لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۴

يورو ۲۰۰۸؛ اسپانيا حريف آلمان در فینال شد


اسپانیا با برتری بر روسیه به فینال رسید.
(عکس از AFP )
اسپانیا با برتری بر روسیه به فینال رسید. (عکس از AFP )

اسپانيا با گلهای نيمه دوم خود سه بر صفر تيم ملی روسيه را شکست داد تا به مرحله پايانی فوتبال قهرمانی يورو ‪ ۲۰۰۸‬ راه يابد.


اسپانيا بايد روز يکشنبه ۲۹ ژوئن در ورزشگاه ارنست هاپل وين ( اتريش ) برای قهرمانی با تيم ملی آلمان پيکار کند.


روسيه که پس از شکست چهار بر يک از اسپانيا، با پيروزی بر تيمهای يونان، سوئد و به ويژه هلند، حريفی خطرناک در بازی انتقامی با اسپانيا محسوب می شد، این در حالی بود که با بازی هماهنگ و حساب شده تيم گران قيمت اسپانيا، لحظه ای نتوانست ياران آراگونس را تهديد کند.


در نيمه نخست روسيه توانست از حمله های زهردار اسپانيا سالم بگريزد، اما در دقيقه ۵۰ هرناندز کروس از ضعف جناح راست دفاع روسيه و ناکارآيی در پوشش در برابر پاسهای عرضی و ضربه های نخست استفاده کرد و با يک ضربه تماشايی نتيجه را يک بر صفر کرد.


واکنشهای روسها و محو بودن آرشاوين در اثر بيداری بازيکنان تيم اسپانيا، نه تنها ياران گاس هيدينک هلندی را در زدن گل تساوی بخش نا موفق نشان داد که در دقيقه ۷۴ دانی يل گونزالز گوئيزا با ضربه ای هشيارانه و در خلاف جهت حرکت آکينفی يف، دروازه بان روسی، گل دوم را به ثمر رساند.


وقتی در دقيقه ۸۱ ضربه پای چپ داويد سيلوا بار ديگر از جناح ميانی به گل منجر شد، اسپانيايی ها جشن راهيابی به مرحله پايانی را در ورزشگاه به راه انداختند تا دامنه آن به کوچه و خيابانهای اسپانيا کشیده شود.


اسپانيا در جام ۱۹۸۴ قهرمانی اروپا در فرانسه نيز به مرحله پايانی رسيد که در اين مرحله قهرمانی ساز، دو بر صفر مغلوب ميشل پلاتينی و ياران فرانسوی اش شد.


پنجشنبه شب ۲۶ ژوئن، در ورزشگاه ارنست هاپل وين اسپانيا بر گفته آنان که اسپانيا را اميد قهرمانی ياد کرده بودند صحه گذاشت. اين تيم در ادامه نوار بی شکستی اش اين بار با گلهای خود روسيه را از اوج به زير کشيد.


در اين مسابقه سسک فابره گاس، هافبک تيم آرسنال، چهره شاخص تيم اسپانيا بود. او در نيمه نخست جانشين داويد وی يا، گلزن بازی پيشين با روسيه شد و دو گل اسپانيا را پايه گذاشت. وی يا لنگان از زمين بيرون آمد و ورود فابره گاس ظاهرا محتاط بودن سرمربی اسپانيايی را نشان داد. فابره گاس ۲۱ ساله در پايان گفت که هنوز کار تمام نشده است.


فابره گاس افزود:« ما برای قهرمانی به اين جام آمده ايم و مشکل ترين مسابقه هنوز در پيش است. برای من خيلی عجيب بود که به آن زودی يک بازيکن جانشين شوم و از آن جا که يک مهاجم ذاتی نيستم، در جايی که بازی کردم هم برايم عجيب بود. آيا من در مسابقه پايانی بازی می کنم؟ خوب او ( لوييز آراگونس ) رييس است و اگر او به من نياز داشته باشد من در فينال خواهم بود».


در حالی که آندری آرشاوين در تمام طول مسابقه در تلاش برای يافتن فضايی برای بروز مانور های برق آسايش بود، تيم گاس هيدينک نتوانست جرقه ای بزند.


اسپانيا در طول نود دقيقه همواره بر بازی احاطه داشت و پاسهای روان آنان در نيمه دوم نتيجه بخش بود. آنان برای حريف بی تجربه خود توقف ناپذير نشان دادند.


XS
SM
MD
LG