لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۸

سفر پومپئو به اسرائیل و امارات؛ «ایران، چین و عادی‌سازی روابط محور گفت‌وگوها»


تصویری از مایک پومپئو از ژوئیه سال جاری در پی سفر به لندن، پایتخت بریتانیا
تصویری از مایک پومپئو از ژوئیه سال جاری در پی سفر به لندن، پایتخت بریتانیا

وزیر خارجه ایالات متحده قرار است از دو کشور اسرائیل و امارات متحده عربی دیدار کند. دو منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند ایران و چین در کنار عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات، محور گفت‌وگوها را تشکیل می‌دهند.

مایک پومپئو روز دوشنبه در اسرائیل و یک روز بعد، روز سه‌شنبه، در امارات خواهد بود تا با رهبران دو طرف در مورد توافق برای عادی‌سازی روابط گفت‌وگو کند.

با این حال منابع خبری که نامشان فاش نشده، تاکید کرده‌اند که «چالش‌های امنیتی از سوی ایران و چین در منطقه» دیگر موضوعی‌ست که آقای پومپئو در مورد آن‌ها رایزنی خواهد کرد.

ایران، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و رهبران جمهوری اسلامی بارها از «نابودی» آن سخن گفته‌اند. سطح روابط تهران با امارات متحده عربی نیز در پی تنش‌های فزاینده در منطقه به‌طور محسوسی کاهش یافته است.

در عین حال کشورهای منطقه و ایالات متحده بارها و به‌تاکید خواستار تحریم‌های بین‌المللی علیه داد و ستد سلاح با ایران شده‌اند. آمریکا موفق نشد قطعنامه پیشنهادی خود در این زمینه را در شورای امنیت به تصویب برساند و در حال حاضر در تلاش برای استفاده از «مکانیسم ماشه» علیه ایران است.

از سوی دیگر اما اسرائیل و امارات و چین در زمینه‌های مختلف رابطه دارند و حتی برخی تحلیل‌گران در مورد چالش‌های موجود بر سر راه آمریکا، در ارتباط با نزدیکی فزاینده کشورهای عربی خلیج فارس و پکن نیز سخن گفته‌اند.

امارات و اسرائیل در پی توافقی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۲۳ مرداد آن را اعلام کرد، عادی‌سازی روابط خود را آغاز کردند.

هفته پیش روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت با استناد به اظهارات برخی مقام‌های آمریکایی و اماراتی گفته بود توقف الحاق ۳۰ درصد از اراضی فلسطینی کرانه باختری رود اردن به خاک اسرائیل و دریافت جنگنده‌های فوق‌پیشرفته اف-۳۵ اس و جنگ‌افزارهای پیشرفته دیگر آمریکایی، از خواسته‌های اصلی امارات برای اعلام رسمی عادی‌سازی بود.

در خود اسرائیل نیز وزیر دفاع تایید کرده که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، توافق سیاسی اسرائیل و امارات متحده عربی را، از او و گابی اشکنازی، وزیر خارجه، «پنهان کرده بود».

خبرگزاری رویترز می‌گوید جرد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید، قرار است در اوایل سپتامبر به امارات و اسرائیل و احتمالا شماری دیگر از کشورهای منطقه سفر کند. در این سفر قرار است اوی برکوویتز، نماینده دونالد ترامپ در امور خاورمیانه نیز کوشنر را همراهی کند.

XS
SM
MD
LG