لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

پيروزی پرسپوليس؛ تساوی سپاهان و صباباتری


رسپولیس با دو گل ملوان را شکست داد.
رسپولیس با دو گل ملوان را شکست داد.

پرسپوليس در هفته بيست وهشتم ليگ برتر فوتبال ايران دو بر صفر بر ملوان پيروز شد تا با تساوی رقيبان، بارديگر به قهرمانی اميدوار شود.


ورزشگاه آزادی يکی از کم تماشاگرترين مسابقه های پرسپوليس را در هفته های پايانی را به خود ديد که در نيمه نخست مسابقه با حريف افسرده شمالی، همچنان در گلزنی ناموفق بود.


اما در نيمه دوم پس از ضربه تماشايی عليرضا واحدی نيکبخت پرسپوليس همان تيم مهاجم و گلزن شد.


پرسپوليس در ورزشگاه آزادی و در حضور حدود ۳۰ هزار تماشاگر به روزهای مورد دلخواه هوادارانش نزديک شد و گويی تماشاگر کمتری که در تمام طول مسابقه ياران پرسپوليس را بی وقفه تشويق کردند، با وفاداری به تيم مورد علاقه خود، زمينه آرام بخشی را به وجود آوردند تا پرسپوليس سرانجام به پيروزی برسد.


گلهای محسن خليلی در دقيقه ۶۴ و عليرضا واحدی نيکبخت در دقيقه ۷۶ از نقطه پنالتی، پرسپوليس را همچنان در مکان سوم رده بندی و در پشت سر سپاهان و صباباتری نگاه داشت، اما با فاصله ای کمتر از هفته پيش از اين.


گل محسن خليلی يکی از گلهای زيبايی بود که اين بازيکن بارها در زدن آن موفق نشان داده است. گل واحدی نيز از نقطه پنالتی به جبران فرصتی بود که با مانند مسابقه تيم ملی در برابر کويت نصيب او شد اما کنترل سينه عالی و ضربه « آکروباتيک » او درست در همان جايی بود که دروازه بان جوان و خوب ملوان قرار داشت.


در شکست ملوان، عامل افسردگی و فاصله با روزهای خوب نيم فصل نخست هم نقشی موثر داشت. آنان در غياب مازيار زارع محروم از اين مسابقه، يک نيمه را پاياپای سپری کردند و يک نيمه را نا اميد در برابر تيم ميزبان.


پرسپوليس در غياب حسين کعبی و شيث رضايی، با چهره ای متفاوت به ميدان آمد و افشين قطبی پس از نا کار آمد ديدن ماتا، مهاجم خارجی اش، خيلی سريع دست به تعويض او زد تا به ناکامی هفته قبل خود پايان دهد. حضور کريم باقری در ميانه ميدان و با مسووليت کاپيتانی، در شکل گيری پرسپوليس نقشی ترديد ناپذير داشت.


در غياب پژمان نوری، محمد نصرتی در جناح چپ دفاعی بازی کرد و در آرايش ۲-۴-۴، پرسپوليس در دفاع وحمله متعادل تر نشان داد.


شکست تلخ ديگری در برابر شاگردان استقلاليها!


پرسپوليس در حالی پيروز شد که استقلال در مشهد تن به شکستی ديگر داد و اين بار دو بر صفر در برابر ابومسلم. تيم های سپاهان و صبا باتری هم در ميزبانی حريفانشان به تساوی متفاوتی رسيدند.


سپاهان در حالی در برابر مس کرمان يک بر يک کرد که ياران امير قلعه نويی بايد در خانه حريف پيشتاز پيروز می شدند. اما صبا باتری مسابقه ای را در زمينش با شيرين فراز دو بر دو کرد که نيمه نخست را دو بر صفر پيش بود.


پيروزی دو بر صفر ابومسلم بر استقلال تهران در حضور حدود ۳۵۰۰۰ تماشاگر در مشهد، از ادامه نارسايی های تيم آبی پوش حکايت داشت. از يک سو استقلال همچنان در کار تمام کنندگی و دفاعی مشکل داشت که اين ضعف ها به يک گل در هر نيمه برای ابومسلم، به رهبری پرويز مظلومی و مجيد نامجو مطلق، دو استقلالی پيشين انجاميد؛ و از سوی ديگر ادامه مصيبت شکست سنگين چهار بر يک از پگاه گيلان، که آنان را از يک بازی ساز هم محروم کرده بود.


