لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

نگرانی آمريکا از تهدید دولت عراق برای تخليه اجباری کمپ اشرف


 یک سرباز عراقی در حال نگهبانی در اردوگاه حریه
یک سرباز عراقی در حال نگهبانی در اردوگاه حریه
وزارت امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه در بيانيه ای از تهديد دولت عراق برای وادار کردن ساکنان اردوگاه اشرف به تخليه اين اردوگاه ابراز نگرانی کرده است، ولی در عين حال از اعضای سازمان مجاهدين خلق حاضر در اين اردوگاه نيزخواسته است داوطلبانه به اردوگاه «حريه» بروند.

پاتريک ونتريل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمريکا در بيانيه ای گفته است: ايالات متحده از اظهارات مطرح شده توسط دولت عراق در ۳۱ ژوئيه درباره تعطليل کردن اردوگاه اشرف و جابه جايی اجباری ساکنان آن نگران شده است.

فالح الفياض، مشاور امنيت ملی عراق، روز سه شنبه گفته بود که مذاکرات بغداد با مجاهدين خلق برای تخليه اردوگاه اشرف به بن بست رسيده است و به رغم پایان مهلت از پيش اعلام شده، انتقال ساکنان اردوگاه اشرف به اردوگاه حريه در نزديکی بغداد هنوز به اتمام نرسيده است. بنابراين عراق ساکنان اردوگاه اشرف را وادار به ترک این اردوگاه خواهد کرد.

هدف نهايی عراق انتقال بيش از سه هزار نفر ساکنان اردوگاه اشرف به اردوگاه حريه است تا از اين طريق مقدمات خروج اين افراد از خاک عراق فراهم شود. تاکنون در نزدیک به دو هزار نفر از ساکنان اردوگاه اشرف به «حريه» منتقل شده اند.

وزارت امور خارجه آمريکا در بيانيه خود تصريح کرده است: ما از دولت عراق می خواهيم برای دستيابی به راه حلی در راستای جابه جايی داوطلبانه ساکنان اردوگاه اشرف همچنان صبور بوده و انعطاف نشان دهد. چرا که جابه جايی داوطلبانه تنها راه حل مسالمت آميز و قابل قبول برای اين مساله است.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفته است:« ما از رهبری ساکنان اردوگاه اشرف می خواهيم تا فورا همکاری برای از سرگيری انتقال ساکنان اين اردوگاه به اردوگاه حريه را آغاز کند.»

وزارت امور خارجه آمريکا می گويد: ادعاها در خصوص غير انسانی بودن وضعيت اردوگاه حریه با مشاهدات مقام های آمريکايی که از اين اردوگاه بازديد کرده اند و همچنين گزارش ناظران سازمان ملل متحد ناسازگار است. طبق اين گزارش و ديگر اطلاعات موجود، شرايط زندگی در اردوگاه حريه بالاتر از استانداردهای قابل قبول بين المللی است.

وزارت امور خارجه آمريکا همچنين تصريح کرده است: تداوم ناسازگاری های رهبری ساکنان اردوگاه اشرف و طرح پيش شرط و خواسته هايی پيش از دستيابی به هرگونه توافق برای جابجايی ساکنان اشرف غير قابل قبول است و چنين رويکردی تفاهم نامه بين عراق و سازمان ملل متحد دراين خصوص را به خطر می اندازد.

پيشتر يکی از سخنگويان شورای ملی مقاومت به خبرگزاری فرانسه گفته بود، مسئله بر سر يک هزار و ۲۰۰ تن از ساکنان اردوگاه اشرف است و اين اعضا تا شماری از خواسته ها از جمله آب آشاميدنی برآورده نشود، اردوگاه اشرف را ترک نخواهند کرد.

سازمان مجاهدين خلق در اوايل دهه ۱۳۶۰ و در دوران جنگ ايران و عراق نيروهای خود را به عراق منتقل کرد. اين گروه در دوران صدام حسين، رييس جمهور سابق عراق، پايگاه اشرف در شمال بغداد را تاسيس کرد. اما به دنبال حمله آمريکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و سرنگونی حکومت صدام حسين، نيروهای اين سازمان خلع سلاح شدند.
XS
SM
MD
LG