لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۱

پومپئو: حکومت ایران لوینسون و دیگر آمریکایی‌ها را آزاد کند


مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا ، روز دوشنبه ۱۹ آذرماه همزمان با روز جهانی حقوق‌ بشر ضمن متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به «گروگان‌گیری» شهروندان ایالات متحده، خواستار آزادی رابرت لوینسون و دیگر آمریکایی‌های زندانی، شده است.

مایک پومپئو در توییتی نوشته است: در این روز جهانی حقوق بشر لحظه‌ای به یاد آمریکایی‌های بی‌گناهی باشیم که خود و خانواده‌اشان گروگان جمهوری اسلامی هستند.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرده است: حکومت ایران می‌بایست بیدرنگ باب (رابرت) لوینسون و دیگر گروگان‌های آمریکایی را آزاد کند.

این توییت مایک پومپئو حاوی یک ویدیو است که در آن به گزارش وضعیت رابرت لوینسون و دیگر شهروندان آمریکایی زندانی در ایران می پردازد.

در این ویدئو از رابرت لوینسون، سیامک نمازی و ژیائو وانگ به عنوان سه گروگان آمریکایی در ایران یاد شده است.

رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، زمستان سال ۱۳۸۵ پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد.

ژیائو وانگ، پژوهشگر چینی-آمریکایی دانشگاه پرینستون، در ایران به ده سال زندان محکوم شده‌ و در زندان است.

سیامک نمازی، دارای ملیت دوگانه ایرانی و آمریکایی از مهرماه سال ۱۳۹۴ در جریان سفر به تهران، بازداشت شد. وی در دادگاه به اتهام «همکاری با دولت‌ متخاصم آمریکا» به ده سال زندان محکوم شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند اطلاعی از سرنوشت و محل آقای لوینسون ندارند.

درباره سرنوشت این مأمور پیشین اف‌بی‌آی گزارش‌های تاییدنشده‌ای منتشر شده است که برخی از آنها از مرگ او خبر می‌دهند و برخی دیگر نیز محل نگهداری او را در شرق ایران در نزدیکی مرز افغانستان ذکر می‌کنند.

با استفاده از توییتر و گزارشهای رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG