لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۰

بريتانيا يک ديپلمات اسرائيلی را اخراج کرد


وزير امور خارجه بريتانيا روز سه شنبه اعلام کرده است که لندن يک ديپلمات اسرائيلی را به اتهام ارتباط با سوء استفاده از گذرنامه های بريتانيايی در جريان ترور يک مقام بلندپايه حماس در «دبی» از اين کشور اخراج کرده است.

به دنبال انجام تحقيق درباره استفاده از ۱۲ گذرنامه بريتانيايی در جريان اين ترور، ديويد ميلی بند، وزير امور خارجه بريتانيا، روز سه شنبه در اين خصوص در پارلمان اين کشور گفت: من از يکی از اعضای سفارت اسرائيل خواسته ام در نتيجه اين مساله از خاک بريتانيا خارج شود.

نام اين ديپلمات اسرائيلی هنوز اعلام نشده است.

با اين حال آقای ميلیبند به قانونگذاران بريتانيایي گفته است که «دلايل قابل توجهی وجود دارد که می توان باور کرد که اسرائيل » مسئول سوءاستفاده از گذرنامه های بريتانيايی است.

وزير امور خارجه بريتانيا گفته است که از اسرائيل در خواست کرده است به طور رسمی تضمين کند اين موضوع ديگر تکرار نمی شود و همچنين به شهروندان بريتانيايی در خصوص به خطر افتادن هويتشان در جريان سفر به اسرائيل هشدار داده است.

ديويد ميليبند می گويد گذرنامه های مورد سوء استفاده بسيار حرفه‌ای جعل شده و احتمالا انها توسط « يک سرويس اطلاعاتی دولتی» جعل شده اند.

وزير امور خارجه بريتانيا همچنين گفته است:«اقدامات در اين مورد کاملا غير قابل قبول است و بايد متوقف شود».

محمود عبدالرؤوف المبحوح، که از فعالان مهم شاخه نظامی حماس بود، روز نوزدهم ژانويه در هتل بستان الرتانا دردوبی، حدود شش ساعت پس از رسيدن از پروازی از دمشق کشته شد. جسد او در نخستين ساعات بامداد بيستم ژانويه بدست آمد.

پليس دوبی اکنون می گويد که رد پای ۲۷ نفر را که با اين ترور درارتباط بوده اند، تعقيب کرده است. براساس گزارش پليس دبی عاملان ترور محمود عبدالرؤوف المبحوح از گذرنانه‌های بريتانيايی، ايرلندی، فرانسوی، آلمانی و استراليا استفاده کرده بودند.

در همين زمينه، دفتر گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، تاييد کرده است ران پروسور، سفير اسرائيل در بريتانيا، روز دوشنبه با پيتر ريکيتز، ديپلمات بلندپايه بريتانيايی درباره اين موضوع گفت وگو کرده است.

وزارت امور خارجه اسرائيل از ارائه توضيحات درباره اخراج يک ديپلمات اين کشور از بريتانيا خودداری کرده است.

پیشتر بريتانيا در سال ۱۹۸۸ آری ريگف، يک وابسته سفارت اسرائيل در بريتانيا، را به دليل آنچه که «فعاليت های مغاير با وظايف ديپلماتيک» خوانده شد، از اين کشور اخراج کرده بود.

پليس دوبی با «اطمينان» به اينکه سازمان اطلاعات اسرائيل «موساد» برنامه ريز ترور محمود عبدالرؤوف المبحوح بوده، خواستار آن شده است تا مقامات این سازمان مسئوليت اين قتل را برعهده بگيرد.

روزنامه اسرائيلی هاآرتص پيشتر اعلام کرده بود که «تحقيقاتی موثق» را با کمک کارشناسان انجام داده که نشان می دهد که تصاويرالصاق شده به گذرنامه های خارجی استفاده شده، دقيقا چهره آن افراد نبوده بلکه نوعی دستکاری های حرفه ای عمدی درتصاوير انجام شده بود تا از يک سو، ماموران گمرک دوبی عکس را شبيه دارنده آن بدانند و ازسوی ديگر، درصورت وقوع يک اتفاق غيرمنتظره، نتوان ثابت کرد که آن فرد، کسی بوده که گذرنامه را دراختيار داشته است.

شماری از افرادی که نامشان مطرح شده و دراسرائيل زندگی می کنند، گفته اند از«سواستفاده» از گذرنامه شان «شوکه» شده اند.
XS
SM
MD
LG