لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

شکست پرسپولیس و استقلال؛ سپاهان به صدر صعود کرد


تيم های پرسپوليس و استقلال پنج روز پيش از رويارويی با يکديگر، روز شنبه، یازدهم فروردین، در برابر حريفان اصفهانی تن به شکست دادند.


پرسپوليس در اصفهان دو بر صفر مغلوب ذوب آهن شد و استقلال در حضور حدود ۴۰ هزار تماشاگر در تهران يک بر صفر مغلوب سپاهان شد. سپاهان با این پیروزی در صدر جدول رقابت های لیگ فوتبال ایران قرار گرفت.


سپاهان در حالی پيروزی جنجالی دو بر يک در بازی رفت را تکرار کرد که در دو مسابقه از ليگ قهرمانان آسيا در اصفهان و تاشکند با دو شکست پياپی رو به رو شده بود.


در مسابقه های باقی مانده از هفته بيست و پنجم ليگ برتر فوتبال ايران، تيم فوتبال پرسپوليس با شکست در خانه ذوب آهن، پيشتازی اش در صدر جدول رده بندی لرزان شد و با شکست استقلال فروريخت.


برای سرخپوشان ۴۱ امتيازی تهران، امتيازهای اين بازی بسيار مهم بود، زيرا علاوه بر تضمین صدر نشینی، پيش از داربی پايتخت، امتياز روحی خوبی برای رويارويی با استقلال بود.


اما لغزش تدريجی پرسپوليس در در طول بازی و ريزش ناگهانی در دو دقيقه پياپی، برای اين تيم مشکل ساز شد.


با نتيجه گيری تيم هماهنگ ذوب آهن و پيشروی اين تيم در جدول رده بندی، موقعيت افشين قطبی پس از موفقيت های خيره کننده روزهای نخستين اين فصل فوتبال ليگ برتر ايران، جام خليج فارس، بيش از پيش لرزان و حاشيه دار شد.


پس از تبليغات روزهای نخستين و حتی عنوان « افشين امپراتور» در ميان طرفداران اين تيم، بايد منتظر خبرهايی متفاوت شد.


ظاهر ماجرا چنين است که افشين قطبی و فيروز کريمی بايد موقعيت خود را در گروی نتيجه داربی بعد از ظهر پنجشنبه ۱۵ فروردين بين پرسپوليس و استقلال ببينند.


ذوب آهن و پرسپوليس در حضور بيش از ۱۵ هزار تماشاگر در فولادشهر اصفهان با سرعت و حالت تهاجمی بازی را شروع و با افتی نسبی، نيمه نخست را با يک بازی پاياپای بدون گل پشت سر گذاشتند.


در برابر دو موقعيت خوب تيم اصفهانی توسط محمد رضا خلعتبری، تنها موقعيت پرسپوليس در ضربه راه دور کاپيتان کريم باقری خلاصه شد. در غياب حسين بادامکی، شيث رضايی و همچنان الونگ الونگ کامرونی در خط ميانی پرسپوليس، جنگ تعيين کننده ميانه ميدان ابتدا برابر و کم کم به سود ذوب آهن به نيمه دوم کشيد.


ضربه های گيج کننده ۷۹ و ۸۱


ذوالفقارنسب در دقيقه ۷۸ محسن مسلمان، بازيکن جوان اصفهانی را به زمين فرستاد تا ضريب قدرت خط حمله و حالت تهاجمی تيمش در برابر خط حمله بی زهر پرسپوليس را افزايش دهد.


يک دقيقه بعد با ارسال بلند يک توپ از جناح چپ توسط اشجاری، ضعف در کار پوششی و جايگيری نادرست پژمان نوری در مهار محمدرضا خلعتبری، به مهاجم تکنيکی تيم ذوب آهن فرصت داد تا بی درنگ توپ را وارد دروازه پرسپوليس کند. پرسپوليس هنوز در « شوک » اين گل بود که مصطفی صالحی نژاد با شليکی توقف ناپذير از نزديک محوطه جريمه توپ را به تور دوخت: ذوب آهن ۲ – پرسپوليس صفر.


