لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

پومپئو: همچنان من مسئول مذاکره با کره شمالی هستم


مایک پومپئو می‌گوید، در مذاکرات با کره شمالی هیچ تغییری ایجاد نشده است. (عکس از آرشیو)
مایک پومپئو می‌گوید، در مذاکرات با کره شمالی هیچ تغییری ایجاد نشده است. (عکس از آرشیو)

یک روز پس از آنکه یک مقام کره شمالی خواستار برکناری مایک پومپئو از مذاکرات شد، روز جمعه ۳۰ فروردين وزیر خارجه آمریکا گفت، در مذاکرات با کره شمالی هیچ تغییری ایجاد نشده است.

​به گزارش خبرگزاری رویترز آقای پومپئو در واشنگتن به خبرنگاران گفت:«هیچ تغییری ایجاد نشده. ما به کار روی این مذاکرات ادامه خواهیم داد و ریاست آن برعهده من است. البته در مجموع پرزیدنت ترامپ آنرا هدایت می کند.»

او افزود دیپلمات های آمریکایی به ریاست استیون بیگان، مسئول ویژه کره شمالی در وزارت خارجه، به اقدامات برای غیرهسته ای شدن کره شمالی که رهبر آن کشور در ژوئن سال گذشته به اجرای آن متعهد شد ادامه خواهند داد.

آقای پومپئو در کنفرانس خبری پس از گفتگو با وزرای دفاع و خارجه ژاپن گفت:«معتقدم که برای رسیدن به این هدف یک فرصت واقعی داریم.»

او افزود حتی با حفظ تحریم های فعلی علیه کره شمالی می توان به مذاکرات ادامه داد.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: «ما به اعمال فشار به آن کشور برای رها کردن تمامی تسلیحات کشتار و تخریب جمعی، برنامه ها و تاسیسات موشکی بالستیک ادامه خواهیم داد. ما به اعمال تحریم ها در مورد کره شمالی ادامه خواهیم داد و همه کشورها را ترغیب می کنیم که چنین کنند.»

خبرگزاری رویترز می افزاید مسئول امور آمریکا در وزارت خارجه کره شمالی روز پنجشنبه گفت دیگر حاضر به گفتگو با مایک پومپئو نیست و فرد بالغ تری دراین مذاکرات باید جای او را بگیرد.

ساعتی قبل از این اظهار نظر، کره شمالی اولین آزمایش تسلیحاتی پس از شکست اجلاس دوم رهبران دو کشور را انجام داد.

کارشناسان معتقدند هدف اظهارات روز گذشته مقام کره‌ای اختلاف انداختن بین دونالد ترامپ و مقامات ارشد آمریکا و دریافت امتیازهایی به خصوص در زمینه تحریم ها علیه آن کشور است.

کیم جونگ اون هفته گذشته گفت در نتیجه شکست مذاکرات در اجلاس ماه فوریه تنش بین دو کشور ممکن است افزایش یابد و افزود فقط در صورتی که واشنگتن انعطاف بیشتری نشان دهد حاضر است با دونالد ترامپ دیدار کند. او برای تغییر رفتار آمریکا یک سال مهلت تعیین کرد.

دونالد ترامپ گفته است حاضر است یک بار دیگر با رهبر کره شمالی دیدار کند ولی جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه به خبرگزاری بلومبرگ گفت:«قبل از آن باید نشانه های واقعی از تغییر راهبردی در کره شمالی برای رها کردن تسلیحات هسته ای دیده شود.»

با استفاده از رویترز؛ ش.ر/خ
XS
SM
MD
LG