مجتبی جباری که با اوج گيری تدريجی به شاخص ترين بازيکن تيم آبی پوش بدل شده بود، با درگيری بيجا در پايان مسابقه با بازيکن تيم پگاه، تا اطلاع بعدی از بازی محروم شد.


گويی برای استقلال سفر به مشهد از ابتدا بايد نگران کننده بود، چرا که هواپيمای حامل بازيکنان اين تيم پس از برخاستن از فرودگاه مهرآباد، به دليل نقص فنی مجبور به بازگشت اضطراری شد که با تاخير و هواپيمايی ديگر شکل گرفت.


مسابقه دو تيم در آخرين لحظه های نيمه نخست با گل محمد حسينی از نقطه پنالتی شکل بی روح خود را از دست داد و درنيمه دوم با بازی تهاجمی اما کم اثر استقلال و نمايش خوب و هشيارانه تيم دونده و سخت کوش ابومسلم، به گل دوم توسط عرفان اولروم انجاميد.


با اين که استقلال تا آخرين ثانيه بازی در پی يافتن دستيابی به دروازه ابومسلم بود، هرگز به آن دست نيافت تا شکست ديگری در کارنامه اين فصل استقلال رقم بخورد و کم کم حالتی عادی برای تيم تهرانی شود.


اين دهمين شکست استقلال در اين فصل بود که گلهای محمد حسينی در دقيقه ۲+۴۵ و عرفان اولروم در دقيقه ۵۹ آن را رقم زد.


در نيمه ای که استقلال بر خلاف نيمه نخست بيشتر در زمين تيم مهمان بود، سه تعويض و ضربه آزاد تماشايی عليرضا منصوريان، بازيکن جانشين در نيمه دوم که به ديرک افقی دروازه خورد، تاثيری در بازگشت از شکست نداشت.


پس از خطای روانخواه روی مهاجم ابومسلم و اعلام پنالتی، استقلال در بدترين هنگام گل اول را خورد تا رختکن تيم تهرانی دچار تنش شود و با ورود دير هنگام استقلال به زمين صادقی با بازوبند کاپيتانی نخستين بازيکن تعويضی باشد.


استقلال در سال جدید هنوز به پيروزی نرسيده و با وجود تساوی دو تيم پيشتاز، به تمامی از رسيدن به قهرمانی نا اميد است.


استقلال در ادامه تغيير و تحولات پياپی در هفته گذشته ناصر حجازی را نيز از راس کادر فنی اداره کننده تيم کنار گذاشت. اکنون استقلال درگير با مشکلات داخلی و مديريتی، برای راهيابی به رقابتهای باشگاهی آسيايی، تنها به جام حذفی اميد بسته است.


تساوی سپاهان


سپاهان، تنها پيشتاز رقابت های ليگ برتر باشگاه های ايران در اصفهان و محروم از حضور تماشاگر، يک بر يک در برابر مس کرمان متوقف شد تا رقابت برای قهرمانی همچنان تنگاتنگ باشد. اين تساوی در حالی به دست آمد که مس در زمين حريف بزرگ خود سزاوار پيروزی بود.


سپاهان در دقيقه ۷۶ يک بر صفر پيش افتاد اما اين برتری تنها دو دقيقه دوام آورد. گل سپاهان با ضربه مهدی سيد صالحی بود که پس از برخورد با پای ميرطرقی به درون دروازه مس کمانه کرد.


در دقيقه ۷۸ مجيد خدابنده لو با زدن گل تساوی بخش مس، ياران اميرقلعه نويی را در روزی که همه تعقيب کنندگان سپاهان خواهان پيروزی اش بودند، با يک امتياز به خانه فرستاد.


سپاهان با اين تساوی با ۵۰ امتياز همچنان صدر جدول را برای خود نگاه داشت تا نسبت به ساير مدعيان کمترين فاصله را با قهرمانی داشته باشد.


نزديکترين حريف به سپاهان پيشتاز، صباباتری است که با ۴۶ امتياز همان فاصله هفته پيش را حفظ کرد.


صباباتری در ورزشگاه درخشان با پيروزی و رسيدن به يک امتيازی تيم صدر نشين، فاصله چندانی نداشت.، اين تيم مسابقه دو بر صفر برده در خانه را به تساوی دو بر دو با شيرين فراز کرمانشاه عوض کرد.


