لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

«تحريم‌های اتحاديه اروپا عليه سوريه از سه‌شنبه اجرا می‌شوند»


همزمان با موج گسترده بازداشت‌ مخالفان در شهرهای مختلف سوريه، اقدامات اتحاديه اروپا در ممنوعيت ارسال سلاح به سوريه و همچنين تحريم مقامات سوری که در سرکوب معترضان نقش دارند، از روز سه‌شنبه اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «شورای (اتحاديه اروپا) تصميم در خصوص ممنوعيت صدور سلاح و تجهيزاتی که برای سرکوب داخلی مورد استفاده قرار می‌گيرند و همچنين ممنوعيت صدور ويزا و مسدود کردن اموال مقام‌های سوريه را اتخاذ و تصويب کرده است.»

طبق اين گزارش ممنوعيت صدور ويزا و همچنين توقيف اموال برای سيزده مقام سوری که در سرکوب‌های معترضان نقش دارند، اجرا خواهد شد.

اين بيانيه همچنين تصريح کرده است که اين مصوبه روز سه‌‌شنبه در نشریه رسمی اتحاديه اروپا منتشر خواهد شد و اين بمثابه اجرای تحريم‌ها در روز سه‌شنبه خواهد بود.

در همين حال، سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد، مقام‌های سوری هنوز مجوز لازم برای ورود کاروان کمک‌های بشردوستانه اين سازمان به شهر درعا را صادر نکرده‌اند.

فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: «هنوز کاروان کمک‌های بشردوستانه (سازمان ملل متحد) وارد شهر درعا نشده است.»

اين سخنگوی سازمان ملل متحد همچنين گفته است: «ما در تلاش هستيم علت دسترسی پيدا نکردن (به شهر درعا) را روشن کنيم و ما همچنين در تلاش هستيم تا به ديگر مناطق سوريه نيز دسترسی پيدا کنيم.»

فرحان حق در پاسخ به پرسشی در خصوص بدقولی مقامات سوريه گفت: «ما در تلاشيم دليل این که چرا تا حالا کاروان این کمک‌ها به درعا نرسيده را روشن کنيم. بايد ديد که اين کاروان کمک‌ها در روزهای آينده می‌تواند وارد شهر درعا بشود يا نه.»

درجريان تماس تلفنی هفته گذشته بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، با بشار اسد، رييس سوريه، بر سر ارسال کمک‌های بشردوستانه به درعا توافق شده بود.

تظاهرات اعتراضی در درعا از هفت هفته پيش آغاز شد و حکومت بشار اسد برای سرکوب اين اعتراضات واحدهای ارتش را به اين شهر اعزام کرده است.

تداوم موج بازداشت‌ها

به گفته فعالان حقوق بشر نيروهای امنيتی سوريه در ادامه تلاش خود برای مهار اعتراضات در اين کشور روز دوشنبه در جستجوی خانه به خانه در بسياری از شهرها صدها نفر را بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يک فعال حقوق بشر گفته است: بازداشت‌های روز دوشنبه در مناطقی چون حمص، شهر ساحلی بانياس، مناطقی در اطراف دمشق و روستاهای حومه شهر درعا در جنوب سوريه انجام شده است.

رامی عبدالرحمان، مدير نظارت بر حقوق بشر سوريه، همچنين گفته است: در همين روز صدای تيراندازی در منطقه «ماداميه» در دمشق شنيده شده است.

به گفته اين فعال حقوق بشر، بعداز ظهر روز دوشنبه دهها تن از زنانی که بستگان آنها طی روز های اخير بازداشت شده‌اند در بانياس دست به تجمع زده‌اند. طبق اين گزارش بازداشت‌شدگان در استاديوم ورزشی شهر بانياس نگهداری می‌شوند.

رامی عبدالرحمن می‌گويد مقامات دولتی قول داده‌اند تمام مردان بازداشت شده بالای ۴۰ سال را به زودی آزاد می‌کنند.

به گزارش آسوشيتدپرس طی هفت هفته نا آرامی در سوريه دست کم ۶۳۰ نفر کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG