لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

توقف فعالیت اوبربانک اتریش در ایران به خاطر هراس از «تحریم‌های جدید»


مراسم امضای توافق ایران با اوبربانک
مراسم امضای توافق ایران با اوبربانک

بانک اتریشی اوبربانک که به عنوان نخستین بانک اروپایی از سال ۲۰۱۵ وارد سیستم مالی ایران شد، این هفته اعلام کرد که به خاطر تشدید تحریم‌های ایالات متحده از ادامه همکاری با ایران چشم پوشیده‌ است.

روزنامه اتریشی «دی پرسه» با انتشار گزارشی در شماره تازه خود نوشت که اوبربانک به عنوان اولین نهاد مالی غربی در ماه سپتامبر با ایران به توافق مالی رسید، اما دولت کنونی آمریکا کسب‌وکار بانکی با ایران را «با موانع شدیدی» روبرو کرده‌ و به این خاطر پروژه‌های این شرکت در ایران هم‌اکنون متوقف شده‌ است.

این روزنامه اتریشی به وضعیت مالی اوبربانک پرداخته و نوشته‌است که این بانک در وضعیت خوبی به سر می‌برد و تنها کسب‌وکار این شرکت در ایران با مانع مواجه شده‌ است.

به گفته مقام‌های اوبربانک، پروژه‌هایی که این شرکت قصد داشت برای آنها خط اعتباری در ایران بگشاید، شامل «طرح‌های زیرساختی مانند خط آهن، نیروگاه‌های آبی، پروژه‌های تولید انرژی پاک، پروژه‌های بهداشت و سلامت و نهایتاً طرح‌های مهندسی» بود که مورد آخر بیشتر برای ایجاد شغل در ایران در نظر گرفته شده بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، قرار است تا روز ۲۲ اردیبهشت در مورد تمدید تعلیق تحریم‌های ایران تصمیم بگیرد.

این تصمیم بر درخواست‌های آمریکا از اروپا مبنی بر تغییر میزان تحریم‌ها علیه ایران تأثیر خواهد گذاشت.

اوبربانک هفتمین بانک بزرگ اتریش است و به گزارش جروزالم پست، فرانتز گاسل‌برگر، رئیس این بانک با اشاره به تحریم‌های ثانوی احتمالی علیه ایران گفته‌ است که اوبربانک شدت این تحریم‌ها را به دقت زیر نظر خواهد گرفت.

دونالد ترامپ در ماه ژانویه اعلام کرد که مهلت اتحادیه اروپا برای رفع آنچه آمریکا «ایرادهای فاجعه‌بار» برجام می‌داند، روز ۲۲ اردیبهشت امسال به پایان می‌رسد.

مقام‌های اوبربانک در سپتامبر ۲۰۱۷ با نمایندگان بانک مرکزی ایران و وزارت دارایی جمهوری اسلامی دیدار کردند و در این دیدار به توافق بزرگی دست یافتند که به شرکت‌های اتریشی اجازه می‌دهد پروژه‌های خود را در ایران به اجرا بگذارند.

خبرگزاری رویترز سال گذشته خبر داد این دیدار که در شهر لینز اتریش انجام شد قرار است به مدت بیش از دو سال دوام یابد.

بانک مرکزی ایران در آن زمان اعلام کرد که اولین قرارداد برای گشایش خط اعتباری بانکی (ال‌سی) با «اوبربانک» اتریش به میزان یک میلیارد یورو، و دومین قرارداد فاینانس با «دانسکه بانک» دانمارک به مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو امضا شده‌است.

به نوشته سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی، این برای اولین بار پس از برجام بود که بانک‌های اروپایی قرارداد خط اعتباری بانکی با ایران امضا می‌کردند.

به گزارش سایت رسمی بانک مرکزی ایران، قرارداد اوبربانک با ۱۴ بانک ایرانی و قرارداد دانسکه بانک با ۱۰ بانک ایرانی امضا شده‌است.

بانک صنعت و معدن ایران که با هر دو بانک قرارداد امضا کرده، در گزارشی در وب‌سایت رسمی خود نوشته است که «اوبربانک اتریش، ۸۵ درصد ارزش کالا و خدماتی که توسط فروشندگان اتریشی به خریداران ایرانی ارائه می‌گردد را فاینانس می‌نماید».

پس از لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای در سایه توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی موسوم به برجام، تجارت دوجانبه ایران و اروپا افزایش یافت اما با فشارهای جدید دولت آمریکا این تجارت با موانع تازه‌ای روبه‌رو شده است.

با استفاده از روزنامه اتریشی «دی پرسه»، جروزالم پست و رویترز./ پ.پ /ک.ر

XS
SM
MD
LG