لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۵

کلينتون: حکومت مصر باید به حقوق شهروندانش احترام بگذارد


هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز جمعه از حکومت مصر خواست تا به حقوق شهروندان اين کشور احترام بگذارد و اصلاحات سياسی و اقتصادی را آغاز کند.

خانم کلينتون که همزمان با اعلام حکومت نظامی در مصر با خبرنگاران صحبت می کرد، خواستار آرامش و پرهیز از هرگونه خشونت در اين کشور شد.

هيلاری کلينتون تصريح کرد: آنچه که در مصر می گذرد مساله مردم مصر است و حکومت اين کشور می بايست با مردم خود گفت وگو را آغاز کند.

خانم کلینتون گفت: «در آخرین سفری که به مصر داشتم، با نمایندگان زیادی از جامعه مدنی دیدار کردم و بیشتر آن ها تقاضای اصلاحات و تغییر در کشور داشتند. دولت حاکم مصر باید با مردم خود وارد گفت وگو شود چرا که پاسخ شکایت مردم را نمی توان با زور و نیروی نظامی داد.»

دولت مصر همزمان با گسترش تظاهرات در قاهره و ديگر شهرهای بزرگ اين کشور اينترنت را قطع کرده است.

هيلاری کلينتون گفت:«ما از دولت مصر می خواهيم که اجازه برگزاری تظاهرات مسالمت آميز را بدهد و وسايل ارتباط جمعی را که قطع کرده دوباره وصل کند.»

هيلاری کلينتون همچنين گفته است:«ما عميقا نگران استفاده از خشونت توسط نيروهای امنيتی و پليس عليه تظاهرات کنندگان هستيم. ما از دولت مصر می خواهيم هر چه درتوان دارد برای پرهیز از خشونت به کار گيرد.»

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، نيز روز پنجشنبه با اشاره به اين که «خشونت پاسخ حل مسائل مصر نيست» گفته بود: «اصلاحات سياسی و اصلاحات اقتصادی برای بهروزی و رفاه بلندمدت مصر مطلقا حياتی است.»

تظاهرات اعتراضی در مصر روز جمعه وارد مرحله تازه ای شد و به رغم هشدارهای وزارت کشور مصر هزاران معترض برا ی چهارمين روز در خيابان های قاهره و شهرهای بزرگ مصر دست به تظاهرات زدند.

تظاهرات کنندگان خواهان برکناری حسنی مبارک هستند که از ۳۰ سال پيش تاکنون زمام امور را در اين کشور در دست دارد.

به گزارش شبکه «سی ان ان» تلويزيون دولتی مصر از مقررات منع رفت و آمد شبانه در قاهره، سوئر و اسکندريه خبر داد. ولی با این حال مردم مقررات اعلام شده را ناديده گرفتند و در خیابان ها دست به تظاهرات زدند.

سناتور جان کری نيز روز جمعه از حکومت حسنی مبارک خواست تا به خشونت در اين کشور پايان داده و تضمين کند که انتخابات در سال ۲۰۱۱ «انتخاباتی آزاد و دمکراتيک» خواهد بود.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نيز روز جمعه از حکومت مصر خواسته است اجازه دهد تا تظاهرات مسالمت در اين کشور برگزار شود.

خانم مرکل گفته است:«ما با مشاهده تصاويری که از مصر می بينيم بسيار نگرانيم و از همه کسانی در اين مساله مشارکت دارند و از جمله دولت مصر و حسنی مبارک می خواهيم اجازه دهند تظاهرات مسالمت آميز برگزار شود.»
XS
SM
MD
LG