لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۶

حمايت آلمان از اعمال تحريم های شديدتر عليه ايران


خانم مرکل می گوید که ما نمی توانیم چشم خود را بر روی خطراتی که وجود دارد ببندیم.
خانم مرکل می گوید که ما نمی توانیم چشم خود را بر روی خطراتی که وجود دارد ببندیم.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در گفت وگويی با يک روزنامه اين کشور از وضع تحريم های شديدتر عليه جمهوری اسلامی ايران حمايت کرد.


خانم مرکل در مصاحبه ای با روزنامه دی ولت که روز دوشنبه منتشر شد گفت: « گفت وگو های وی با رييس جمهوری روسيه درباره پرونده هسته ای ايران و قطعنامه مربوط به وضعيت کوزوو خواهد بود.»


وی اظهار داشت: «ما می توانيم با کمک يکديگر مشکلات جهانی و بزرگ را حل کنيم و همچنين می دانيم که بايد تلاش کنيم تا مسير مشترکی را پيدا کنيم... اگرچه هميشه ممکن است اين موضوع به آسانی صورت نگيرد.»


ولاديمير پوتين اواخر روز يکشنبه وارد شهر ويسبادن آلمان شد و قرار است که عصر روز دوشنبه با آنگلا مرکل دييدار و گفت وگو کند. وی احتمالا عروب دوشنبه برای شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دريای خزر به ايران سفر خواهد کرد.



  • «اگر ايران همکاری نکند ضروری است که تحريم های بيشتری عليه اين کشور اعمال شود.»
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان

صدر اعظم آلمان در گفت وگوی خود با روزنامه دی ولت با اعلام اينکه «ديپلماسی راه حل مشکل اتمی ايران است» در عين حال گفت که «اگر ايران همکاری نکند ضروری است که تحريم های بيشتری عليه اين کشور اعمال شود.»


آنگلا مرکل افزود:«ما نمی توانيم چشم خود را بر خطراتی که وجود دارد ببنديم و فکر می کنم که نيازمند آن هستيم تا مشکل را از طريق ديپلماسی حل و فصل کنيم اما در صورتی که ايران همراهی نکند همزمان بايد مقدمات تحريم های بيشتر را فراهم کنيم.»


ايالات متحده آمريکا به همراه فرانسه، آلمان و بريتانيا خواهان تحريم های شديدتر عليه جمهوری اسلامی به دليل امتناع تهران از اجرای قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد هستند ولی کشورهای روسيه و چين می گويند که از اعمال تحريم های جديد حمايت نمی کنند.


پنج کشور عضو دائم شورای امنيت شامل آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا به همراه آلمان در رايزنی های خود موفق شده اند دو قطعنامه ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷عليه تهران در اين شورا به تصويب برسانند ولی آنها تهيه پيش نويس قطعنامه سوم تحريم را تا ماه نوامبر به تاخير انداخته اند.


علت تاخير در تهيه پيش نويس جديد به توافق ماه اوت ايران با آژانس بين المللی انرژی اتمی باز می گردد که بر اساس آن تهران متعهد شد تا ظرف دو ماه به تمام پرسش های اين نهاد سازمان ملل درباره برنامه های سابق هسته ای خود پاسخ دهد.


هيات نمايندگی آژانس تاکنون دو بار به ايران سفر کرده است تا درباره جزئيات اين ابهامات با مقامات اتمی جمهوری اسلامی رايزنی کند و تهران نيز در پايان اين مذاکرات اعلام کرد که پاسخ های خود را به صورت مکتوب ارائه خواهد کرد.


کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در صدد خريد زمان است و به دليل اعلام نکردن برنامه هسته ای خود ظرف ۱۸ سال بدنبال توليد سلاح اتمی است ولی ايران اين اتهامات را رد کرده و می گويد که برنامه هسته ای آن صلح آميز بوده و به منظور توليد برق صورت می گيرد.


XS
SM
MD
LG