لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۱

کاخ سفید: پومپئو با مقام بلندپایه کره شمالی دیدار می کند


دیدار مایک پومپئو با رهبر کره شمالی در پیونگ یانگ (عکس از آرشیو)
دیدار مایک پومپئو با رهبر کره شمالی در پیونگ یانگ (عکس از آرشیو)

کاخ سفید روز سه شنبه هشتم خردادماه اعلام کرد که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا این هفته با کیم یونگ-چول، معاون کمیته مرکزی حزب «کارگر» حاکم بر کره شمالی در خصوص دیدار سران دو کشور مذاکره خواهد کرد.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا ساعاتی پیشتر از سفر این مقام ارشد کره شمالی برای گفت وگو در مورد اجلاس سران دو کشور به نیویورک خبر داد.

رویترز می گوید، این جدیدترین نشانه از برگزاری اجلاس رییس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی در ماه آینده میلادی است که تاکنون چند بار برگزاری آن زیر سئوال رفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز آقای ترامپ در پیامی در شبکه توئیتر گفت: برای مذاکرات با کره شمالی ما یک گروه عالی تشکیل داده ایم . مذاکرات مربوط به برگزاری اجلاس اکنون پیش می رود. معاون رهبر کره شمالی راهی نیویورک شده است. این واکنش قانع کننده ای به نامه من است. متشکرم!

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از منبعی بدون ذکر نام او گزارش داد که کیم یونگ چول، معاون کمیته مرکزی حزب «کارگر» حاکم بر کره شمالی پس از گفتگو با مقامات چین در پکن قرار است روز چهارشنبه به آمریکا برود.

این مذاکرات نشان می دهد که پس از نامه هفته گذشته دونالد ترامپ به رهبر کره شمالی که در آن ملاقات با کیم جونگ اون را لغو کرد برنامه ریزی برای برگزاری اجلاس تاریخی در مورد متوقف کردن برنامه های هسته ای پیونگ یانگ در روز ۱۲ ماه ژوئن پیش می رود.

دونالد ترامپ یک روز پس از ارسال آن نامه گفت نظرش را تغییر داده و مقامات آمریکا و کره شمالی گفتگو در مورد جزییات اجلاس را از سرگرفتند.

از سال ۲۰۰۰ که یک مقام نظامی ارشد کره شمالی با بیل کلینتون در کاخ سفید ملاقات کرد، کیم یونگ چول عالی رتبه ترین مقام آن کشور است که با مقام های آمریکایی در آمریکا ملاقات می کند.

کیم یونگ چول که قبلا رییس یکی از نهادهای اطلاعاتی مهم نیروهای مسلح کره شمالی بوده، دو ملاقات کیم جونگ اون با مایک پومپئو در ماههای آوریل و مه را مدیریت کرده است. او و خواهر کیم جونگ اون تنها مقامات کره شمالی بودند که در اجلاس رهبران دو کره در ماه آوریل شرکت داشتند.

رویترز می گوید، صاحبنظران معتقدند آمریکا تلاش می کند قبل از برگزاری اجلاس سران دو کشور مطمئن شود که حکومت کره شمالی حاضر است گام های لازم را بردارد.

شبکه خبری دولتی ژاپن (ان اچ کی) گزارش داد* کیم چنگ سون رییس دفتر رهبر کره شمالی نيز روز دوشنبه از طریق پکن به سنگاپور، محل برگزاری اجلاس سران دو کشور پرواز کرده است.

همزمان یک هیئت از مقامات آمریکایی برای مذاکرات مقدماتی با مقامات کره شمالی به سنگاپور رفته اند. هیئت آمریکایی حاضر نشد در مورد اهداف این سفر و مذاکرات در سنگاپور اظهار نظر کند.

اواخر سال گذشته و پس از ماهها تنش در نتیجه افزایش شمار آزمایش های هسته ای و موشکی کره شمالی رهبر آن کشور در نیویورک سخنرانی آشتی جویانه ای کرد. از آن زمان و پس از ماهها جنگ لفظی بین دونالد ترامپ و کیم جونگ اون اقدامات برای کاهش تنش بین دو کره و مذاکره مستقیم بین رهبران آمریکا و کره شمالی به سرعت پیش رفته است.

جدیدترین اقدام دیپلماتیک دیدار مجدد و غيرمنتظره رهبران دو کره در روز شنبه بود که طی آن دو طرف در مورد برگزاری اجلاس سران آمریکا و کره شمالی توافق کردند.

خبرگزاری رویترز یادآوری می کند که بدون شک موضوع مذاکرات مقام ارشد کره شمالی با مقامات آمریکایی در نیویورک جزییات و چگونگی خلع سلاح هسته ای کره شمالی و تضمین های امنیتی است که واشنگتن حاضر است به آن کشور بدهد.

در اولین ملاقات رهبران دو کره که روز ۲۷ آوریل امسال برگزار شد دو طرف در مورد «غیرهسته ای شدن کامل» شبه جزیزه کره توافق کردند ولی مشخص نکردند معنای آن دقیقا چیست و چگونه عملی خواهد شد.

در عین حال کره شمالی تاکید کرد که اگر آمریکا واقعا می خواهد با آن کشور مذاکره کند باید رزمایش های نظامی مشترک با کره جنوبی را متوقف کند. وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرده که قصد ندارد این رزمایش ها را تغییر داده و یا متوقف کند.

حکومت کره شمالی از برنامه های موشکی و هسته ای آن کشور بعنوان یک عامل بازدارنده در برابر تهدیدهای آمریکا دفاع می کند. در حال حاضر بیش از ۲۸ هزار نظامی آمریکایی در کره جنوبی مستقر هستند که میراث جنگ دو کره است. این جنگ در سال ۱۹۵۳ با یک توافق رفع تخاصم و نه یک معاهده صلح پایان یافت.

بااستفاده از گزارش رویترز، ش. ر
XS
SM
MD
LG