لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۸

هشدار سازمان بین‌المللی درباره تبعات جنگ تجاری آمریکا و چین


سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در پاریس طی گزارشی هشدار داد که تبعات جنگ تجاری آمریکا و چین نه تنها دامنگیر اقتصاد این دو کشور خواهد شد، بلکه رشد اقتصادی جهان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

این سازمان با ۳۵ عضو از کشورهای دموکراتیک دارای اقتصاد آزاد که اثرگذارترین اتاق فکر اقتصادی جهان به شمار می‌رود روز چهارشنبه، اول خردادماه، گفت جنگ تعرفه‌ها میان آمریکا و چین می‌تواند طی دو سال آینده آهنگ رشد اقتصادی جهان را ۰.۷ درصد کاهش دهد که این میزان برابر ۶۰۰ میلیارد دلار است.

به گزارش روزنامه گاردین به نقل از این سازمان، هم اقتصاد چین و هم آمریکا از جنگ تعرفه‌ها آسیب خواهد دید: «با بالا گرفتن جنگ تعرفه‌ها، رشد اقتصادی آمریکا می‌تواند ۰.۸ درصد کمتر از آن چیزی باشد که انتظار می‌رفت، و آهنگ رشد اقتصاد چین نیز می‌تواند ۱.۱ درصد کاهش یابد.»

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی می‌گوید سال جاری رشد اقتصاد جهانی ۳.۲ درصد خواهد بود، در حالی که سال قبل ۳.۵ درصد بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اخیرا تعرفه واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد رساند. چین نیز تعرفه واردات ۶۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی را افزایش داده است.

آقای ترامپ می‌گوید تراز تجاری آمریکا و چین با اختلاف چشمگیری به سود چین است.

آخرین گزارش مرکز آمار آمریکا نیز نشان می‌دهد در سه ماهه ابتدایی ۲۰۱۹ تراز تجاری دو کشور نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار به نفع چین است.

آمریکا در سه ماهه سال جاری حدود ۲۶ میلیارد دلار صادرات و ۱۰۶ میلیارد دلار واردات از چین داشته است.

جزئیات آمارها نشان می‌دهد که در سه ماهه ابتدایی صادرات آمریکا به چین نسبت به دوره مشابه در سال گذشته حدود شش میلیارد دلار و واردات این کشور از چین حدود ۱۱ میلیارد دلار افت کرده است.

در کل سال ۲۰۱۸ تجارت دوجانبه دو کشور بیش از ۴۱۹ میلیارد دلار به نفع چین بود. آمریکا تنها ۱۲۰ میلیارد دلار صادرات به چین داشت و چین نیز بیش از ۵۳۹ میلیارد دلار صادرات به آمریکا انجام داده بود.

رئیس جمهور آمریکا می‌گوید که این وضعیت عادلانه نیست.

در این میان برخی شرکت‌های آمریکایی نظیر «اپل»، تولیدکننده گوشی آی‌فون، نیز از جنگ تجاری آمریکا و چین گلایه کرده و گفته‌اند بر درآمد آنها تاثیر منفی گذاشته است.

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی همچنین گفته است که افزایش تعرفه‌ها سه دهم درصد بر رشد تورم و دو تا سه دهم درصد بر افت رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا تاثیر خواهد داشت.

این گزارش می‌افزاید آهنگ رشد تجارت جهانی از ۵.۵ درصد طی سال ۲۰۱۷ به صفر درصد در ماه‌های ابتدایی سال جاری رسیده است و آن چه اتفاق می‌افتد مایه نگرانی است.

منابع: سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، مرکز آمار آمریکا، روزنامه گاردین/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG