لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۴

اکران «جدايی نادر از سيمين» در سینماهای اسرائیل


صحنه ای از فیلم جدایی نادر از سیمین
صحنه ای از فیلم جدایی نادر از سیمین
فيلم ايرانی تحسين شده «جدايی نادر از سيمين» که با دريافت سلسله جوايز بی سابقه ای به مهم ترين فيلم تاريخ سينمای ايران مبدل شده است، اين روزها در حالی نيز که ناخواسته رقيبی جدی برای يک فيلم اسرائيلی در اسکار امسال محسوب می شود، در روزهای آينده در سينماهای اسرائيل اکران خواهد شد.

فيلم «جدايی نادر از سيمين»، ساخته اصغر فرهادی، از زمانی که برنده فستيوال فيلم ساليانه برلين شد و جايزه نخست را بدست آورد، تا به امروز، به درخشش خيره کننده خود در سراسر جهان ادامه داده است و همين تازگی بود که نخستين برنده ايرانی «گلدن گلوب» گرديد.

اثر مهم آقای فرهادی، دومين فيلم ايرانی است که در تاريخ اسکار، نامزد دريافت اين مهم ترين جايزه سينمايی جهان، در بخش فيلم های خارجی شده است. اما نخستين فيلم ايرانی نيز هست که بخاطر فيلمنامه آن يکی از پنج فيلم نهايی است که به بخش اصلی بهترين سناريوی مسابقه اسکار امسال راه يافته است.

هنگامی که در روزهای اخير معلوم شد که هم فيلم ايرانی «جدايی نادر از سيمين» يکی از راه يافتگان نهايی به مسابقه اسکار است اما در کنار آن نيز يک فيلم اسرائيلی هم قرار گرفته است، توجه ها در جهان به اين نکته اتفاقی، جلب شده است.

رقيب فرهادی و «جدايی نادر از سيمين»، فيلم اسرائيلی «پانويس» يا «در حاشيه» ساخته آقای يوسف سيدار است؛ کارگردان يهودی زاده شده در نيويورک که از کودکی در اسرائيل زندگی کرده است.

يوسف سيدار نيز در سال های اخير يکی از پرآوازه ترين کارگردانان اسرائيلی در جهان بوده و فيلم های ساخته او برنده جوايز اصلی و يا مهمی از مطرح ترين جشنواره های جهانی شده است.

اما نکته ديگری نيز اين رقابت ناخواسته ميان فيلم سازان مطرح ايرانی و اسرائيلی را که هر دو نيز در سن و سال کمابيش مشابهی هستند، جالب تر کرده است و آن اکران فيلم ايرانی در سينماهای اسرائيل است.

منقدان اسرائيلی فيلم و سينما از اين اقدام بسيار استقبال کرده اند و نقدهای بسيار خوبی نيز بر فيلم ايرانی نوشته و به صف بلند بالای تحسين کنندگان جهانی از اين فيلم ايرانی پيوسته اند.

منقدان فيلم و سينما دراسرائيل همواره تحسين کننده فيلمسازان دهه های اخير ايرانی بوده اند؛ عشق و تحسين آنها به دست اندرکاران سينما با اکران فيلمهای محسن مخملباف در سينماهای اسرائيل آغاز شد.

کمتر سينمارويی در چند نسل در اسرائيل است که نام محسن مخملباف را نشناسد و اين نام را هم به خوبی ادا نکند.

فيلم های ساخته دختران آقای مخملباف نيز غوغايی در ميان سينماروهای اسرائيلی ايجاد کرد؛ فيلم «تخته سياه» از خانم سميرا مخملباف اشک بسياری از اسرائيلی ها را در آورد و سينماهای اسرائيل، اکران های بی شمار آن را مرتب ادامه می دادند.

در دوره ای نوبت به اکران فيلم های زيبای مجيد مجيدی در اسرائيل رسيد و تحسين اسرائيلی ها به نبوغ فيلمسازان ايرانی به اوج خود رسيد.

فيلم هايی از عباس کيارستمی نيز در اسرائيل اکران شد اما توجه به آثار کيارستمی به اندازه التهاب اسرائيلی ها به آثار مجيدی و مخملباف ها نبود.

