لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۰

شماری زخمی در سومین جمعه از تظاهرات فلسطینی‌ها در نزدیکی مرز اسرائیل


فلسطینی‌های غزه در ادامه اعتراض‌های موسوم به «راه‌پیمایی بازگشت» روز جمعه برای سومین هفته پیاپی در امتداد مرز با اسرائیل تظاهرات کردند و بنابر گزارش‌ها، شلیک سربازان اسرائیلی به سوی شماری از تظاهرکنندگان چند مجروح برجای گذاشت.

با وجود اینکه ساعات اولیه تظاهرات با آرامشی شکننده همراه بود، اما بعد از برگزاری نماز جمعه و با نزدیک شدن شماری از تظاهرکنندگان به مرز اسرائیل، نیروهای اسرائیلی به سوی آنان شلیک کردند.

منابع فلسطینی از زخمی شدن دست‌کم شش تن از تظاهرکنندگان در روز جمعه خبر داده‌اند و به نوشته خبرگزاری رویترز، حال یکی از مجروحان وخیم است.

ارتش اسرائیل تهدید کرده است هر کس را که به مرز نزدیک شود یا بخواهد از حفاظ مرزی عبور کند هدف قرار خواهد داد.

تظاهرات این جمعه با نام «پرچم»، با آتش زدن پرچم اسرائیل و بر افراشتن پرچم «سازمان آزادیبخش فلسطین» و سایر گروه‌های فلسطینی برگزار شد.

تظاهرکنندگان صدها پرچم اسرائیل را سوزاندند و با به زمین انداختن برخی دیگر از پرچم‌های اسرائیل، بر روی آنها راه رفتند.

این در حالی است که اسرائیل در آستانه جشن هفتادمین سال تأسیس خود، هزاران پرچم این کشور را در خاک خود به اهتزاز درآورده است.

فلسطینی‌ها همچنین در سومین جمعه اعتراض‌ها، لاستیک‌های زیادی را در نزدیکی مرز با اسرائیل آتش زدند که حلقه‌های دود سیاه ناشی از آن ساعت‌ها آسمان منطقه را فراگرفت.

با این حال، با وجود اینکه در نخستین جمعه حدود سی هزار تن و در جمعه دوم حدود بیست هزار فلسطینی در تظاهرات شرکت داشتند، به نظر می‌رسید که از شمار تظاهرکنندگان در سومین جمعه به میزان چشم‌گیری کاسته شده بود.

منابع فلسطینی شمار کشته‌ها از آغاز تظاهرات موسوم به «راه‌پیمایی بازگشت» را ۳۴ کشته و حدود سه‌هزار زخمی اعلام کرده‌اند. با این حال به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، در نخستین جمعه ۱۶ تن و در جمعه دوم نیز ۱۰ تن کشته شدند. منابع خبری اسرائیلی نیز شمار کشته‌ها در این مدت را ۳۲ تن اعلام کرده‌اند.

همچنین به گفته منابع فلسطینی، سه تن از کشته‌ها نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ ساله بوده‌اند.

اسرائیل می‌گوید «۸۰ درصد از کشته‌ها» در اعتراض‌های اخیر، سابقه «فعالیت‌های تروریستی» داشته و عضو گروه هایی مانند حماس بوده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در روزهای گذشته از شهر اسرائیلی سدروت در نزدیکی غزه دیدار کرد و گفت: «برای اسرائیل یک اصل ثابت در دفاع از خود وجود دارد: کسی که برای کشتن تو آمده، تو اول او را بکش».

اسرائیل همچنان درخواست‌های دبیر کل سازمان ملل متحد و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا را برای همکاری با کمیسیون تحقیق مستقل در خصوص «کاربرد زور زیاده از حد» در رویارویی با تظاهرکنندگان در مرزهای غزه رد کرده است.

با وجود این گادی آیزنکوت، رییس ستاد ارتش اسرائیل، دستور داده است که یک کمیسیون تحقیق داخلی ارتش در خصوص بررسی عملکرد اخیر نظامیان تشکیل شود؛ دستور برپایی این کمیسیون پس از تشدید انتقادها از کشته شدن یاسر عبدالرحمن مرتجی، خبرنگار فلسطینی، در تظاهرات جمعه گذشته صادر شد.

یاسر مرتجی در حالی با گلوله مستقیم کشته شد که جلیقه مخصوص خبرنگاران را بر تن داشت.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، گفته بود «اسرائیل در به خطر افتادن نظامیان و مرزهایش، با کسی که بادبادک موتوری فعال کرده، مماشات نمی‌کند». فلسطینی‌ها اما تصاویری از گذشته را نشان دادند تا بگویند که یاسر مرتجی نه بادبادک موتوری، بلکه مانند همیشه سه‌پایه بلند فلزی برای ثابت نگاهداشتن دوربین و عکسبرداری از ارتفاع استفاده کرده بود.

در تظاهرات جمعه گذشته هفت خبرنگار دیگر نیز زخمی شدند.

یاسر مرتجی در فیسبوکش نوشته بود که مانند بسیاری از حدود دو میلیون فلسطینی ساکن غزه، در سی سال عمرش، هرگز از غزه خارج نشده و محصور این باریکه بوده است.

فلسطینی‌ها گفته‌اند که تظاهرات اعتراضی خود را تا ۲۵ اردیبهشت، که آن را «روز نکبت» می‌خوانند، ادامه خواهند داد تا بر «حق بازگشت» و مخالفت با انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم / بیت‌المقدس مخالفت کنند.

XS
SM
MD
LG