لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

«کره شمالی می تواند الگویی برای حل مساله ایران باشد»


جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، می گوید در صورتی که ایران برنامه هسته ای خود را متوقف کند حاضر است با این کشور وارد مذاکره شود
جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، می گوید در صورتی که ایران برنامه هسته ای خود را متوقف کند حاضر است با این کشور وارد مذاکره شود

جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه با اشاره به استراتژی اين کشورنسبت به کره شمالی، گفت: کره شمالی می تواند الگویی برای حل بحران هسته ای ایران باشد.


رییس جمهوری آمریکا یکبار ديگر اعلام کرد که در صورت توقف فعاليت حساس اتمی جمهوری اسلامی، امکان گفت وگو ی مستقيم میان ایران و آمریکا وجود دارد.


مذاکرات شش جانبه با هدف متقاعد کردن کره شمالی به انصراف از برنامه های هسته ای از سال ۲۰۰۳ و با ميزبانی پکن آغاز شد و در سيزدهم فوريه سال جاری ميلادی با متقاعد کردن کره شمالی به امضای پيمان خلع سلاح اتمی به اوج خود رسيد.


در نتيجه اين پيمان، کره شمالی متعهد شده است در ازای دريافت يک ميليون تن نفت، تضمين های امنيتی و عادی سازی روابط با جهان خارج از تمامی برنامه های هسته ای خود صرف نظر کند.


آقای بوش با اشاره نتيجه بخش بودن گفت وگو با کره شمالی و اينکه «هر موردی ويژگی های خود را دارد»، گفت:«ما با کشوری سر و کار داريم که رهبر آن می گويد بايد اسراييل نابود شود. اين رهبری است که سخنان تحريک آميز مطرح می کند».


به گزارش خبرگزاری رویترز، رييس جمهوری آمريکا افزود:«ما، به رغم اين رويکردها، خواهان اين هستيم که با او بنشنيم و مذاکره کنيم. به شرطی که او برنامه (مربوط به غنی سازی) را متوقف کند، برنامه جاه طلبانه سلاح هسته ای خود را متوقف کند. به عبارت ديگر، اين ديگر انتخاب اوست نه ما».


آمريکا همواره جمهوری اسلامی را متهم می کند در صدد دستيابی به سلاح های هسته ای است، ايران اتهام را رد می کند و می گويد هدف از برنامه هسته اش استفاده صلح آميز از آن برای توليد انرژی است.


«نگرانی ايران از گسترش دمکراسی در منطقه»


به گفته رييس جمهوری آمريکا، ايران از گسترش دمکراسی در خاورميانه «نگران» است و نمی تواند «فکر يک دولت دمکراتيک» در همسايگی خود را تحمل کند.


جورج بوش گفت:«بدترين واقعه برای صلح اين خواهد بود، که ايران فکر کند که ايالات متحده فاقد اراده و تعهد برای کمک به بقای دمکراسی ها» در عراق و افغانستان است.


«بدترين واقعه برای صلح اين خواهد بود که ايران فکر کند که ايالات متحده فاقد اراده و تعهد برای کمک به بقای دمکراسی ها» در عراق و افغانستان است
جورج بوش

به گفته آقای بوش خروج زود هنگام و «پيش از موعد» از عراق با عث بروز هرج و مرج در منطقه خاورميانه می شود و اين هرج و مرج نه تنها با عث گسترش افراطی گری می شود، که به ايران نيز جسارت خواهد داد.


رييس جمهوری آمريکا با اشاره به اين که برنامه هسته ای ايران به «مسابقه تسليحاتی» در منطقه منجر خواهد شد گفت:«هدف رويکرد ما در برابر ايران دستيابی به نتيجه ای مسالمت آميز برای ترغيب ايرانيان به دست کشيدن از برنامه تسليحات هسته ای خود به خاطر صلح است».


آقای بوش افزود: چنين روندی« مستلزم» اين است که بيش از يک کشور ايران را مخاطب قرار دهد و «اين نیازمند آن است که جامعه بين المللی بداند که يک ايران مسلح به سلاح اتمی به چه معنی خواهد بود».


«آمريکا در وضعيتی نيست جنگ ديگری را آغاز کند»


در حالی که رييس جمهوری آمريکا بر ضرورت اعمال فشار ديپلماتيک بر ايران برای متوقف کردن فعالیت های حساس اتمی این کشور تاکيد می کند، منوچهر متکی، وزير امورخارجه ايران، روز چهارشنبه در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمله آمريکا به ايران گفت:«همان طور که قبلا گفتم تحليل ما روشن است. طرف ما (آمريکا) در وضعيتی نيست که جنگ ديگری را عليه ما در منطقه و عليه ماليات دهندگانش ايجاد کند».


آقای متکی افزود:« البته در کشور ما هم مانند همه کشورهای ديگر دکترين و سياست های دفاعی وجود دارد و همه کشورها بايد آماده باشند. ما دو سال قبل به آمريکايی‌ها گفتيم که اگر چنين تصميم ديوانه ‌واری بگيرند چه خواهد شد».


به گفته آقای متکی، ايران به کشورهای دوست خود در منطقه اطلاع داده است که اين کشور«بيشترين تلاش خود را به کار می‌گيرد تا از هر گونه رويارويی در منطقه جلوگيری کند».


XS
SM
MD
LG