لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۳

عبدالرضا تاجيک، روزنامه نگار ايرانی ممنوع الخروج شد


عبدالرضا تاجيک، روزنامه نگار ایرانی از رویکرد دولت نهم در ممانعت از خروج فعالان سیاسی و فرهنگی از ایران انتقاد کرد.
عبدالرضا تاجيک، روزنامه نگار ایرانی از رویکرد دولت نهم در ممانعت از خروج فعالان سیاسی و فرهنگی از ایران انتقاد کرد.
عبدالرضا تاجيک، روزنامه نگار، روز سه شنبه ۲۹ بهمن ماه، هنگامی که قصد داشت برای انجام سخنرانی در سمينار «ايران: ۳۰ سال پس از انقلاب» به اسپانيا سفر کند، توسط ماموران فرودگاه بين المللی امام خمينی ممنوع الخروج شد.

عبدالرضا تاجيک با اظهار بی اطلاعی از دلایل ممنوع الخروجی خود به «راديو فردا» گفت: روز سه شنبه هنگامی که می خواستم برای سخنرانی در سمينار «ايران: ۳۰ سال پس از انقلاب» در اسپانيا به اين کشور سفر کنم، پس از اين که پليس گذرنامه مهر خروج از کشور را بر پاسپورتم زد و من در انتظار سوار شدن بر هواپيما بودم، بلندگوی فرودگاه از من خواست به پليس مراجعه کنم.

وی افزود: همزمان فردی در سالن انتظار ترمينال اسم مرا صدا می زد و در پی من بود و هنگامی که به پليس مراجعه کردم با زدن مهر ممنوع الخروجی در پاسپورتم به من گفته شد بايد به معاونت امنيت دادگاه انقلاب مراجعه کنم.

به گفته عبدالرضا تاجيک، به وی برگه ای در اين زمينه داده نشده است، ولی ماموران گفته اند که آنها وابسته به نهاد رياست جمهوری ايران هستند.

عبدالرضا تاجيک، دبيری سرويس سياسی روزنامه شرق را بر عهده داشت. وی همچنين در روزنامه های اعتماد و کارگزاران و خبرگزاری ايلنا به عنوان دبير سرويس سياسی فعاليت می کرده است.

آقای تاجيک همچنين سابقه کار در روزنامه هايی چون خرداد، فتح، بهار، همبستگی ، توسعه و صدای عدالت را نيز دارد.

به غير از عبدالرضا تاجيک، شيرين عبادی، حقوقدان برنده جايزه صلح نوبل، تقی رحمانی، فعال سياسی، و ثريا عزيزی پناه، فعال اجتماعی، به اين کنفرانس دعوت شده بودند که توانسته اند از کشور خارج شوند.

به گفته عبدالرضا تاجيک، عنوان مقاله وی در اين کنفرانس «مدرنيزم ايرانی در تعليق» بوده که به چالش های پيش روی دولت –ملت در ايران معاصر می پرداخت.

عبدالرضا تاجيک همچنين از رويکرد دولت نهم برای جلوگيری از حضور فعالان فرهنگی و اجتماعی در نشست های علمی و فرهنگی خارج از ایران انتقاد کرد.

آقای تاجيک در اين زمينه گفت: متاسفانه در دولت نهم که آقای احمدی نژاد در راس آن قرار گرفته و از عدالت سخن می گويد، فعالان سياسی، فرهنگی و اجتماعی برای حضور در نشست های علمی و فرهنگی با مشکل روبه رو هستند.

از زمان روی کار آمدن دولت نهم سخت گیری ها برای جلوگیری از خروج فعالان سیاسی و اجتماعی در ایران تشدید شده است. طی سال های اخیر هاشم آغاجری، عبدالله مومنی، دو فعال سیاسی، نسرین ستوده، وکیل دادگستری، و پروین اردلان، فعال حقوق زن در ایران، ممنوع الخروج شده اند.
XS
SM
MD
LG