لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

«آمريکا در زمينه عراق، روی ايران حساب کند»


علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی
علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی

علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی روز پنج شنبه ۱۶ ماه مه گفت ايران آماده است در صورتی که آمريکا رويکرد خود به مسايل عراق را تغيير دهد، به اين کشور برای برقراری امنيت و ثبات در عراق، کمک کند.


آقای لاريجانی گفت: «اگر آمريکايی ها رويکرد خود را به مساله اشغال عراق تغيير دهند، در برقراری امنيت و ثبات در اين کشور، از کمک ما بهره مند خواهند شد.»


دبير شورای عالی امنيت ملی ايران که در کنفرانس مطبوعاتی در تهران همراه با يوسف بن علوی وزير امور خارجه عمان به پرسش های خبرنگاران پاسخ می گفت، افزود: «ايران کشور قدرتمندی است و به همين دليل اينکه از ما در زمينه (برقراری ثبات و امنيت در) عراق تقاضای کمک شود، چيز عجيبی نيست.»


ما شايد تنها کشور منطقه بوديم که به پروسه سياسی و تثبيت اوضاع عراق، به صورت برجسته کمک کرده ايم...و اکنون حاضريم برای برقراری امنيت و ثبات در عراق کمک کنيم
علی لاریجانی

او همچنين گفت: «ما شايد تنها کشور منطقه بوديم که به پروسه سياسی و تثبيت اوضاع عراق، به صورت برجسته کمک کرده ايم...و اکنون حاضريم برای برقراری امنيت و ثبات در عراق کمک کنيم.»


آقای لاريجانی سخنان خود را پس از اعلام زمان ملاقات نمايندگان ايران و آمريکا، توسط منوچهر متکی وزير امور خارجه جمهوری اسلامی، ابراز داشت.


مذاکرات ايران و آمريکا هفتم خرداد برگزار می شود


منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی روز پنج شنبه اعلام کرد که ملاقات ميان مقام های ايرانی و آمريکايی درباره عراق روز هفتم خرداد ماه برگزار می شود.


آقای متکی که به پاکستان سفر کرده است در يک نشست خبری به خبرنگاران گفت که « اين مذاکرات محدود به عراق بوده و در خاک اين کشور برگزار می شود و مقام های عراقی نيز در آن شرکت خواهند داشت.»


منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از زمان مذاکرات ایران و آمریکا درباره عراق خبر داد

به گفته اين مقام ايرانی، « مذاکرات پيش رو به درخواست رهبران عراقی انجام خواهد شد و مذاکره کننده گان نيز سفرای ايران و آمريکا خواهند بود.»


اوايل هفته جاری ايران اعلام کرد که گفت وگوهايی ميان تهران و واشينگتن بر سر موضوع امنيت در عراق انجام خواهد شد و بدنبال آن مقام های آمريکايی اين موضوع را تاييد کردند.


از سوی دیگر شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا روز پنجشنبه تاييد کرد که نمايندگان اين کشور هفتم خرداد با هيات ايرانی در بغداد مذاکره خواهند کرد.


آقای مک کورمک گفت ايران تاکنون بارها تاکيد کرده که عراق با ثبات و امن در راستای منافع تهران است و ما هم از آنها خواستيم حرف خود را در عمل ثابت کنند.


آقای مک کورمک گفت ريان کروکر به عنوان نماینده آمریکا در مذاکره با ايران شرکت خواهد داشت.


در همین حال ريان کروکر سفير آمريکا در عراق درباره اين مذاکرات گفت اين مذاکرات درباره رابطه ايران و آمريکا نيست، بلکه در اين باره است که چگونه مذاکره مستقيم می تواند به حل مشکلات در عراق کمک کند.


مذاکره با آمريکا و تاييد رهبر جمهوری اسلامی


آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه مذاکره آتی ميان تهران و واشينگتن را تنها برای يادآوری «مسئوليت و وظايف آمريکايی ها در قبال امنيت عراق» دانست.


او که آمريکا را متهم به تلاش برای سرنگونی دولت عراق و حمايت از تروريسم کرد گفت: «وزارت امور خارجه به درخواست دولت عراق تصميم گرفت در يک گفت و گوی رودررو با آمريکايی ها، مسئوليت و وظايف آنان را درقبال امنيت عراق يادآوری و با آنها اتمام حجت کند.»


واشينگتن تاکيد کرده که ملاقات ميان دو طرف ايرانی و آمريکايی، تنها درباره عراق و اينکه جمهوری اسلامی چگونه می تواند «نقشی سازنده» ايفاء کند خواهد بود و شامل پرونده هسته ای ايران نخواهد شد.


XS
SM
MD
LG