لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

سازمان بهزیستی در «مراکز معضل‌خیز» اتاق امن تزریق راه‌اندازی می‌کند


رئیس سازمان بهزیستی ایران از تصمیم این سازمان برای راه‌اندازی «اتاق‌های امن تزریق» در «پاتوق‌ها و مراکز معضل‌خیز» کشور خبر داده است.

به گزارش روز سه‌شنبه (دوم شهریور) خبرگزاری ایسنا٬ انوشیروان محسنی بندپی گفته که در حال حاضر زمینه اجرایی شدن این طرح از نظر علمی در ایران در حال فراهم شدن است.

به گفته وی طی دو ماه اخیر٬ «روش و ساز و کارهای اجرایی شدن این طرح» از سوی حوزه پیشگیری و مبارزه با اعتیاد سازمان بهزیستی طراحی و ارائه شده است.

شمار معتادان خیابانی مبتلا به ایدز و واقعیت‌های تلخ بازار خرید و فروش مواد مخدر در ایران٬ سازمان‌های مسئول را به این نتیجه رسانده که برای نظارت بیشتر بر معتادان٬ «اتاق‌های تزریق» برای آنها راه‌اندازی کنند.

اجرای این طرح٬ گامی «عملی و واقع‌بینانه‌» با هدف کنترل و کاهش تدریجی آسیب‌های ناشی از سوء مصرف مواد مخدر اعلام شده است.

لینک مستقیم

آن‌طور که روزنامه ایران در شماره روز چهارشنبه (۱۹ خرداد) خود به نقل از محسن روشن‌پژوه٬ معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی خبر داده بود٬ قرار است این اتاق‌ها ابتدا در سه استان ایران راه‌اندازی شود.

این طرح برای نخستین‌بار در سه استان «پر خطر» ایران از جمله کرمان و خوزستان به عنوان دو استان داوطلب در این زمینه٬ به اجرا درخواهد آمد و بعد از بررسی و ارزیابی شواهد٬ در دیگر استان‌ها نیز راه‌اندازی خواهد شد.

محسن روشن‌پژوه٬ علت ارائه این پیشنهاد را مقابله با حضور معتادان در حال تزریق در خیابان، پارک‌ها و اماکن عمومی و همچنین کاهش تزریق پرخطر مواد مخدر اعلام کرده است.

پیشنهاد راه‌اندازی این اتاق‌ها پیش ازاین در نشست‌های مشترک وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی با ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با دفاع از اجرای این طرح گفته که وجود چنین اتاق‌هایی «به معنای تائید مصرف مواد نیست.»

به گفته روشن‌پژوه٬ «همان منطقی که باعث شد در برنامه کاهش آسیب سرنگ و سوزن در اختیار معتادان قرار دهیم همین فلسفه در مورد اتاق تزریق نیز مطرح است.»

این مقام مسئول اضافه کرده که «ما قصد دادن مواد به معتادان را نداریم. با این الگو فقط شرایطی را فراهم می‌کنیم که آسیب کمتری به معتاد وارد شود.»

فرید براتی سده٬ مدیرکل پیشین درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز از آلمان و نروژ به عنوان دو الگوی راه‌اندازی این اتاق‌ها در ایران نام برده و گفته ستادمبارزه با مواد مخدر دستور مطالعه در خصوص تجربیات این دو کشور را پیش‌تر صادر کرده بود.

وی افزوده که در حال حاضر «شرایط معتادان تزریقی و معتادان متجاهر به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد ما به اتاق‌های امن تزریق نیاز داریم.»

براتی معتقد است راه‌اندازی اتاق‌های تزریق٬ کنترل بازار مصرفی را زیاد کرده و ارتباط معتاد را با پاتوق‌ها و قاچاقچی و دوره گرد و خرده فروش و عمده فروش قطع خواهد کرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز اوائل مرداد ماه سال جاری گفته احداث مرکز مدیریت مصرف مواد با زیرمجموعه اتاق‌های تزریق امن و با هدف کاهش مصرف پرخطر و کاهش آسیب اعتیاد به خط پایان رسیده است.

پرویز افشار از راه‌اندازی آزمایشی این مراکز در استان‌های خوزستان و کرمان خبر داده و گفته که «حرکت به سمت مدیریت مصرف، کاهش آسیب اعتیاد و قطع ارتباط مصرف‌کنندگان با قاچاقچیان مواد مخدر، یکی از تاکیدات بند ٥٧ سیاست‌های کلان برنامه ششم و ابلاغ شده» از سوی رهبر جمهوری اسلامی است.

عبدالرضا رحمانی فضلی٬ وزیر کشور در گزارشی از آسیب‌های اجتماعی که چند ماه پیش از این به مجلس ارائه کرد٬ از گسترش مصرف مواد مخدر صنعتی به جای مواد مخدر سنتی ابزار نگرانی کرده بود.

وی تعداد معتادان در ایران را یک و نیم میلیون نفر اعلام کرده و علت بیش از ۵۰ درصد طلاق‌ها، ۴۰ درصد سرقت‌ها و ۶۰ درصد به زندان افتادن افراد در ایران را نیز اعتیاد عنوان کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی برنامه‌ها و سیاست‌های متعددی برای کنترل٬ هدایت و کاهش آسیب‌های اجتماعی به خصوص در حوزه مواد مخدر به اجرا گذاشته‌اند که تاکنون نتیجه مطلوبی بدنبال نداشته است.

XS
SM
MD
LG