لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

بازداشت يک ايرانی در آلمان به اتهام قاچاق «مواد هسته ای»


پلیس آلمان می گوید یک ایرانی آلمانی را به اتهام قاچاق مواد مرتبط با تکنولوژی هسته ای بازداشت کرده است
پلیس آلمان می گوید یک ایرانی آلمانی را به اتهام قاچاق مواد مرتبط با تکنولوژی هسته ای بازداشت کرده است

پليس آلمان اعلام کرد که يک ايرانی –آلمانی پنجاه دوساله را به اتهام «تلاش برای ارسال مواد مرتبط با تکنولوژی هسته ای» به ايران، بازداشت کرده است.


پليس آلمان در بيانيه ای خود از اين تاجر ايرانی – آلمانی با نام «دکتر احمد. ر» نام برده و تصريح کرده است که وی «روز سه شنبه در برلين بازداشت شده است».


اين ايرانی-آلمانی به اتهام نقض قوانين صادرات آلمان در صدور مواد مرتبط با تکنولوژی هسته ای در ماه های اوت و دسامبر ۲۰۰۷ به شرکتی که در فهرست تحریم دولت قرار دارد، در بازداشت خواهد ماند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، منزل و محل فرد بازداشت شده مورد بازرسی پليس قرار گرفته است.


بيانيه پليس آلمان مشخص نکرده است که منطور از مواد مرتبط با تکنولوژی هسته ای چيست و همچنين اشاره ای به اين که آيا اين مواد در جريان بازرسی به دست آمده اند، نکرده است.


اخراج ديپلمات ايرانی از آلمان


در حالی پليس آلمان از بازداشت يک ايرانی-آلمانی در ارتباط با برنامه هسته ای ايران خبر داده است که، پيشتر، هفته نامه اشپيگل از اخراج يک ديپلمات ايرانی در سال گذشته به دليل تلاش برای خريد وسايل حساس، خبر داده بود.


اين هفته نامه آلمانی، با اعلام اين خبر گزارش داده بود که اخراج اين ديپلمات پس از آن صورت گرفت که وی با يک شرکت تخصصی در جنوب ايالت باواريا تماس گرفت و خواستار خريد اجزای يک سيستم کنترلی شد که نقش مهمی در غنی سازی اورانيوم ايفاء می کند.


اين مجله بدون اشاره به منبع خبری خود، اين ديپلمات را يک مامور کنسولی جمهوری اسلامی در آلمان معرفی کرده و تنها از او با نام «محرمعلی . د» نام برده بود.


اشپيگل در گزارش خود به اين موضوع اشاره ای نکرده است که آيا قرار بود از اين تجهيزات برای غنی سازی در حد بالا که برای توليد بمب صورت می گيرد استفاده شود يا غنی سازی در سطح پايين که ايران می گويد برای تهيه سوخت مورد نياز در نيروگاه اتمی خود ضروری است.


آلمان يکی از اعضای کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ است که درحال مذاکره درباره برنامه هسته ای ايران هستنند.اعضای دايم شورای امنيت سازمان ملل، متشکل از فرانسه، روسيه، بريتانيا، چين و آمريکا به اضافه آلمان، درحال رايزنی برای مقابله با برنامه هسته ای ايران هستند.


کشورها غربی ايران را متهم می کنند که هدف و ماهيت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی دستيابي به برنامه تسليحاتی اتمی است.


اين در حالی است که ايران با رد اين اتهام، تاکيد می کند که برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز و برای پاسخ به نياز روز افزون اين کشور به انرژی است.


XS
SM
MD
LG