لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۹

اروگوئه با شکست کره جنوبی به يک چهارم نهایی رسيد


دو گل زيبای لوييس سوآرز در دقيقه های هشت و ۸۰ اروگوئه را به پيروزی دو بر يک بر کره جنوبی رساند و تيم منطقه آمريکای جنوبی نخستين تيم حاضر در مرحله يکچهارم پايانی جام جهانی فوتبال شد.

در اين مسابقه هو يونگ-مو مربی کره جنوبی برای بستن راه توپهايی که به دو مهاجم خطرناک حريف – فورلان و سوآرز – می رسيد، تغييری مهم در خط ميانی تيمش داده بود: برای نخستين بار کيم جائه-سونگ به جای يه ئوم کی-هون بازی کرد.

در پورت اليزابت آفريقای جنوبی، گل زودهنگام و هشيارانه سوآرز، مهاجم گلزن تيم آژاکس، اروگوئه را در پايان نيمه نخست با برتری يک بر صفر به رختکن فرستاد. در دقيقه هشتم ديه گو فورلان از جناح چپ توپی را زمينی به سوی دروازه فرستاد و ناموفق بودن دروازه بان در مهار توپ از يک سو، و يک لحظه تعلل مدافعان از سوی ديگر، به سوآرز فرصت داد تا از بند مدافعان بگريزد و توپ را با يک ضربه دقيق به تور دروازه برساند.

کره در حالی گل نخست را خورد که نخستين زنگ خطر را به دنبال خطا روی کاپيتن پارک جی-سونگ به صدا درآورده بود: ضربه پارک چو-يونگ به ديرک عمودی دروازه ديه گو لوگانو خورد.

در نيمه نخست بازی دلچسبی ارائه نشد و دو تيم با همان يک گل تيم قهرمان سالهای ۱۹۳۰ و ۱۹۵۰ به رختکن رفتند.

در نيمه دوم کره با يک بازی تهاجمی به جلو کشيد و تدبير اروگوئه برای حفظ يک گل برتری بازی را از دست آنان خارج کرد.

در جبران گل خورده، هوه چاره را در اين ديد که با آوردن لی دونگ-گوک به جای کيم جائه-سونگ يک مهاجم به تيم اضافه کند. اين تدبير نتيجه داد.

تيم آسيايی در دقيقه ۶۸ با پرش و ضربه سر لی چونگ-يونگ از شادی به پرواز در آمد و برای نخستين بار دفاع سرسخت تيم اروگوئه درجام جهانی ۲۰۱۰ فروريخت.

اما مردان با تجربه اروگوئه با فرمان اسکار تابارز، مربی کاردان خود به جست و جوی گل پيروزی از دست رفته و راهيابی به جمع هشت تيم جام جهانی پرداختند. پس از ۱۹۷۰ اين نخستين بار است که اروگوئه به يکچهارم پايانی پای می گذارد.

گل دوم نيز حاصل سازندگی فورلان و گلزنی سوآرز بود. در فاصله ده دقيقه تا کشيده شدن بازی به وقت اضافی، فورلان در زير باران شديد ضربه کرنر از راست را به روی دروازه فرستاد و اين بار سوآرز در محطه چپ محوطه پنالتی از دفع ناقص دفاع ژاپن بهره برد و با يک حرکت کوتاه به سمت ميانه، زاويه را برای خود باز و يا شليکی توقف ناپذير توپ را در گوشه چپ دروازه کره جای داد.

اين گل باعث شکست کره شد و اين تيم پس از نبردی تمام عيار شيرينی پيروزی دو بر صفر بر يونان درهمين ورزشگاه (نلسون ماندلا بی) را فراموش کرد.

مربی کره جنوبی با فرستادن يک مهاجم ديگر به زمين، به تلافی گل دوم هم اقدام کرد، اما با اين که لی دونگ-گوک تا آستانه گل تساوی بخش دوم هم پيش رفت، دروازه اروگوئه ديگربر پاشنه نچرخيد.

به اين ترتيب سرنوشت نخستين بازی مرحله يک شانزدهم پايانی به وقت اضافی نکشيد، و تيم قهرمان سالهای دور به سوی هدفی خيز برداشت که در فاصله سه بازی تا رسيدن به آن راهی بس دشوار پيش رو دارد. نخستين مانع تيم برنده بازی «آمريکا – غنا» است.این بازی روز جمعه دوم ژوييه در ساکرسيتی ژوهانسبورگ انجام می شود.

فيفا توپهای جام جهانی را تاييد نکرد!

فدراسيون بين المللی فوتبال، فيفا، در شروع مرحله دوم و حذفی جام جهانی اعلام کرد که توپهای جام جهانی ممکن است نامناسب باشد، اما پس از جام جهانی نوزدهم رسيدگی دقيقی روی اين توپها انجام می گيرد.

بازيکنان، به ويژه دروازه بان تيمهای انگليس، الجزائر، ايتاليا و بسياری از تيمهای حاضر در جام جهانی شکايت کرده اند که توپ های اين دوره جام جهانی با شتابی غيرمعمول فريب دهنده و غيرقابل پيش بينی هستند.

از جام جهانی ۱۹۷۰ مکزيک توپهای مورد استفاده در جام ساخت کارخانه آديداس آلمان است. اين کارخانه معتبر اعتراض تيمها را بی مورد و به نوعی بهانه دانسته است.
XS
SM
MD
LG