لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۱

بررسی روزنامه های صبح سه شنبه ايران


روزنامه جمهوری اسلامی ، در سرمقاله روز سه شنبه خود خواستار شناسايی و برخورد با « برنامه ريزان پشت پرده » افشاگری اخير عباس پاليزدار عليه بسياری از روحانيان ارشد حکومتی شده است.


اين روزنامه با اشاره به اين که در زمينه سخنرانی اخير پاليزدار« نکات قابل تامل زيادی وجود دارد » نوشته است : با تکيه ويژه اين شخص روی چهره های روحانی ، به نظر می رسد برنامه ريزان پشت پرده ، اکنون زمان را برای وارد کردن ضربات کاری به روحانيت انقلابی مناسب می بينند.


روزنامه جمهوری اسلامی همچنين نسبت به وجود يک «جريان ضد روحانيت انقلابی» در رده های بالای حکومتی در ايران هشدار داده ، و نوشته « کاملا مشخص بود که عده ای با نزديک ساختن خود به شخصيت های روحانی در سطوح بالای نظام درصدد کسب موقعيت برای محکم کردن جای پای خود و در نهايت خارج ساختن روحانيت از صحنه هستند. »


به ادعای اين روزنامه « اين نقشه با دقت و صبر و حوصله به تدريج به اجرا درآمده » ، و « آن جريان مرموز در متن و بدنه نظام لانه کرده و با استفاده از امکانات نظام درحال ضربه زدن به ارکان نظام است. »


اين روزنامه با لحن هشدار دهنده و ظاهرا مخاطب آن رهبر جمهوری اسلامی اما بدون ذکر نام وی نوشته « آيا قرار است باز هم صبر کنيم تا قلم ها و زبان هائی که با ظاهری مقدس مآب و دلسوز و منتسب به دين و انقلاب و نظام و با جانماز آب کشيدن هائی شبيه خوارج هرچه مي خواهند به انقلابی ترين چهره های روحانی ، ضربه بزنند و کار را يکسره کنند. »


نمره منفی ایران در حاکمیت قانون


روزنامه اعتماد ، خبر داده که هماهنگ کننده مقيم سازمان ملل متحد در ايران با استناد به آمارهای بين المللی ، وضعيت ايران در اموری را که با مشارکت مردم مرتبط است نامناسب ارزيابی کرده است.


به نوشته اين روزنامه « کترت اوتسبی هماهنگ کننده مقيم سازمان ملل متحد در کنفرانس خبری که به منظور ارائه گزارش منطقه ای درباره فساد برگزار شد ، به خبرنگاران گفت که براساس آمار سازمان بين المللی شفافيت ، شاخص تلقی مردم از فساد در بين مسوولان دولتی در ايران نمره ۲.۵ از ۱۰ نمره است.


اعتماد نوشته « نماينده سازمان ملل از شاخص حاکميت قانون به عنوان شاخص ديگری جهت ارزيابی فساد ياد و عنوان کرده اين شاخص که در بازه رقمی منفی ۲.۵ تا مثبت ۲.۵ محاسبه می شود ضريب اطمينان به قانون را نشان می دهد که نمره ايران در اين شاخص منفی هشت دهم است. »


اتهامات ارگان دولت علیه فعالان حقوق زنان


روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت ، در گزارشی پیشاپیش از شکست فعالان حقوق زنان برای تغيير قوانين نابرابر خبر داده است.


اين روزنامه با اشاره به کمپين يک ميليون امضاء که از سوی فعالان حقوق زنان برای جمع آوری امضاء به منظور ارائه درخواست رفع تبعيض قانونی از زنان در کشور راه اندازی شده ، نوشته که فعالان زن «برخوردهای امنيتی» دولت با اعضای اين کمپين ر ا، بهانه ای برای زمينه سازی شکست خود کرده اند.


روزنامه دولتی ايران همچنين با اشاره به تصويب « لايحه کنوانسيون رفع کليه اشکال تبعيض عليه زنان » در مجلس ششم با ابراز خوشحالی از اين که شورای نگهبان در همان زمان اين قانون را مخالف شرع تشخيص داده و مانع اجرای آن شده ، فعالان حقوق زنان را متهم کرده که « تحرکات سياسی » را دنبال می کنند.


اين روزنامه همچنين از قول نسرين سلطان خواه از نزديکان احمدی نژاد ، مقامات دولت خاتمی را به خاطر صدور اجازه فعاليت به فعالان حقوق زنان متهم به « سوء مديريت » کرده و نوشته « با روی کار آمدن دولت نهم روند تکريم اسلامی و نگاه ارزش محور به زنان» اهميت يافته اما تا رسيدن به « جايگاه متبوع اسلامی » در مورد زنان هنوز زمان لازم است.


دو اعدام در سیستان و بلوچستان


روزنامه کيهان از اعدام دو نفر در زاهدان و چهابهار خبر داده است.


اين روزنامه به نقل از معاون دادستان عمومی و انقلاب زاهدان نوشته يکی از اعدام شدگان «علی رضا براهويی» نام داشته که به «اتهام محاربه و افساد فی الارض از طريق عضويت در گروه عبدالمالک ريگی با هدف مقابله با نظام جمهوری اسلامی » به اعدام محکوم شده بود.اين روزنامه محل اعدام براهويی نژاد را زاهدان اعلام کرده است.


کيهان دومين اعدامی را « يونس رحماندوست » معرفی کرده و بدون هرگونه توضيح بيشتری نوشته که وی نيز به اتهام « افساد فی الارض » سحرگاه يکشنبه گذشته در محوطه زندان چابهار اعدام شده است.


رطوبت بی سابقه در آرامگاه کوروش


روزنامه آفتاب يزد ، عنوان اصلی خود را به اظهارات شهردار پاسارگاد در خصوص « رطوبت بی‌سابقه در آرامگاه کوروش » اختصاص داده است.


به نوشته اين روزنامه « بيش از يک سال بعد از افتتاح سد سيوند و در حالی که مسئولان دولتی هر نوع تاثير منفی احداث و آبگيری سد بر آثار باستانی منطقه پاسارگاد به ويژه آرامگاه کوروش را تکذيب می‌کنند ، مسئولان محلی از وجود رطوبت بی‌سابقه در منطقه تنگه بلاغی و اطراف آرامگاه کوروش خبر می‌دهند.»


آفتاب يزد در همين زمينه از قول شهردار پاسارگاد نوشته « افزايش ‌رطوبت در اطراف آرامگاه کوروش و پاسارگاد تا حدی است که هيچ يک از ساکنان اين منطقه تاکنون چنين ‌افزايش رطوبتی را به خاطر نمی آورند و بوی نم و رطوبت شديد از سوی تنگه بلاغی به سوی دشت روان ‌است.‌‌ »


به گفته آقای خسروی « در بخش جنوب غربی آرامگاه که ورودی آرامگاه محسوب می شود ، ‌آب های زير زمينی بالا زده و سنگ های اين بخش نيز رگه رگه شده است. »


اين روزنامه نوشته که قبل از آب گيری سد سيوند بارها کارشناسان در خصوص آسيب رطوبت نـاشـی از درياچه سد روی آرامگاه کوروش هشدار داده بودند.


XS
SM
MD
LG