لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۹

برادعی: ایران فقط تا ۲۲ نوامبر فرصت دارد


آقای برادعی قرار است در روز ۲۲ نوامبر گزارش خود را در مورد همکاری ايران با آژانس به شورای حکام ارايه دهد.
آقای برادعی قرار است در روز ۲۲ نوامبر گزارش خود را در مورد همکاری ايران با آژانس به شورای حکام ارايه دهد.

محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی به ايران هشدار داد که اين کشور فقط تا ۲۲ نوامبر فرصت دارد تا ابهامات را در مورد برنامه هسته ای خود بر طرف کند.


آقای برادعی در گفت وگو با روزنامه فاينشنال تايمز چاپ لندن، گفت: اميدوار است که ايران ابهامات موجود در مورد فعاليت های هسته ای خود را تا پيش از تشکیل جلسه شورای حکام آژانس در روز ۲۲ نوامبر، برطرف کند.


  • دو موضوع کليدی و مهم در چند هفته آينده بايد روشن شود: «نخست اینکه پژوهش و توانايی ايران در مورد غنی سازی تا کجا پيش رفته است و دوم، توانايی اين کشور برای استفاده از مواد اتمی جهت توليد سلاح تا چه اندازه است.»
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی

محمد البرادعی در چنین روزی گزارش خود را در مورد همکاری ايران با آژانس به شورای حکام ارايه می دهد.


وی اظهار داشت: «من به ايرانی ها گفته ام که اين آزمايشی برای شماست. شما متعهد شده ايد که رفع ابهام کنيد. اگر چنين کاری نکنيد هيچکس از شما پشتيبانی نخواهد کرد.»


مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: دو موضوع کليدی و مهم در چند هفته آينده بايد روشن شود: «نخست اینکه پژوهش و توانايی ايران در مورد غنی سازی تا کجا پيش رفته است و دوم، توانايی اين کشور برای استفاده از مواد اتمی جهت توليد سلاح تا چه اندازه است.»


آقای برادعی گفت: «من اميدوارم تا ماه نوامبر اين دو مساله حل شده باشد ولی نمی توانم بگویم تا کجا در اين زمينه پيش می رويم.»


مدير کل آژانس تاکید کرد: مساله اصلی اين است که ايران نشان دهد که حسن نيت دارد.


وی از تصميم آژانس در مورد توافق با ايران و تعیین یک جدول زمان بندی برای شفاف سازی برنامه هسته ای این کشور حمايت کرد و در مورد انتقاد برخی از رسانه های آمريکايی در اين مورد گفت: « من واقعا تعجب می کنم که رسانه ها می گويند که ما سر خود عمل کرده ايم.»


وی افزود: «اگر ابهامات در مورد برنامه هسته ای ايران بر طرف شود ادامه برنامه غنی سازی اين کشور مربوط به تصميم گيری جامعه بين المللی خواهد بود و ربطی به آژانس نخواهد داشت.»


آخرین فرصت


ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی روز سه شنبه، سی مرداد ماه، اعلام کردند که بر سر تعيين جدول زمانی برای «رفع ابهام ها» در مورد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به توافق دست يافته اند و ايران فرصت يافت تا در مدت ۶۰ روز ابهامات در مورد برنامه هسته ای خود را رفع کند.


  • محمد البرادعی پیشتر از توافق ایران و آژانس به عنوان «آخرین فرصت» برای جمهوری اسلامی یاد کرده است.

پس از اين توافق، برخی از روزنامه های پر نفوذ آمريکايی به شدت از آقای برادعی انتقاد کردند.


محمد البرادعی، با دفاع از توافق آژانس و ايران برای تعيين يک جدول زمانی برای شفاف سازی و پاسخ به ابهامات درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، مطبوعات آمريکا را متهم کرد که در تلاشند تا وی را بی اعتبار کنند.


درهمين زمينه، گريگوری شولتی، سفير آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، گفته است: توافق ايران و آژانس برای شفاف سازی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی دارای «امکان بالقوه» است.


محمد البرادعی پیشتر از توافق ایران و آژانس به عنوان «آخرین فرصت» برای جمهوری اسلامی یاد کرده است.


پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان تصمیم گیری در مورد دور سوم تحریم ها را تا ماه نوامبر به تعویق انداخته اند.


کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که قصد ساختن بمب اتمی دارد ولی ايران برنامه هسته ای خود را برای توليد برق اعلام کرده است.


XS
SM
MD
LG