اما در سال های اخير که خصومت و تنش سياسی ميان جمهوری اسلامی ايران و اسرائيل به اوج خود رسيده است، اسرائيلی ها کمتر توانسته بودند که امتياز اکران فيلمی از کارهای ساخته شده در ايران را بدست آورند زيرا دست اندرکاران ايرانی فيلم ها و نيز شرکت های خارجی توزيع کننده آنها تلاش داشتند که از درآمد خود از فروش فيلم به اسرائيلی ها صرف نظر کنند تا مبادا سازندگان ايرانی فيلم را به درد سر بيندازند.

شرکت هايی که امتياز توزيع برخی از فيلم های ايرانی را در جهان دريافت کرده اند، اروپايی هستند و لذا، حق خود می دانند که فيلم را به هر خريداری بفروشند. اما دردسرهای بزرگ ناشی از عواقب اکران فيلم های ايرانی در اسرائيل، در سال های اخير برخی از شرکت های اروپايی را نيز به رعايت ملاحظاتی بی سابقه در قبال دست اندرکاران فيلم های ايرانی وادار کرده بود.

با وجود اين، اکنون که تنش های اسرائيل و ايران به مرحله بی سابقه ای رسيده است و دو حکومت حاکم طرف مقابل را به عنوان دشمن مهم خود تلقی می کنند، توزيع کنندگان فيلم «جدايی نادر از سيمين»، اين فيلم را به خريدار اسرائيلی نيز فروخته اند.

خريدار اسرائيلی، صاحبان رشته سينماهای «لِو» در اسرائيل است که از سينماهايی در اورشليم، تل آويو و چند شهر و شهرک ديگر اين کشور برخوردار است.

اکران فيلم از فوريه به طور همزمان در اسرائيل آغاز خواهد شد. راديو و تلويزيون های اسرائيل توجه بسياری به اين فيلم معطوف کرده و گزارش های متعددی در باره اين رقيب قَدَر و پرتوان فيلم اسرائيلی در اسکار تهيه کرده اند و حتی بسياری از منقدان اسرائيلی احتمال می دهند که اگر قرار باشد که ميان دو فيلم اسرائيلی و ايرانی، بدون توجه به سه فيلم ديگر رقيب آنها در اسکار، بر سر يکی از آنها برای پيروزی شرط بندی کنند، بخت فيلم ايرانی را بسيار بيشتر می دانند.

يکی از وبسايت های فيلم های مطرح اکران شده در اسرائيل؛ تارنمای «عين هاداگ»، ابراز اميدواری کرده است که اکران فيلم «جدايی نادر از سيمين» در سينماهای اسرائيل، آقای فرهادی و ساير دست اندرکاران آن را در ايران به دردسر نيندازد.

اصغر فرهادی بويژه پس از دريافت جايزه گلدن گلوب موجب افتخار ملت ايران شده است اما افرادی از حکومت ايران مدعی شده اند که فيلم های ايرانی که برنده جوايز جهانی می شود، سياهی های ايران را نشان می دهند و حتی محمود احمدی نژاد نيز گفت که بايد فيلم هايی در باره تعزيه را نامزد اسکار کرد!

از هم اکنون انتظار می رود که سران جمهوری اسلامی ايران که در صدد انحلال خانه سينمای ايران و تشديد برخوردها با بخش بزرگی از هنرمندان سينمای ايران برآمده اند، از اکران فيلم «جدايی نادر از سيمين» به عنوان يک اهرم جديد برای حمله به هنرمندان سينمای ايران سوء استفاده کنند.

فيلم فرهادی، همانند غرب، با نام «جدايی» در سينماهای اسرائيل اکران می شود.

همچنين گفتنی است که فيلم های اسرائيل هر چند تا کنون اسکار نبرده اند اما از سال ۱۹۶۴ که فيلم هايی از اين کشور راهی اسکار شدند، تا امسال، يازده بار در رديف يکی از پنج نامزد احراز اسکار بوده است.
XS
SM
MD
LG