیچ گامی» در راه اثبات این امر برنداشته است که پس از افشای سوء‌قصد به آقای اسکریپال به برنامه تسلیحات شیمیایی خود پایان داده است.

توئیت فارسی مایک پومپئو در پی بازگشت دور دوم تحریم‌ها علیه ایران

وزیر خارجه ایالات متحده در حساب کاربری خود در توئیتر پستی به زبان فارسی منتشر کرده و می‌گوید «ایالات متحده با ایستادن در کنار مردم ایران با آنها ابراز همبستگی می‌کند».

مایک پومپئو در ادامه نوشته است «مردم ایران پس از گذشت تقریبا ۴٠ سال بیشترین صدمه را از سو مدیریت و فساد اقتصادی خورده‌اند. برخلاف آنچه رژیم ایران می‌گوید، تحریم‌های ما شامل فروش غذا، محصولات کشاورزی، دارو، و تجهیزات پزشکی نمی‌شود».

دور دوم تحریم‌ها که شامل مواردی مانند فروش نفت و مبادلات مالی جمهوری اسلامی می‌شود از ۱۴ آبان ماه اجرایی شده‌اند. دولت دونالد ترامپ در بهار گذشته از برجام خارج شد.

برای نخستین بار دو زن مسلمان وارد کنگره آمریکا می‌شوند

شهروندان ایالت‌های مینه‌سوتا و میشیگان در آمریکا، برای نخستین بار دو زن مسلمان را راهی کنگره کشورشان کردند. یکی پناهجویی‌ست که از جنگ سومالی به ایالات متحده پناه برده بود و دیگری شهروندی زاده شهر دیترویت از تبار فلسطینی‌ست.

الهان عمر ۳۶ ساله که چهار سال از زندگی خود را در اردوگاه پناهجویان در کنیا به سر برده، از حزب دمکرات است. او همیشه روسری بر سر دارد و با این حساب نخستین زنی خواهد بود که با حجاب بر کرسی نمایندگی در کنگره می‌نشیند.

رشیده طلیب، ۴۲ ساله، او نیز از حزب دمکرات، در خانواده مهاجر فلسطینی در دیترویت زاده شده‌است. پدرش در شرکت فورد کار می‌کرد.

هم خانم عمر و هم خانم طلیب، پیشتر نمایندگان مجالس ایالتی خود بودند.

برای نخستین بار یک ایرانی‌آمریکایی به نمایندگی مجلس ایالتی فلوریدا انتخاب شد

آنا اسکمانی، در انتخابات مجلس نمایندگان در فلوریدا از سد رقیب خود گذشته و به‌‌عنوان نخستین ایرانی‌آمریکایی در این ایالت وارد مجلس قانون‌گذاری آن شده‌است.

خانم اسکمانی از حزب دمکرات با استاکتوت رویز از حزب جمهوری‌خواه رقابت کرد. آن‌ها هر دو برای کرسی که تا کنون در اختیار مایک میلی، از حزب جمهوری‌خواه بود، به رقابت پرداختند.

آنا اسکمانی در ایمیلی برای «کلیک اورلاندو» پس از پیروزی در انتخابات ایالتی، نوشته است «دست در دست یکدیگر تاریخ‌ساز شدیم. نه فقط برای این‌که بتوان از سد وضعیت فعلی گذشت و یک کرسی رقابتی را در مجلس نمایندگان (فلوریدا) در دست گرفت، بلکه چون برای نخستین بار یک ایرانی آمریکایی، صاحب یک مقام عمومی [انتخابی] در فلوریدا می‌شود».

نشریه اورلاندو ویکلی نیز با یادآوری این‌که حوزه انتخابی خانم اسکمانی پیشتر در دست یک نماینده از حزب جمهوری‌خواه بود می‌گوید او ۵۷ درصد آرا را به دست آورده است که ۱۴ درصد بیشتر از رقیبش است.

اردوغان: گشت‌زنی مشترک نیروهای آمریکایی و کـرد در شمال سوریه غیرقابل‌قبول است

رئیس‌جمهوری ترکیه با انتقاد از نیروهای ایالات متحده به خاطر گشت‌زنی مشترک با شبه‌نظامیان عمدتا کـرد در شمال سوریه، گفته «این غیر قابل قبول است و می‌تواند در مناطق مرزی مشکلات بسیاری منفی ایجاد کند».

رسانه‌های ترکیه می‌گویند رجب طیب اردوغان گفته او اعتقاد دارد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، جلوی این اقدام را خواهد گرفت. بنا بر گزارش‌ها و آن طور که دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه گفته اردوغان قرار است در جریان گردهمایی سران کشورها در مراسم پایان جنگ اول جهانی در پاریس، با ترامپ دیدار و گفت‌وگو کند.

رسانه‌های ترکیه گفته‌اند پس از حملات موشکی و توپخانه‌ای ارتش ترکیه به مواضع «یگان‌های مدافع خلق» در شرق رود فرات، گشت‌زنی مشترک دو طرف در مناطق مرزی آغاز شده‌است.

ترکیه گروه شبه‌نظامی کرد یگان‌های مدافع خلق، ی‌پ‌گ، را «گروه تروریستی» می‌داند. اما این شبه‌نظامیان بخش مهمی از عملیات زمینی مورد حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا در جریان نبردها علیه گروه «حکومت اسلامی» در سوریه به‌شمار می‌روند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید حملات توپخانه‌ای به مواضع ی‌پ‌گ در حالی انجام شده که آنکارا هشدار داده دست به عملیات نظامی تازه‌ای در مناطق مرزی خود با سوریه خواهد زد.

پیش‌تر در پایان مهر ماه ژنرال جوزف ووتل، فرمانده ستاد مرکزی فرماندهی آمریکا، گفته بود عملیات گشت‌زنی مشترک ارتش آن کشور و نیروهای مسلح ترکیه در منبج سوریه به‌زودی آغاز می‌شود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG