لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

شکست استقلال و پرسپوليس؛ سپاهان قهرمان نیم فصل شد


ليگ برتر فوتبال ايران، جام خليج فارس، در حالی تعطيلات را پشت سرگذاشت که نخستين روز در واقع آخرين روز نيم فصل و بی تغيير در صدر رده بندی بود. سپاهان پيشتاز نيم فصل و ذوب آهن در رده دوم باقی ماندند.

اما حاشيه مسابقه ها در تهران، بندر انزلی و اهواز همچنان بر اصل فوتبال سنگينی داشت. استقلال در ورزشگاه کم تماشاگر آزادی تهران مسابقه ای را سه بر دو به پيکان باخت، که گل دوم پيکان پس از گذشتن آشکار توپ از خط کرنر و فرياد اعتراض تماشاگران را به مساله داوری بود... و در اواخر نيمه دوم فريادهايی در حمايت از امير قلعه نويی و عليه اميررضا آشتيانی – مديرعامل دولتی باشگاه – و سرانجام شعار «يا حسين، ميرحسين»، بار ديگر به فوتبال رنگ اعتراض سياسی داد.

استقلال در يک بازی سراسر تهاجمی و با با بازی رو به جلو آرش برهانی، غلامرضا عنايتی، سياوش اکبرپور، فرهاد مجيدی، فابيو جان واريو و حتی حسين کاظمی و خسرو حيدری خيلی زود به گل برتری دست يافت: با ضربه آزاد جان واريو و ضربه تمام کننده امير حسين صادقی.

اما اشتباه صادقی به گل تساوی بخش با ضربه دقيقی، تنها مهاجم پيکان بدل شد. بازی بدون جنجال به دقيقه های پايانی نيمه نخست رسيد که اشتباه ديد افشاريان، داور و همچنين دستيارش باعث شد تا توپی که از کرنر گذشته بود، با بازگرداندن آن به داخل زمين و ضربه خدابنده لو به سقف دروازه استقلال خورد. با اين گل ورزشگاه حالتی ديگر به خود گرفت.

استقلال در نيمه دوم يک بازی سراسر تهاجمی ارائه کرد و حتی به گل تساوی هم توسط حسين کاظمی دست يافت. اما ضعف دفاعی استقلال و ناموفق بودن همه مهاجمان استقلال باعث شد تا پيکان در يک ضد حمله با شليک هدايتی به گل پيروزی و مقام سوم نيم فصل دست يابد.

شکست در زير برف

در زير بارش شديد برف، سرانجام مسابقه حساسی بين سپاهان و پرسپوليس شکل گرفت که به دليل نبودن امنيت در ورزشگاه هشت هزار نفری فولادشهر اصفهان قرار بود بدون تماشاگر انجام شود. ولی سرانجام با تدابيری در ورزشگاهی پرنشده شکل گرفت.

نيمه نخست مسابقه در حالی با گل ابراهيم توره در دقيقه ۲۷ يک بر صفر به پايان رسيد، که خاموشی صدای ورزشگاه بر بی روحی يک بازی سرد افزوده بود. در دقيقه ۳۵ فرار يکه و تنهای نويدکيا با خطای عمد کاپيتان شيث رضايی متوقف و با اخراج بازيکن پرسپوليس، تيم مهمان ده نفری هم شد.

برخلاف انتظار پرسپوليس در نيمه دوم با روی آوردن به ضد حمله های سريع، موفق تر از سپاهان آغاز کرد و با ضربه سپهر حيدری به گل تساوی بخش هم رسيد. اين تيم حتی با خطای پنالتی بنگر بر روی زارعی، در آستانه گل برتری هم قرار گرفت که ضربه عادل کلاه کج با واکنش مهدی رحمتی دفع شد.

