لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۷

دختران موسوی و رهنورد گزارش‌ها در مورد رفع حصر مادر خود را رد کردند


زهرا رهنورد از بهمن سال ۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برد و چند ماه پیش نیز گزارشی در مورد رفع حصر او منتشر شده بود که توسط دخترانش تکذیب شد.
زهرا رهنورد از بهمن سال ۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برد و چند ماه پیش نیز گزارشی در مورد رفع حصر او منتشر شده بود که توسط دخترانش تکذیب شد.

پس از آنکه گزارش‌هایی به نقل از برخی چهره‌های سیاسی ایران در مورد رفع حصر زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، منتشر شد، دختران خانم رهنورد و آقای موسوی اعلام کرده‌اند که حکمی برای رفع حصر مادرشان صادر نشده و گشایشی در این زمینه رخ نداده است.

روزنامه اعتماد در شماره روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت خود، گفت‌وگویی کوتاه با اسماعیل دوستی عضو حزب اعتماد ملی منتشر کرده که در آن از جمله اشاره شده «مشکل خانم رهنورد حل شده و از حصر بیرون آمده‌اند، رفت‌وآمد ایشان عادی شده و می‌توانند بروند و بیایند».

در این زمینه قاسم میرزایی نیکو، نماینده اصلاح‌طلب مجلس و عضو کمیته پیگیری رفع حصر نیز روز یکشنبه گفته است که رفع حصر خانم رهنورد، «دو ماه پیش» و با دستور شورای عالی امنیت ملی ایران صورت گرفته است.

این نماینده مجلس در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا افزوده است که «حکم رفع حصر خانم رهنورد را شورای عالی امنیت ملی صادر کرده است و ابلاغ این حکم به ایشان صحت دارد».

او در این زمینه به وب‌سایت انتخاب نیز گفته است که «بیش از دو ماه است، خانم رهنورد آزاد بودند و می‌توانستند هر جایی از جمله خانه دخترشان بروند. با این حال، مراعات مهندس موسوی را می‌کردند و کنار ایشان بوده‌اند. اما در نهایت هر جا بخواهند می‌توانند بروند».

این گزارش‌ها اما ساعتی بعد با واکنش دختران زهرا رهنورد و میرحسین موسوی روبه‌رو شد و به نوشته وب‌سایت کلمه که از جمله اخبار مرتبط با میرحسین موسوی را پوشش می‌دهد، آنها چنین گزارش‌هایی را «خبرسازی» توصیف کرده و گفته‌اند که همان طور که برای شروع حصر و ادامه یافتن آن حکم و مصوبه‌ای صادر نشد، تا این لحظه مصوبه یا حکمی برای پایان آن داده نشده است.

کلمه یادآوری کرده که پیش از این هم در بهمن ماه ۹۶، زمانی که زهرا رهنورد پیش از درگذشت مادرش برای ملاقات با او به منزل مادرش برده شد، «شایعه رفع حصر» او پخش شده بود.

به نوشته کلمه در آن زمان خانم رهنورد تأکید کرده بود «نمی‌داند این همه شایعه‌سازی با چه هدفی صورت گرفته اما مانند ۷ سال گذشته همچنان هیچ خواسته‌ای جز آزادی زندانیان سیاسی بخصوص آزادی زنان زندانی ندارد».

زهرا رهنورد از اواخر بهمن ماه سال ۸۹، به همراه میرحسین موسوی و مهدی کروبی، در حصر خانگی قرار گرفت و هر سه رهبر معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، هفت سال گذشته را در محدودیت‌های بسیار شدید به سر برده‌اند.

رفع حصر این سه تن که از شعارهای اصلی حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی سال ۹۲ بود، هم در آن زمان و هم در دوره مبارزه‌های انتخاباتی سال ۹۶، از مطالبات اصلی هواداران آقای روحانی در تجمعات انتخاباتی بود.

آقای روحانی و مقام‌های دولتش از سال ۹۲ بارها به تصریح یا تلویح در مورد بر طرف کردن حصر وعده داده‌اند اما این خواسته عملاً با مقاومت بخش‌های دیگری از حکومت از جمله مقام‌های قضایی روبه‌رو شده است.

با این حال از نیمه‌های سال ۹۶ تغییراتی در شرایط حصر به وجود آمد؛ زمانی که برخی از چهره‌های سیاسی دوستان آقای کروبی اجازه یافتند دیدارهایی محدود با او داشته باشند.

یکی از این چهره‌ها اسماعیل دوستی از اعضای حزب اعتماد ملی بود که از شهریور سال ۹۶ تا کنون چند بار با مهدی کروبی دیدار داشته و در گفت‌وگوی روز یکشنبه خود با روزنامه اعتماد نیز یادآور شده که پنج‌شنبه گذشته، ۱۳ اردیبهشت، نیز دیدار کوتاهی با آقای کروبی داشته است.

آقای دوستی در این گفت‌وگو اضافه کرده که در مورد وضعیت آقای کروبی «گشایش خوبی هم صورت گرفته است و اقوام آقای کروبی رفت‌وآمد دارند». او افزوده است که حلقه ملاقات‌کنندگان آقای کروبی «بازتر شده» و «ممکن است دیدارهای دیگری هم باشد».

خانواده آقای کروبی هنوز در مورد این اظهارات واکنشی نشان نداده‌اند گرچه ایلنا روز شنبه به نقل از حسین کروبی نوشته بود که «دیدارهای ما با پدر به صورت مستمر برقرار است».

حسین کروبی در این گفت‌وگو افزوده بود که شنیده است خواهران و برادر آقای موسوی اخیراً توانسته‌اند به دیدار آنها بروند و «فرزندانشان هم می‌توانند شب نزد پدر و مادر خود بمانند که البته این مسئله در مورد فرزندان آقای کروبی هم صادق است».

در ماه‌های گذشته برخی نمایندگان مجلس ابراز امیدواری کرده بودند که حصر خانگی هفت ساله رهبران اعتراض‌های سال ۸۸، با وعده مقام‌های امنیتی و قضایی به زودی پایان می‌گیرد اما پس از عملی نشدن این وعده، علی مطهری گفت که ظاهراً در این باره بین مقام‌های قضایی و امنیتی اختلاف نظر وجود دارد.

اخیراً از محمد خاتمی هم نقل شده که از عملی نشدن وعده حسن روحانی در مورد رفع حصر انتقاد کرده و خواسته است که آقای روحانی با جدیت این موضوع را حل کند.

آقای خاتمی از حامیان اصلی حسن روحانی در دو انتخابات اخیر بود، اما محدودیت‌هایی که از زمان اعتراض‌های سال ۸۸ در مورد او اعمال شده، از زمان روی کار آمدن آقای روحانی تشدید شده است.

در عین حال گزارش شده که پس از فعال شدن کمیته پیگیری رفع حصر توسط نماینده‌های اصلاح‌طلب مجلس ایران، رؤسای مجلس و دستگاه قضایی با این کمیته دیدار داشته‌اند اما حسن روحانی تا کنون به اعضای این کمیته وقت ملاقات نداده است.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا، انتخاب، اعتماد، کلمه و رادیوفردا؛ م.ا.

XS
SM
MD
LG