لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

سفر مقام ارشد کره شمالی به واشینگتن


دونالد ترامپ و کیم یونگ چول در دیدار پیشین طرفین در واشینگتن
دونالد ترامپ و کیم یونگ چول در دیدار پیشین طرفین در واشینگتن

کیم یونگ چول، مذاکره‌کننده ارشد کره شمالی شامگاه پنجشنبه به وقت محلی وارد واشینگتن شد تا با مقام‌های ارشد ایالات متحده آمریکا از جمله دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور دیدار کند.

هدف از این دیدار ادامه گفت‌وگو درباره غیراتمی شدن کره شمالی و کاهش دهه‌ها تنش در شبه جزیره کره است.

کیم یونگ چول اولین مقام ارشد کره ‌شمالی است که از دو دهه پیش تا کنون، شب را در پایتخت آمریکا سپری کرده است.

یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده به خبرگزاری فرانسه گفته است مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا قرار است ظهر جمعه به وقت محلی آقای چول را به ناهار دعوت کند و این دو سپس برای دیدار با دونالد ترامپ به کاخ سفید خواهند رفت.

هیچکدام از طرفین برنامه این سفر را به صورت عمومی اعلام نکرده‌اند. پیش از این در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ این مقام کره شمالی برنامه دیدار با مایک پمپئو را به یکباره ملغی کرده و از آن زمان گمانه‌زنی درباره چشم‌انداز ادامه مذاکرات دو طرف شدت گرفته بود.

روز پنجشنبه و ساعاتی پیش از ورود مذاکره کننده ارشد کره شمالی به واشینگتن، آقای ترامپ از راهبرد دفاع موشکی تازه ایالات متحده و تهدید بودن کره شمالی در این زمینه سخن گفته بود.

در آخرین سفری که کیم یونگ چول به واشینگتن رفته بود، نامه ای را از سوی رهبر کره شمالی به آقای ترامپ داد که مقدمات نشست سنگاپور را فراهم کرد. آقای ترامپ پس از آنکه یکبار در دیداری تاریخی با کیم جونگ اون در سنگاپور دیدار کرد، درباره گفتگوی دوباره با او ابراز تمایل کرده بود.

در آغاز سال نوی میلادی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده از دریافت نامه تبریک سال نو از سوی کیم جونگ اون رهبر کره شمالی ابراز خرسندی کرده بود.

دو طرف در سنگاپور از دستیابی به توافقی خبر دادند که باید درباره جزئیات آن مذاکره کنند اما آنها درباره هدف نهایی این مذاکره اختلاف نظر دارند. آمریکا می‌گوید هدف از این گفتگو غیراتمی شدن کره شمالی است در حالی که پیونگ یانگ معتقد است غیر اتمی شدن باید در مقابل رفع «تهدید آمریکا» انجام شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز وزیر خارجه کره جنوبی روز چهارشنبه ۲۶ دی ماه گفته بود اگر کره شمالی قدم‌هایی جدی درباره متوقف کردن برنامه سلاح‌های اتمی‌اش بردارد، واشینگتن می‌تواند اقدامات در زمینه پایان رسمی جنگ کره، کمک‌های بشردوستانه و همچنین کانالی دائمی برای گفت‌وگوی دو جانبه فراهم کند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رویترز؛ ه.ک./م.ا.
XS
SM
MD
LG