لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

« پنج فعال مدنی در اردبيل بازداشت شدند»


 تحمع در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه در روز شنبه
تحمع در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه در روز شنبه
گزارشها حاکی است که موج دستگيری فعالين مدنی آذربايجان در شهرهای مختلف ادامه دارد. ارگان خبری انجمن دفاع از زندانيان سياسی آذربايجان ايران (آداپ) طی گزارشی اعلام کرده است که روز يکشنبه پنج فعال مدنی اردبيل در رابطه با اعتراض به خشک شدن درياچه اروميه بازداشت شده اند.

ماموران امنيتی اردبيل روز يکشنبه رحيم غلامی، محمد بدلی، طاها هاشم پور، حسين عبادالهی و حميد واثق را دستگير کرده و به محل نامعلومی منتقل کرده اند.

ياشار حکاک پور، سخنگوی انجمن دفاع از زندانسان سياسی آذربايجانی در گفت وگو با راديو فردا می گويد، آقايان غلامی، بدلی و هاشمپور هنگامی که برای ديدار با عباس لسانی (زندانی سياسی سابق از سال ۸۳ تا ۸۶ و فعال مدنی آذربايجانی در اردبيل) به مغازه وی رفته بودند، مامورين امنيتی با مراجعه به مغازه لسانی اين افراد را بازداشت کرده اند.

در اقدام ديگری ماموران امنيتی عبادلهی و واثق را به اتهام «نشر و پخش اعلاميه در رابطه با درياچه اروميه» دستگير کرده اند. هنوز هيچ کدام از بازداشت شدگان اردبيلی با خانواده خود تماسی نداشته اند.

حکاک پور در ادامه می گويد که به دنبال پخش وسيع اعلاميه هايی در شهر اردبيل در رابطه با وضعيت درياچه اروميه اين شهر جوی امنيتی به خود گرفته است.

برپايه گزارش ها، روز شنبه هزاران تن از مردم اروميه و تبريز در اعتراض به خشک شدن درياچه اروميه دست به تجمع زده اند که با سرکوب نيروهای امنيتی روبرو شده است. آقای حکاک پور دستگيرشدگان روز شنبه در اروميه را بالغ بر ۳۰۰ نفر عنوان کرده و می گويد که در تبريز نيز ۲۰ نفر دستگير شدند که تعدادی از آنها آزاد شده است.

حضور معترضان به ويژه در شهر اروميه، پر شمار بوده و نيروهای امنيتی برای متفرق کردن مردم از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند.

نيروهای امنيتی اروميه روز يکشنبه در اقدام ديگری، حميد فائزپور وبلاگ نويس آذربايجانی و فعال سابق دانشجويی را در محل کارش بازداشت کرده اند.

به گزارش «آداپ» ماموران امنيتی با مراجعه به مغازه محصولات صوتی- تصويری اين فعال آذربايجانی در پاساژ امير کبير خيابان خيام اورميه وی را بازداشت ومغازه اش را تفتيش کرده اند. بگفته حکاک پور، فائزپور تا کنون تماسی با خانواده نداشته ومقامات قضايی و امنيتی از دادن پاسخ به خانواده اين فعال آذربايجانی در خصوص محل بازداشت، علت دستگيری و اتهام فرزندشان امتناع می کنند .

حکاک پور می گويد: «موج دستگيريهای جديد منحصر به مراکز استانها نيست. نيروهای امنيتی ۷ شهروند ساکن مياندوآب را نيز روز شنبه دستگير کرده اند. فرشيد نوروزی، يعقوب محمدی، امير حسين آقايی، فرهاد لامی، ميلاد و بابک (هفده ساله) و سجاد عزيزی از شهروندان آذربايجانی و از هواداران تيم تراکتورسازی از سوی ماموران امنيتی در مياندوآب بازداشت شدند.

ماموران امنيتی روز شنبه با مراجعه به منزل اين افراد در مياندوآب آنها را بازداشت و منازلشان را تفتيش کرده اند.

اعتراضات مردمی به خشک شدن درياچه اروميه از زمانی شدت گرفت که طرح دوفوريتی مجلس برای آبرسانی به درياچه اروميه رای منفی داد، اگرچه روز شنبه هفته گذشته، ۲۲ نماينده مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به هيات رئيسه مجلس، از دولت خواستند که پاسخگوی پيامدهای اجتماعی، سياسی و اقتصادی ناشی از روند خشک شدن درياچه اروميه باشد.

اين نمايندگان مجلس در نامه خود همچنين خواستار رفع فوری و کار‌شناسانه مشکل درياچه اروميه شدند و اعلام کردند که عواقب هرگونه مشکلی در اين موارد متوجه دولت و دست‌اندرکاران خواهد بود.

طبق گزارشات در واکنش به رای منفی مجلس به طرح دوفوريتی آبرسانی به درياچه اروميه، سی تن از فعالين مدنی ساکن تبريز روز چهارشنبه هفته گذشته طی جلسه خانگی با هدف بررسی چگونگی واکنش به اين اقدام مجلس و سازماندهی فراخوان عمومی برای اعتراض به خشک شدن درياچه اروميه گرد هم آمده بودند که با مراجعه نيروهای امنيتی و انتظامی تبريز به محل جلسه، اين افراد دستگير شدند.

در روزهای گذشته فراخوانی برای تظاهرات و تجمع در اعتراض به «سياست خشکاندن درياچه اروميه» در شهرهای مختلف آذربايجان غربی و شرقی پخش شده بود.

به گفته مسئولان جمهوری اسلامی، آب درياچه اروميه در برخی نقاط آن تا ۱۰ کيلومتر پس روی کرده و با ادامه روند فعلی اين درياچه تا سه سال آينده خشک می‌شود.

اين در حالی است که به گفته شماری از کارشناسان محيط زيست، يکی از دلايل بروز وضعيت بحرانی در درياچه اروميه، ساخت سدهای متعدد بر روی رودهايی است که به اين درياچه منتهی می‌شوند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، تاکنون حدود ۳۵ سد در مسير اين رودها ساخته شده و ۱۰ سد ديگر نيز در دست ساخت است.

محمدباقر صدوق، معاون محيط طبيعی سازمان حفاظت محيط زيست نيز گفته است: «با خشک شدن درياچه اروميه زندگی شش ميليون نفر در منطقه به خطر می‌افتد و ريزگردهايی که اکنون از کشورهای همسايه می‌آيند و ايران را دچار بحران کرده اين بار به صورت ريزگرد نمک قسمت اعظمی از کشور ما را تحت تاثير قرار می‌دهد و زندگی را در اين نواحی نابود می‌کند».

به گفته وی، «با خشک شدن درياچه اروميه بيش از ۱۰ ميليارد تن نمک به صورت گرد وغبار و طوفان بر سر مردم اين ناحيه می‌ريزد و اين بحران تنها گريبان آذربايجان را نمی گيرد، بلکه تمامی مناطق کشور را تحت تاثير خود قرار خواهد داد».
XS
SM
MD
LG