لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

وزیر کشور: تنها وزارت ارشاد می تواند درباره محتوای کنسرت‌ها نظر دهد


عبدالرضا رحمانی
عبدالرضا رحمانی

وزیر کشور ایران با اشاره به این که تنها وزارت ارشاد می تواند درخصوص محتوای کنسرت ها نظر دهد، گفته که مشکل لغو کنسرت از سوی دادستان ها تنها مربوط به استان خراسان رضوی است و در دیگر استانها یا چنین مسئله‌ای وجود ندارد و «یا بسیار کم است».

با این حال وزیر ارشاد ایران با اشاره به نظر برخی از «علما» درباره حرام بودن موسیقی گفت که بعد از گذشت ۳۷ سال از پیروزی انقلاب اسلامی «همچنان تکلیفمان درباره موسیقی مشخص نیست» و درباره اینکه « کدام موسیقی حلال و کدام موسیقی حرام است، اختلاف‌نظرهای فراوانی وجود دارد».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا،عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور،روز شنبه، ۱۶ مرداد، با اشاره به لغو کنسرتها در خراسان رضوی از سوی قوه قضائیه گفت که این موضوع را «عمدتا در خراسان رضوی داریم» و در بقیه استان‌ها «چنین مساله‌ای را یا نداریم یا بسیار کم است».

وی اعلام کرد که قصد دارد در اینباره نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه بنویسد تا «یک روش» و «وحدت رویه» در سراسر کشور اجرا شود.

به گفته آقای رحمانی فضلی، متولی صدور مجوز قانونی و تشخیص محتوای کنسرت‌ها وزارت ارشاد است و «کسی نمی تواند در خصوص محتوای کنسرت‌ها به غیر از وزارت ارشاد نظر دهد».

وی تاکید کرد که قوه قضاییه درباره «مباحث خلاف شئونات یا جرایم» می تواند وارد عمل شود اما این که «پیشاپیش تشخیص دهد که در آنجا احتمالا اتفاقی خواهد افتاد قابل قبول نیست».

استان خراسان رضوی در ماه‌های گذشته به دلیل لغو متعدد و پی در پی کنسرت‌های موسیقی از جمله کنسرتهای شهرام ناظری، و کیهان کلهر خبرساز بوده بوده است.

هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه، روز دوشنبه ۱۷ خرداد، در مصاحبه با روزنامه شرق به صورت تلویحی ممنوعیت برگزاری کنسرت در این استان را تأیید کرده بود.

در سال‌های گذشته و پس از مخالفت‌های احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده کنونی رهبر جمهوری اسلامی در خراسان رضوی، تعدادی از کنسرت‌ها در مشهد و دیگر شهرهای این استان لغو شده بود.

اقدام متولیان قضایی برای جلوگیری از برگزاری برخی کنسرت‌ها، همچنین تا کنون چندین بار مقام‌های قوای مجریه و قضائیه را رو در روی هم قرار داده است.

وزیر ارشاد روز ۱۶ خرداد نیز دخالت دادستان‌ها را «مانع اصلی» برگزاری برخی کنسرت‌ها خوانده و از نامه‌نگاری با مقام‌های این نهاد برای اجرای کنسرت‌های مجوزدار خبر داده بود.

در مقابل غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز یکشنبه ۲۳ خرداد، با تأکید بر جلوگیری از برگزاری کنسرت‌های «خلاف عفت عمومی»، اعلام کرده بود اگر برگزارکنندگان کنسرت‌ها در این زمینه تعهد ندهند، دادستان‌ها از برگزاری کنسرت جلوگیری می‌کنند.

«یا حوزه‌ها با موسیقی آشنا شوند یا آهنگ سازان را به حوزه به بفرستیم»

درهمین حال وزیر ارشاد در مصاحبه با شماره روز شنبه روزنامه شرق گفت که بعد از گذشت ۳۷ سال از پیروزی انقلاب اسلامی «همچنان تکلیفمان درباره موسیقی مشخص نیست» و درباره « اینکه کدام موسیقی حلال و کدام موسیقی حرام است، اختلاف‌نظرهای فراوانی وجود دارد».

وی با بیان اینکه «برخی از علما» موسیقی را «مطلقا حرام می‌دانند» افزود که وزارت ارشاد «تابع» نظر و فتوای رهبر جمهوری اسلامی است.

وی اضافه کرد:« بهتر است حوزه‌های علمیه ما با دستگاه‌های موسیقی آشنا شوند یا اینکه تعدادی آهنگ‌ساز را به حوزه‌های علمیه بفرستیم تا تحصیل کنند و مجتهد شوند و درنهایت بتوانند احکام مربوط به این موضوع را استنباط کنند».

همچنین به گزارش خبرگزاری ایرنا،آقای جنتی گفت که از نظر رهبر جمهوری اسلامی تنها موسیقی «مجالس لهو و لعب» و «تحریک آمیز» حرام است و «بقیه موارد هیچ اشکالی ندارد».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش از این اعلام کرده که «آموزش موسیقی و ترویج آن برای نوجوانان، با اهداف نظام جمهوری اسلامی سازگار نیست».

آیت‌الله محمد یزدی، رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری، نیز سال ۹۳ با حمله به عملکرد وزارت ارشاد اسلامی در حوزه موسیقی، از علی جنتی خواسته بود به معاونت هنری این وزارتخانه تذکر دهد که موسیقی در اسلام حرام است.

XS
SM
MD
LG