لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

«دو دانشجوی دانشگاه سهند تبریز بازداشت شدند»


فعالان دانشجويی می گويند بهاره هدايت و محمد هاشمی، دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت به دليل حمايت های دفتر تحکيم وحدت از اعتراضات دانشجويان نسبت به فساد اخلاقی مسوولين دانشگاه ها از جمله دانشگاه های سهند تبريز و زنجان در بيست و سوم تير ماه بازداشت شدند.
فعالان دانشجويی می گويند بهاره هدايت و محمد هاشمی، دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت به دليل حمايت های دفتر تحکيم وحدت از اعتراضات دانشجويان نسبت به فساد اخلاقی مسوولين دانشگاه ها از جمله دانشگاه های سهند تبريز و زنجان در بيست و سوم تير ماه بازداشت شدند.

فعالان دانشجویی می گویند: عصر روز دوشنبه، دو تن از دانشجويان دانشگاه سهند تبريز بازداشت شدند. اين دو دانشجو از دانشجويان فعال در تحصن و اعتصاب غذا در دانشگاه سهند تبريز بودند.


پيمان غلامی و علی عبدالله زاده، جزو دانشجويانی بودند که در پی تعرض يکی از مسوولين حراست دانشگاه سهند تبريز به يکی از دختران دانشجو، تحصن و اعتصاب غذا کردند . در پی آن اعتراضات، مسوولين دانشگاه سهند ضمن پذيرش خواسته های دانشجويان، قول پيگيری حادثه و برخورد با فرد متخلف را دادند.


فعالان دانشجويی می گويند در زمان تعطيلی دانشگاه ها در تابستان، دولت نهم برخورد با دانشجويانی که به عملکرد مديران دانشگاه ها اعتراض داشتند را آغاز کرده است.


در همين حال يک دانشجوی دانشگاه اردبيل روز سه شنبه در منزلش در رشت بازداشت شده است.


بازداشت دانشجویان ادامه دارد


حسن رحيمی، فعال دانشجويی که از نزديک با خانواده دانشجويان بازداشت شده در ارتباط است، در گفت و گو با راديو فردا درباره آخرين وضعيت دانشجويان بازداشت شده اخير می گويد:« عصر روز سه شنبه ودود اسدی، دبير سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی اردبيل در منزل خود در شهر رشت بازداشت شده است. گفته شده است که ماموران منزل وی را نيز مورد تفتيش قرار داده اند و هم اکنون خبری از وی در دست نيست. ودود اسدی، دانشجوی زمين شناسی دانشگاه آزاد رشت است.»


حسن رحيمی می افزايد:« محمد نبيلی، دانشجوی دانشگاه آزاد خوی نيز به دليل فعاليت های خود به شش ماه حبس تعزيری محکوم شده است.»


  • «مسوولان جواب درستی به ما نمی دهند. از دادسرای زندان سوال کردم، می گويند ما نمی دانيم. از اداره اطلاعات هم پرسيدم جوابی به من ندادند. گفتند قبل از اينکه دادسرا بروند و دادگاه آنها تشکيل شود، به شما اطلاع می دهيم. اصلا نمی دانم کجا هست. فقط يک بار صدايش را شنيدم.»
مادر فراز زهتاب، از دانشجويان بازداشت شده در تبريز

در همين حال از وضعيت چهار دانشجويی که هفته گذشته در تبريز بازداشت شدند، خبری در دست نيست.


حسن رحيمی در اين باره می گويد:«از محل نگهداری فراز زهتاب، آيدين خواجه ای و برادران حاتمی که هفته گذشته در تبريز بازداشت شدند، خبری در دست نيست و تنها يک بار تماس کوتاه تلفنی با خانواده هايشان داشته اند.»


مادر فراز زهتاب، از دانشجويان بازداشت شده در تبريز به راديو فردا می گويد فرزندش تنها يک بار با منزل تماس تلفنی گرفته است و می افزايد:« تماس گرفت و گفت حالش خوب است و به من گفت نگران نباش .»


مادر فراز زهتاب در ادامه می گويد از محل نگهداری پسرش و ديگر دانشجويان بازداشت شده اطلاعی ندارد و می افزايد:« از او پرسيدم کجا نگهداری می شود، گفت اداره اطلاعات است. مسوولان جواب درستی به ما نمی دهند. از دادسرای زندان سوال کردم، می گويند ما نمی دانيم. از اداره اطلاعات هم پرسيدم جوابی به من ندادند. گفتند قبل از اينکه دادسرا بروند و دادگاه آنها تشکيل شود، به شما اطلاع می دهيم. اصلا نمی دانم کجا هست. فقط يک بار صدايش را شنيدم.»


