لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

پومپئو در اِیپک: این‌ که حسن نصرالله کاسه گدایی به دست گرفته خبر خوبی است


مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در نشست امسال «کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل» (ایپک)
مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در نشست امسال «کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل» (ایپک)

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در نشست امسال «کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل» (اِیپک) گفت که تحریم‌ها علیه ایران گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی را نیز به «درد و رنج» انداخته و افزود این‌ که، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان «کاسه گدایی به دست گرفته خبر خوبی است».

آقای پومپئو روز دوشنبه، پنجم فروردین، در این نشست گفت: «ما از توافق هسته‌ای غیرقابل اصلاح که بیش از صد میلیارد دلار به جیب آیت‌الله ریخت و برنامه خشونت‌آمیز جمهوری اسلامی برای سلطه بر منطقه را تأمین مالی کرد خارج شدیم.»

او افزود که ایالات متحده از زمان خروج از برجام «نیرومندترین کارزار اعمال فشار در تاریخ را علیه ایران و گروه‌های تحت امرش به اجرا گذاشته و آنها به درد و رنج افتاده‌اند.»

او با اشاره به دیدار هفته گذشته‌اش از لبنان گفت که حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، «اخیراً در لبنان دست گدایی به سوی همان افرادی دراز کرده که او و ارباب‌های ایرانی‌اش تحت انقیاد خود درآورده و مرعوب ساخته‌اند. این‌که حسن نصرالله کاسه گدایی به دست گرفته خبر خوبی است.»

پس از ماه‌ها که جمهوری اسلامی ایران با تحریم‌های سنگین‌تر آمریکا روبه‌رو شده، حسن نصرالله دو هفته پیش در پیامی تلویزیونی از حامیان گروه خود و از مردم لبنان و «گروه‌های مقاومت در لبنان» خواست تا به حزب‌الله کمک مالی کنند.

دبیرکل حزب‌الله تابستان ۱۳۹۵ در واکنش به محدودیت‌های بانکی و مالی آمریکا علیه این گروه گفته بود که این اقدامات تأثیرگذار نخواهد بود، چرا که این گروه تمامی نیازهای خود را «از خوراک و پوشاک تا موشک و راکت» به‌ طور مستقیم از جمهوری اسلامی دریافت می‌کند.

وزیر خارجه ایالات متحده روز دوشنبه در ادامه حسن نصرالله را «سردسته تروریست‌های» جمهوری اسلامی خواند و گفت که جمهوری اسلامی، خود، مروج اصلی یهودستیزی در جهان است.

مایک پومپئو در روزهای اخیر نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی مسیحیان (سی‌بی‌ان) گفته بود به عنوان یک مسیحی اعتقاد دارد که شاید دونالد ترامپ را خداوند برای نجات مردم یهود از تهدید ایران فرستاده باشد.

همتای ایرانی او، محمدجواد ظریف، در واکنش خود آمریکا را به «ایران‌هراسی» و «تحریف تورات» متهم کرد.

آقای ظریف در توئیتش که صبح شنبه منتشر شد نوشت متن تورات نشان می‌دهد که «یک پادشاه ایرانی یهودیان را از بردگی در بابل نجات داد»، «یک پادشاه دیگر ایران یهودیان را از نسل‌کشی نجات داد»، و «تشویق‌کنندگان نسل‌کشی یهودیان نیز ساکنان صحرای نگب بودند و نه ایرانیان».

در نشست امسال «کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل» (ایپک)، برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، نیز سخن گفت و اظهار کرد که «ایران با شدیدترین بحران چهل سال اخیر خود مواجه شده» است.

این سخن برایان هوک با تشویق و کف زدن حاضران همراه شد.

برایان هوک در گفت‌وگویی که سایت «نشنال» روز جمعه دوم فروردین آن را منتشر کرد نیز گفته بود که هر ساله ایران حدود ۷۰۰ میلیون دلار بودجه مالی به حزب‌الله لبنان می‌دهد و بازگشت تحریم‌ها، جلوی این حمایت مالی را گرفته‌ است.

او در این گفت‌وگو تأکید کرد: «پولی که یک شبه‌نظامی حزب‌الله می‌گیرد خیلی بیشتر از حقوقی است که یک آتش‌نشان در ایران دریافت می‌کند.»

آقای هوک گفت: «ما نشانه‌های این فشارها را می‌بینیم و شاهد هستیم که رهبر حزب‌الله از مردم می‌خواهد که پول به آنها صدقه بدهند. چنین رفتاری خود شاهد بارزی است و این همان تأثیری است که ما به دنبال آن هستیم.»

منابع: سایت وزارت خارجه آمریکا، صدای آمریکا و توئیتر/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG