لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

متکی: ايران بزودی به درخواست مذاکره گروه وين پاسخ می‌دهد


منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران،
منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران،
منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، روز جمعه با اشاره به در خواست کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، برای از سرگيری مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی، گفته است: «‌پاسخ گروه وين آماده شده است و بزودی دستگاه ديپلماسی شرايط آن را اعلام می کند.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، منوچهر متکی که درحاشيه چهارمين اجلاس سراسری روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور صحبت می کرد، به جزئیات مذاکرات خود با کاترين اشتون در کابل در روز سه شنبه اشاره کرد.

منوچهر متکی با بیان اين که مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در اين ديدار خواستار ادامه مذاکره گروه وين با ايران شد، گفت: «در اين ديدار مذاکراتی درخصوص لزوم از سرگيری گفت وگوها مطرح شد.»

گروه وين متشکل از آمريکا، روسيه و فرانسه، (سه کشور عضو گروه ۱+۵)، در ماه اکتبر سال گذشته از پيشنهاد آژانس بين المللی برای مبادله اورانيوم غنی شده ايران با سوخت اتمی مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران حمايت کردند.

بر اساس طرح گروه وين ايران بخش عمده‌ای از اورانيوم غنی‌شده ۳.۵ درصدی خود را برای غنی‌سازی بيشتر و تبديل آن به ميله‌های سوخت‌ هسته‌ای رآکتور تحقيقاتی تهران به روسيه و فرانسه ارسال کند.

ايران به رغم توافق اوليه، اين پيشنهاد را رد کرد. با این حال ایران در ماه مه توافقنامه ای با وساطت برزيل و ترکيه در تهران امضا شد که براساس آن ايران اورانيوم غنی شده با غلظت پايين را به ترکيه منتقل می کرد. اما اعضای دايم شورای امنيت سازمان ملل اين پيشنهاد را نپذيرفتند و چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران را تصويب کردند.


گفت وگو درباره مسايل هسته ای


منوچهر متکی همچنين گفته است: «با توجه به اين که کاترین اشتون نماينده ۱+۵ نيز محسوب می شود، بخش هايی ازملاقات گفت و گو درباره سائل هسته ای و جهانی بود.»

در خرداد ماه سال جاری و تنها حدود يک هفته پس از تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران، خانم کاترين اشتون با ارسال نامه‌ای برای سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ايران، خواستار از سرگيری گفت‌و‌گوها درباره مساله‌ هسته‌ای ايران شده بود.

سعيد جليلی نيز در اواسط تير ماه در پاسخ خانم اشتون «شرايط جمهوری اسلامی را برای از سرگيری گفت‌وگوهای هسته‌ای» در ماه سپتامبر (شهريور ماه) اعلام کرده بود.

«آمادگی اروپا برای تعامل و همکاری»، «اجتناب از هرگونه فشار عليه جمهوری اسلامی» و «اعلام نظر صريح در مورد سلاح‌های هسته‌ای اسرائيل» از جمله شرايطی است که تهران به عنوان پيش‌شرط برای از سرگيری گفت و گوهای هسته‌ای اعلام کرده بود.

كشورهاى غربى نگران نظامى بودن فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران و دستيابى جهموری اسلامی به سلاح اتمى هستند ولى تهران مى‌گويد كه اين برنامه ماهيت صلح‌آميز دارد.

آمريكا و متحدان اين كشور گفته اند كه در چارچوب گروه پنج به علاوه يک متعهد به راهكار دو گانه «گفت‌وگو» و «اعمال فشار بر ايران» براى بازگشت تهران به ميز مذاكره و تعامل بر سر برنامه هسته‌اى آن هستند.
XS
SM
MD
LG