صباباتری در نيمه نخست با گلهای غلامرضا رضايی در دقيقه يک و حامد حاجتی در دقيقه ۴۱ دو بر صفر از تيم قعرنشن پيش افتاد، اما گلهای بابک رضی در دقيقه های ۴۷ و ۸۵ هم باعث خوشحالی تيم کرمانشاهی شد و هم تيمهای صدر جدول رده بندی.


استقلال اهواز هم پس از پيروزی حيرت برانگيز چهار بر يک بر پرسپوليس، در رشت و در هفته پرتساوی به نتيجه يک بر يک در برابر تيم پگاه دست يافت - پگاهی که خود پس از پيروزی چهار بر يک بر استقلال تهران، با انگيزه بسيار بالا بازی کرد. استقلال اهواز با اين تساوی با ۴۱ امتياز، رده چهارم همپای پاس همدان باقی ماند.


در حضور حدود هشت هزار تماشاگر پگاه پس از گل دقيقه ۵۵ رضا چاوشی، گلزن روز پيروزی بر استقلال تهران، يک بر صفر پيش افتاد. اما محمد فعال – به ثمررساننده گل چهارم اهوازيها به پرسپوليس – در دقيقه ۷۵ گل تساوی را به ثمر رساند.


راه آهن پس از پيروزي های با ارزش در هفته های اخير، اين هفته در اکباتان تهران در برابر تيم خوديافته پاس همدان به تساوی بدون گل رسيد.


پيکان با سرمربيگری اصغر مديرروستا، به اولين پيروزی رسيد و تيم ذوب آهن اصفهان را با ياران محروم از اين ديدار دو بر صفر شکست داد. اين مسابقه در ورزشگاه ايران خود رو انجام شد.
هادی شکوری، بازيکن تيم ذوب آهن در دقيقه ۳۳ گل اول پيکان را به تيم خود زد و کندو در دقيقه ۶۴ به ثمر رساننده گل دوم بود.


دو دقيقه پس از گل شکوری، اخراج مارتين محمد توسط داور مشکلات تيم اصفهانی را دو چندان کرد.


سايپا، قهرمان ليگ و يکی از دو نماينده ايران در ليگ قهرمانان آسيا، پيش از مسابقه چهارشنبه چهارم ارديبهشت با تيم نيروی هوايی عراق در کرج، با شکست دو بر صفر از برق شيراز به خانه بازگشت.


دو گل پياپی در دقيقه های ۷۰ و ۷۵ به ترتيب توسط مهدی کريميان و محمد آفند نشان داد که سايپای در ليگ تفاوت بسياری با سايپای در رقابتهای فوتبال آسيا دارد. اين مسابقه حدود سه هزار تماشاگر داشت.


در ورزشگاه تختی آبادان پيکار تيمهای صنعت نفت و سپاسی شيراز يک بر يک به پايان رسيد. صنعت نفت که به رهبری دکتر احمد طوسی دوران شکست بار را به پايان رسانده، در دقيقه ۱۵ با ضربه منتا مندس برزيلی از ياران غلامحسين پيروانی پيش افتاد اما سپاسی در دقيقه ۶۹ با گل سعيد جعفری به بازی بازگشت و اين تساوی باعث شد تا هر دو تيم شيرازی در اين هفته بی شکست باشند. سپاسی با اين تساوی ۳۹ امتيازی شد و از استقلال تهران يک امتياز پيش افتاد.


هفت مسابقه در بيست و نه روز


هفته بيست و هشتم ليگ برتر باشگاههای ايران در حالی از روز جمعه سی و يکم فروردين شکل گرفت که به دليل موقعيت حساس تيم ملی در راه جام جهانی ۲۰۱۰، بايد به صورت فشرده و تا ۲۸ ارديبهشت به پايان برسد- يعنی هر چهار روز يک مسابقه.


در اين ماراتن فشرده فوتبال، فوتبال باشگاهی ايران سنگين ترين روزها را تجربه خواهد کرد. اين که فشردگی يادشده چه اثری بر بازيکنان ملی پوش عضو تيمهای ايرانی خواهد داشت، بايد در نمايش و نتيجه مسابقه روز ۱۳ خرداد در برابر امارات ديد که پس از دو تساوی با سوريه و کويت، يک بازی سرنوشت ساز در ورزشگاه آزادی تهران خواهد داشت.


XS
SM
MD
LG