لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

مخالفت روسيه با برگزاری نشست ۱+۵ درباره ايران


نشست کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک در روز جمعه در واشینگتن بدون نتیجه پایان یافت.
(عکس: AFP)
نشست کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک در روز جمعه در واشینگتن بدون نتیجه پایان یافت. (عکس: AFP)

وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه ای برگزاری نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه ۱+ ۵ بر سر برنامه هسته ای ايران در روز پنجشنبه را غير ضروری دانسته است.


وزارت امور خارجه روسيه در اين بيانيه تصريح کرده است: «هيچ آتشی را نمی بينيم که ما را ملزم کند در خلال يک هفته پر کار در مجمع عمومی سازمان ملل، همه چيز را کنار بگذاريم و به مذاکره درباره برنامه هسته ای ايران بپردازيم.»


پيشتر قرار بود که وزيران امور خارجه کشورهای فرانسه، بريتانيا، آمريکا، چين و روسيه همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در حاشيه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز پنجشنبه درباره تشديد تحريم ها عليه ايران به مذاکره بپردازند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، بيانيه روز سه شنبه وزارت امور خارجه روسيه به اين معنی تفسیر شده است که اين کشور در اين نشست شرکت نخواهد کرد.


اين بيانيه همچنين پاسخی به پيشنهاد آمريکا برای همکاری مسکو و واشينگتن در مورد برخی مسائل و نه همه مسائل تلقی شده است.


در همین حال، یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفته است، مطمئن نیست که نشست روز پنجشنبه وزیران امور خارجه قدرت های جهانی درباره برنامه هسته ای ایران برگزار شود.


این در حالی است که کارشناسان می گویند: روسيه از مناقشه هسته ای ايران به عنوان وسیله ای برای گرفتن امتیاز در رويارويی با آمريکا استفاده می کند.


در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه همچنين آمده است: «برای واشينگتن بسيار مطلوب خواهد بود اگر مشخص کند که چه چيزی از روابط با مسکو می خواهد. اگر می خواهد روسيه را تنبيه کند اين يک چيز است. اگر می پذيرد که ما دارای منافع مشترک هستيم... اين چيز ديگری است».


وزارت امور خارجه روسيه اضافه کرده است:«همان طور که کاندوليزا رايس، گفته است: هردو را نمی توان همزمان با هم داشت».


اين بخش از بيانيه وزارت امور خارجه روسيه اشاره به اظهارات کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، در انتقاد از اقدام روسيه در حمله به گرجستان بود.


روسيه به مثابه يکی از بازيگران اصلی در مناقشه هسته ای ايران تلقی می شود و موافقت این کشور با تشدید تحریم ها علیه تهران گامی ضروری برای تصویب قطعنامه جیدی است.

بحران گرجستان باعث شده است که روابط مسکو و واشينگتن در سرد ترين دوران پس از فروپاشی اتحاد جماهير شوروی در اوايل دهه ۱۹۹۰ قرار گيرد.


گامی ضروری برای تصویب قطعنامه


روسيه به مثابه يکی از بازيگران اصلی در مناقشه هسته ای ايران تلقی می شود و موافقت این کشور با تشدید تحریم ها علیه تهران گامی ضروری برای تصویب قطعنامه جیدی است.


این در حالی است که روز شنبه وزارت امور خارجه روسيه اعلام کرده بود: مسکو با هر گونه اقدامی برای افزايش تحريم های ايران مخالف است.


در همین زمینه روز جمعه اعضای گروه ۱+۵، که طرف مذاکره تهران در پرونده هسته ای هستند، درباره دور چهارم تحريم های شورای امنيت عليه برنامه هسته ای ايران رايزنی کردند. اين نشست بدون رسيدن به هيچ نتيجه مشخصی پايان يافت.


در بيانيه روز شنبه وزارت امورخارجه روسيه آمده بود: «ما صريحا با اقدامات بيشتر شورای امنيت سازمان ملل متحد در مقطع کنونی مخالفت کرديم.»


اين بيانيه افزوده بود: «طرف روسی بر ضرورت ادامه تلاش ها برای وارد کردن تهران به يک گفت و گوی سازنده تاکيد دارد.»


در حالی که روسيه به طور رسمی با هرگونه اقدامی برای اعمال دور تازه تحريم ها مخالفت کرده است، کاخ سفيد روز دوشنبه نسبت به تصويب قطعنامه چهارم به تهران هشدار داده بود.


ايالات متحده و هم پيمانان غربی اش با ابراز نگرانی از برنامه هسته ای ایران می گویند که تهران درصدد تولید سلاح هسته ای است، اما ایران می گوید که این برنامه مسالمت آمیز است.


محمد البرادعی، دبير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، نيزدر تازه ترين گزارش خود آورده است که تهران هنوز برای روشن شدن ابهامات برنامه هسته ای گذشته خود با اين آژانس همکاری کامل نمی کند.


شورای امنيت سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ تاکنون، سه قطعنامه عليه ايران تصويب کرده است. در اين قطعنامه ها از ايران خواسته شده است که غنی سازی اورانيوم را متوقف کرده و به سوالات بازرسان آژانس بين المللی انرژی هسته ای پاسخ دهد.


ايران اما غنی سازی اورانيوم را بر اساس قوانين بين المللی حق خود می داند و اعلام کرده است که حاضر به متوقف کردن اين فعاليت ها نيست.


غنی سازی اورانيوم کاربرد دوگانه در توليد سوخت نيروگاه های اتمی و همچنين توليد سلاح اتمی دارد و ايران هدف خود از غنی سازی را تامين سوخت نيروگاه بوشهر و نيروگاه هايی که ساخت آنها را در برنامه دارد عنوان کرده است.


XS
SM
MD
LG