لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۲

اوپک: تولید نفت اعضا در ژانویه ۸۰۰ هزار بشکه کاهش یافته


اوپک و کشورهای هم پیمان به رهبری روسیه اواخر سال گذشته توافق کرده بودند تا تولید خود را از ماه ژانویه کاهش دهند.
اوپک و کشورهای هم پیمان به رهبری روسیه اواخر سال گذشته توافق کرده بودند تا تولید خود را از ماه ژانویه کاهش دهند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، طی گزارشی که سه شنبه ۲۳ بهمن ماه منتشر کرده، می گوید ماه ژانویه تولید روزانه نفت اعضای این سازمان نسبت به اکتبر ۲۰۱۸ حدود ۸۰۰ هزار بشکه کاهش یافته و به ۳۰ میلیون و ۸۰۶ هزار بشکه سقوط کرده است.

اوپک و کشورهای هم پیمان به رهبری روسیه اواخر سال گذشته توافق کرده بودند تا تولید خود را از ماه ژانویه به مدت شش ماه حدود ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند. سهم اوپک از این رقم، ۸۰۰ هزار بشکه بود. ایران، ونزوئلا و لیبی از این توافق مستثنی هستند.

این گزارش که در سایت رسمی اوپک منتشر شده است، می گوید قیمت سبد نفتی اوپک در ماه ژانویه ۵۶ دلار و ۹۴ سنت بوده که نسبت به ماه قبل آن کاهشی ۳.۲ درصدی دارد.

اما با کاهش تولید نفت اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان در روزهای گذشته به بالای ۶۱ دلار صعود کرده است.

آمارهای اوپک نشان می دهد تولید نفت ایران در ماه ژانویه دوباره چهار هزار بشکه نسبت به دسامبر سال گذشته کاهش یافته و به ۲ میلیون و ۷۵۴ هزار بشکه سقوط کرده است که کمترین میزان، حتی قبل از رسیدن به توافق هسته‌ای در نیمه سال ۲۰۱۵ است.

با رسیدن به توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، تحریمهای جهانی علیه ایران اول ژانویه ۲۰۱۶ لغو شد و تولید نفت ایران دوباره به بالای ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه اوج گرفت، اما با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری و اعمال تحریمهای نفتی در آبان ماه، دوباره تولید نفت ایران کاهش یافت.

آمریکا فعلا به هشت کشور چین، ژاپن، کره جنوبی، هند، تایوان، ترکیه، یونان و ایتالیا معافیت داده است تا خرید نفت ایران را بصورت محدود تا اردیبهشت سال آینده ادامه دهند. اما اخیرا، آمریکا گفت قصد ندارد بعد از اردیبهشت ماه معافیتهای نفتی را تمدید کند.

صادرات نفت خام ایران هم اکنون با کاهشی بیش از ۵۰ درصدی به حدود یک میلیون بشکه سقوط کرده است، اما دولت ایران در لایحه بودجه سال آینده صادرات روزانه ۱ میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه را پیش بینی کرده است.

در صورت عدم تحقق چنین حجمی از صادرات نفت، دولت با کسری چشمگیر بودجه مواجه خواهد شد.

اخیرا بانک مرکزی ایران گزارشی منتشر کرد که از کسری ۴۵ هزار میلیارد تومانی بودجه دولت در ۹ ماه سال جاری خبر می دهد. این رقم از کسری تراز عملیاتی و سرمایه‌ای بودجه، در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه است.

اوپک همچنین به تولید نفت ونزوئلا اشاره کرده است که در ماه ژانویه با ۵۹ هزار بشکه کاهش نسبت به دسامبر ۲۰۱۸ به حدود ۱ میلیون و ۱۰۶ هزار بشکه رسیده است. گزارش‌ها حاکی است که بعد از اعمال تحریمهای اخیر آمریکا علیه این کشور، تولید ونزوئلا با شتاب بیشتری در حال کاهش است.

تولید نفت ونزوئلا در سال ۲۰۱۷ حدود ۱ میلیون و ۹۱۱ هزار بشکه بود و در این فاصله، هر ماه از تولید نفت کشور کاسته شد.

با استفاده از وب سایت اوپک؛ د. خ
XS
SM
MD
LG