لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۸

بازگشت شاکری پس از چهار ماه زندان در ايران به کاليفرنيا


علی شاکری، ايرانی آمريکايی ساکن جنوب کاليفرنيا پس از آزادی به نزد خانواده خودذ بازگشت
علی شاکری، ايرانی آمريکايی ساکن جنوب کاليفرنيا پس از آزادی به نزد خانواده خودذ بازگشت

علی شاکری، ايرانی آمريکايی ساکن جنوب کاليفرنيا، که در سفری به ايران به مدت ۴ ماه در اين کشور زندانی بود، پس از آزادی شامگاه روز سه شنبه به محل زندگی خود در ناحيه اورنج کاونتی بازگشت.


آقای شاکری، سومين شهروند ايرانی آمريکايی است که در ماه های اخیر از زندان های جمهوری اسلامی آزاد شده است و اجازه خروج از ايران را دريافت کرده است.


آقای شاکری که تا اين تاريخ از گفت وگو با رسانه های فارسی زبان خودداری کرده است، در اولين مصاحبه خود با رابين رايت گزارشگر واشينگتن پست گفته است که پاسپورت او روز يکشنبه گذشته به او بازگردانده شده است و او پس از سپردن وثيقه بلافاصله ايران را ترک کرده است.


در همين حال آقای شاکری اضافه کرده است که محاکمه بايد به ايران بازگشته و دادگاه جمهوری اسلامی حاضر شود.


  • «آنها مرا به شرط وثيقه آزاد کرده اند تا بتوانم به ايالات متحده برگردم و طبق دستور دادگاه، هرگاه مرا بخواهند بايد به ايران برگردم اين دستوری است که من از آن سرپيچی نخواهم کرد. من سند مالکيت ملک برادرم را گرو گذاشته ام که بيش از ۱۱۰ هزار دلار ارزش دارد»
علی شاکری

آقای شاکری به خبرنگار واشينگتن پست گفته است: «آنها مرا به شرط وثيقه آزاد کرده اند تا بتوانم به ايالات متحده برگردم و طبق دستور دادگاه، هرگاه مرا بخواهند بايد به ايران برگردم».


آقای شاکری درادامه گفت وگوی خود با واشينگتن پست می افزايد: «اين دستوری است که من از آن سرپيچی نخواهم کرد. من سند مالکيت ملک برادرم را گرو گذاشته ام که بيش از ۱۱۰ هزار دلار ارزش دارد».


آقای شاکری روز هشتم مارس برای ديدار با مادر بيمار و در حال مرگ خود به تهران رفته بود. علی شاکری پس از برگزاری مراسم کفن و دفن مادر خود در فرودگاه بين المللی تهران در حاليکه تهران را به قصد اروپا ترک می کرد، دستگير شد.


آقای شاکری می گويد در مقام های زندان اوين با او رفتار بدی نداشته اند و او در اين مدت در سلول انفرادی بسر می برده است.


علی شاکری گفته است:«من در زندان مورد بدرفتاری قرار نگرفتم و از نظم و قوانين که در بند ۲۰۹ زندان اوين وجود داشت، قدردانی می کنم».


کيان تاجبخش، پژوهشگر و پيش از آن هاله اسفندياری، پژوهشگر ايرانی- آمريکايی موسسه وودرو ويلسون نيز با اتهامات مشابهی با آقای شاکری دستگير و سپس آزاد شدند، ولی کيان تاجبخش، ساکن نيويورک تا کنون نتوانسته است اجازه خروج از ايران را بدست نياورده است.


پيشتر هاله اسفندياری، استاد دانشگاه و پرناز عظيما خبرنگار راديوفردا نيز پس از سپردن وديعه توانستند از ايران خارج شده و به ايالات متحده بازگردند.


آقای شاکری عضو ايرانی شورای «ابتکار شهروندان برای صلح» در دانشگاه اروين در جنوب کاليفرنيا است و ضمن اداره يک شرکت موفق تجاری، در طول سال ها فعاليت اجتماعی و سياسی در جنوب کاليفرنيا، به عنوان سخنگوی انجمن مدافع دمکراسی در ايران فعاليت داشته است.


XS
SM
MD
LG