مسابقه می رفت که با تساوی يک بر يک به پايان برسد که دو پنالتی پياپی در واپسين لحظه ها و برای هر دو تيم رخ داد که هادی عقيلی از آن گل برتری سپاهان را ساخت و هادی نوروزی با ضربه ای که به گل تساوی بخش منجر نشد، از رحمتی مرد اول اين مسابقه و از سپاهان قهرمان عنوان غيررسمی قهرمان نيم فصل را معرفی کرد.

با اين پيروزی و برد پيکان از استقلال، مقامهای اول و دوم جدول بی تغيير ماند: سپاهان با ۳۴ امتياز، ذوب آهن با ۳۳ امتياز. تيمهای پيکان (با ۲۸ امتياز)، استقلال تهران، مقاومت شيراز و استيل آذين (هر کدام با ۲۷ امتياز) به ترتيب سوم تا ششم هستند.

پيشتازی موقت و يک روزه ذوب آهن اصفهان در پی يک بازی پرحاشيه در خانه ملوان و با پيروزی يک بر صفر تيم اصفهانی بود. اين شکست در پايان مسابقه به درگيری شديد فيزيکی محمد احمدزاده، سرمربی و با همراهی گروهی از بازيکنان ملوان با هواداران معترض انجاميد. اين درگيری به دخالت ماموران نيروی انتظامی منجر شد.

خشم محمد احمدزاده از فحاشی تماشاگران برخلاف هميشه با حمله او به چند تماشاگر آغاز شد که با وساطت پژمان نوری، برای لحظه هايی جنجال قطع شد اما در مقابل رختکن ملوان، اوجگيری شعار ها به درگيری گسترده تری انجاميد که حمله بازيکنان و زد و خورد با حضور ماموران پليس همراه شد.

احمدزاده که پرخاش تماشاگران را حاصل تحريک مسوولان تيم ملوان می دانست، به خبرنگاران گفت:« بايد برای اين فوتبال گريه کرد. بهتر است آنهايی را بياورند که شبها محرمانه با آنان شام می خورند.»

او افزود:« آدمهايشان را بدون داد و فرياد بياورند. برای اين فوتبال و مسئولان متاسفم که اين چنين جوی را به وجود آورده‌اند. ما نمی ‌خواهيم فحاشی بشنويم. پورنعمت مسئول اول تيم در مدت ۲۰ روز تعطيلات ۱۵ روز را در مسافرت بود و تيم ما نتوانست حتی يک ديدار تدارکاتی داشته باشد.»

در اهواز هم تساوی بدون گل فولاد با شاهين بوشهر با حاشيه واعتراض تماشاگران عليه مديريت تيم فولاد همراه بود. سيف الله دهکردی، مدير عامل باشگاه فولاد به خبرگزاری فارس گفت:« برخی هواداران خط گرفته بودند که عليه من شعار بدهند و بی حرمتی کنند.»

او ادعا کرد:« افرادی در فوتبال همه کار می کنند و توهين برايشان چندان مهم نيست، اما من کارهای باارزشی کرده ام که دليلی برای بی حرمتی ندارد.»

دهکردی يادآور شد:«در اين فوتبال يا بايد به اعتقادات پايبند باشی و کار کنی يا بايد پا روی اعتقادات بگذاری تا دوام بياوری. من ترجيح می دهم نباشم اما روی اصول و اعتقاداتم پا نگذارم. من می خواهم سالم کار کنم. مسائلی که رخ می دهد ربطی به مسائل فوتبالی ندارد.»

در ديگر ديدارها ابومسلم يک بر صفر مس کرمان را در مشهد شکست داد. تراکتورسازی در ميزبانی تيم پاس همدان به تساوی دو بر دو رسيد. مقاومت شيراز دو بر يک راه آهن شهر ری را برد. سايپا دو بر صفر بر صبای قم را مغلوب کرد و استيل آذين در ورزشگاه تختی تهران يک بر صفر از استقلال اهواز شکست خورد.
XS
SM
MD
LG