لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

طوفان «گوستاو» کوبا را در نوردید


مردم شهر نیواورلئان در حال خروج از شهر توسط وسایل نقلیه عمومی.
(عکس از AFP)
مردم شهر نیواورلئان در حال خروج از شهر توسط وسایل نقلیه عمومی. (عکس از AFP)

اداره هواشناسی آمريکا می گويد: طوفان گوستاو با افزايش قدرت با سرعتی معادل ۲۳۰ کيلومتر در ساعت در حال عبور از کوبا است و احتمالا روز سه شنبه به نيواورلئان در ايالت لوئيزيانا خواهد رسيد.


دولت کوبا همه پرواز های داخلی را لغو کرده است و اقدام به تخليه بيش از ۲۴۰ هزار نفر از مردم اين کشور که در معرض خطربودند، کرده است.


مرکز ملی هواشناسی آمريکا طوفان گوستاو را طوفانی رده چهار اعلام کرده است اين در حالی است آژانس مديريت اضطراری فدرال آمريکا اعلام کرده است که قدرت گوستاو افزايش يافته است و هم اکنون طوفانی رده پنج است.


طبق اين گزارش سرعت اين طوفان درجه پنج به ۲۵۵ کيلومتر در ساعت رسيده است. در همين حال، پيش بينی شده است که سرعت وقدرت اين طوفان به هنگام رسيدن به آمريکا کاهش يابد.


به گزارش خبرگزاری کوبا، دولت اين کشور بيش از ۱۹۰ هزار نفر را در استان پينار، در غرب کوبا، تخليه کرده است. به گزارش اين خبرگزاری، ۵۰ هزار نفر نيز در مناطق شمال شرقی به محل های امن منتقل شده اند.


اين طوفان در منطقه دريای کارائيب تا کنون باعث کشته شدن ۶۸ نفر شده است.


در نيو اورلئان، نيز هزاران نفر از مردم در حال خروج از شهر هستند. تاکنون يک هزار و ۲۰۰ نفر توسط اتوبوس، و يک هزار و ۵۰۰ نفر نيز توسط قطار از اين شهر تخليه اند. اين در حالی است که مقامات محلی می گويند دست کم ۲۰ هزار نفر برای خروج از شهر تقاضای کمک کرده اند.


در همين زمينه، ری نگين، شهردار نيو اورلئان از همه مردم خواسته است تا شهر را تخليه کنند.


اين در حالی است که روز جمعه سومين سالگرد طوفان کاترينا بود. طوفان کاترينا دربیست و نهم اوت سال ۲۰۰۵ با تخريب شهر نيو اورلئان و مناطقی در سواحل جنوبی آمريکا، دست کم يک هزار و ۵۰۰ کشته برجای گذاشت.


خاطره طوفان کاترينا و پيامدهای اين طوفان همچنان برای مردم نيو اورلئان تازه است و به همين دليل بسياری از مردم ترجيح می دهند تا پيش از رسيدن طوفان گوستاو شهر نيو اورلئان را ترک کنند.


ترافيک در بزرگراههای خروجی نيوراورلئان بسيار سنگين گزارش شده است. در همين حال ايالت لوئيزيانا دستور تخليه اجباری شهر را از روز یکشنبه صادر کرده است.


در همين زمينه تمامی بزرگراههای بين ايالتی لوئيزيانا از ساعت پنج بامداد روز يکشنبه به سمت شمال يک طرفه اعلام شده است تا زمينه خروج مردم از مناطق ساحلی تسريع شود.


بيش از سه هزار نفر از نيروهای پليس و گارد ملی آمريکا بر امر تخليه شهر نيو ارولئان نظارت می کنند.


اين تعداد دو برابر نيروهايی است که در سال ۲۰۰۵ در جريان طوفان کاترينا بر اين امر نظارت می کردند.


طوفان کاترينا به هنگام رسيدن به سواحل آمريکا، طوفانی رده سه با سرعتی معادل ۲۰۹ کيلومتر در ساعت بود.


XS
SM
MD
LG