خانم زهتاب در ادامه درباره چگونگی دستگيری فرزندش می گويد:« برای جشن دفاعيه سجاد رادمهر، دانشجوی دانشگاه تبريز رفته بود که بازداشت شد. بعد ماموران به خانه ما آمدند و منزل را تفتيش کردند. کتاب ها، جزوه ها، سی دی ها و کيس کامپيوتر پسرم را با خود بردند.»


در همين حال حسن رحيمی، فعال دانشجويی می گويد که هنوز اتهام خاصی برای دانشجويان بازداشت شده در تبريز عنوان نشده است و می افزايد:« اتهام خاصی هنوز برای آنها تعيين نشده زيرا دادگاه آنها هنوز تشکيل نشده است.ظاهرا ادامه بازداشت آنها به نوعی غير قانونی است.»


در همين حال به گفته فعالان دانشجويی، الهه رادمهر، دانشجوی دانشگاه اروميه و خواهر سجاد رادمهر که بازداشت شده است، به کميته انضباطی اخضار شده و به او گفته شده که در صورت اطلاع رسانی درباره وضعيت برادرش، از دانشگاه اخراج خواهد شد.


دانشجويان بازداشت شده در تبريز از سوی برخی مقامات به هويت طلبی متهم شده اند.


حسن رحيمی، فعال دانشجويی در توضيح هويت طلبی و فعاليت های هويت طلبانه دانشجويان بازداشت شده می گويد:« اين دانشجويان در فعاليت های خود به نوعی خواستار رفع تبعيض ها در منطقه آذربايجان شده اند و خواستار به رسميت شناخته شدن زبان مادری خود شده اند. نمی توانيم آنها را تجزيه طلب بناميم. زيرا فعاليت های آنها در راستای تجزيه طلبی نبوده است.»


فعالان دانشجويی از توقف انتشار نشريه دانشجويی ستارخان در تبريز خبر داده اند و اعلام کرده اند از انتشار آن جلوگيری به عمل آمده است.


در همين حال خبرگزاری ايرنا به نقل از مدير کل سياسی و تقسيمات استانداری آذربايجان گزارش داد که تا کنون هيچ گزارشی مبنی بر دستگيری دانشجويان دانشگاه تبريز از سوی مديريت دانشگاه اعلام نشده است.


وضعيت بهاره هدايت و محمد هاشمی


خبرگزاری ايرنا به همراه خبرگزاری ايسنا چند روز پس از بازداشت محمد هاشمی، دبير تشکيلات دفتر تحکيم وحدت و بهاره هدايت، مسوول کميته زنان دفتر تحکيم وحدت ، به نقل از يک مقام آگاه که نامی از وی برده نشده، گزارش دادند که اتهام اين دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت«ارتباط با گروه های غير قانونی و ضد انقلاب خارج از کشور» است.


چند روز پس از آن بارپرس پرونده اين دو دانشجو، اتهام آنان را «اقدام عليه امنيت ملی» عنوان کرد.


متين راسخ، بازپرس پرونده محمد هاشمی و بهاره هدايت همچنين به مادر محمد هاشمی، دبير تشکيلات تحکيم وحدت گفته است که از خبرگزاری های ايسنا و ايرنا شکايت کند زيرا از قول يک مقام آگاه خبری کذب منتشر کرده اند.


از آخرين وضعيت محمد هاشمی و بهاره هدايت خبری در دست نيست و اين دو دانشجو تنها يک بار موفق به تماس تلفنی با خانواده هايشان شده اند.


در همين حال به گزارش سايت نوروز، ارگان خبری جبهه مشارکت ايران اسلامی، آذر منصوری، معاون سياسی دبير کل حزب مشارکت، بازداشت های اخير دانشجويان را محکوم کرد و گفت:« اين نوع برخورد با دانشجويان در فضای علمی کشور غير از راديکاليزه کردن فضای دانشگاه ها و بالا بردن هزينه کار سياسی و از همه مهم تر فرار مغز ها نتيجه ديگری در پی نخواهد داشت.»


فعالان دانشجويی می گويند بهاره هدايت و محمد هاشمی، دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت به دليل حمايت های دفتر تحکيم وحدت از اعتراضات دانشجويان نسبت به فساد اخلاقی مسوولين دانشگاه ها از جمله دانشگاه های سهند تبريز و زنجان در بيست و سوم تير ماه بازداشت شدندو دفتر تحکيم وحدت در پی تلاش معاون دانشجويی دانشگاه زنجان برای تعرض به يک دختر دانشجو، خواستار استعفای وزير علوم شده بود.


در همين حال گزارش ها حاکی است که حسن مددی، معاون دانشجويی دانشگاه زنجان که قصد تعرض به يک دختر دانشجو را داشته و مدتی را در زندان گذرانده بود، به تازگی آزاد شده است.


XS
SM
MD
LG