ماته دراکوويچ، که در بازگشت از دوران مصدوميت چهره گلزن گذشته را در تيم پرسپوليس نداشت، با بازی بهادر عبدی نزديک به دروازه تيم اصفهانی و بازی فراز فاطمی در سمت راست او، نقش مهاجم سوم را داشت که حضور محسن خليلی، با سايه ای از قدرت گلزنی در اوائل فصل، به عنوان مهاجم جانشين تاثيری در ناتوانی خط حمله پرسپوليس نداشت.


غيبت عليرضا نيکبخت واحدی پس از گل تماشايی اش به تيم کويت، در خط حمله پرسپوليس کاملا محسوس بود.


بازی حساس


تيم های استقلال و سپاهان پس از شکست پرسپوليس مسابقه خود را حساستر احساس کردند. پيروزی برای سپاهان پيشتازی اين تيم را به همراه داشت و برای استقلال حضور ملموس در ميان مدعيان مقام قهرمانی را. اما در روز اصفهانی ها، سپاهان هم مزد بازی برتر در نيمه دوم را با گل پيروزی بخش احسان حاج صفی گرفت.


بازی دو تيم در حالی نيمه نخست را بدون گل پشت سر گذاشت که استقلال مهاجم تر و سپاهان مقاومتر بود.


در اين کنش و واکنش مدافعان هر بار موفقتر از مهاجمان نشان دادند. در نيمه دوم با وجود بازی بهتر سپاهان، يک بار گريز برهانی از جناح ميانی و پاس عالی او به فرهاد مجيدی در راست، کاپيتان پرسپوليس را پا به توپ وارد محوطه جريمه کرد و با حرکت بدون توپ برهانی و پاس عالی مجيدی به او، طرفداران استقلال در ورزشگاه آزادی برای گل نيم خيز شدند که ضربه برهانی برای عباس محمدی، دروازه بان سپاهان قابل مهار بود. اين لحظه هيجان آفرين در دقيقه ۵۸ رخ داد.


گل احسان حاج صفی


به دنبال اين لحظه هيجان انگيز، استقلاليها در حالی به اميد پرتاب های بلند، عليزاده را به جای برهانی به زمين آوردند، که هشت دقيقه بعد ( در دقيقه ۶۶ ) مانور عالی احسان حاج صفی، مهاجم هجده ساله، در محوطه جريمه با شليکی دقيق از سوی او، لرزش دروازه طالب لو را به همراه داشت تا سپاهان با ۴۳ امتياز به تنهايی پيشتاز شد. بر روی نيمکت استقلاليها تعويض برهانی مورد رضايت فيروز کريمی به نظرنمی رسيد و حتی يک بار عليزاده با برگرداند.


دايی بازنده پيکار مربيان ديروز و امروز تيم ملی


پيکار دو مربی ديروز و امروز تيم ملی ايران به سود امير قلعه نويی بود. در کرمان تيم مس دو بر يک سايپا به مربيگری علی دايی را شکست داد.


جواد آشتيانی در دقيقه دوم به تيم سايپا برتری داد، اما گلهای جلال اميديان در دقيقه ۱۷ و پائولو زالدرون در دقيقه ۵۶ کفه ترازو را به سود تيم ميزبان سنگين کرد و مس با ۳۴ امتياز در رده نهم جانشين سايپای ۳۲ امتيازی شد.


پاس در ادامه کار خوب وينگو بگوويچ، سرمربی کروآت خود، سه بر صفر تيم برق شيراز را در حضور حدود هفت هزار تماشاگر، در همدان شکست داد.


محمد غلامی در دقيقه پنجم، حنيف عمران زاده در دقيقه ۸۵ و وريا غفوری در دقيقه ۸۸ گلهای تيم پاس را به ثمر رساندند. اين مسابقه از هفته بيست و يکم بجا مانده بود.


XS
SM
MD
LG