لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۸

«ابراز امیدواری» روحانی درباره رفع حصر


حسن روحانی درباره حصر آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد گفته است شرایط خاصی وجود دارد که باید طی شود
حسن روحانی درباره حصر آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد گفته است شرایط خاصی وجود دارد که باید طی شود

سخنگوی فراکسیون موسوم به «امید» در مجلس شورای اسلامی از ابراز امیدواری دوباره حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران، نسبت به رفع حصر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد خبر داد.

بهرام پارسایی به خبرگزاری ایسنا گفت که حسن روحانی این موضوع را در دیدار روز دوشنبه اول مرداد، «اعضای هیئت رئیسه فراکسیون امید، اعضای فراکسیون امید در هیئت رئیسه مجلس و روسای کمیسیون‌های امیدی مجلس» بیان کرده است.

به گفته سخنگوی فراکسیون امید، رئیس‌جمهور ایران بازهم «مخالفت» خود با رفع حصر را اعلام کرد، اما افزود که «شرایط خاصی وجود دارد که باید طی شود اگرچه پیشرفت‌ها خوب بوده، برخی موانع برداشته شده و حل این مشکل رو به جلوست».

در این گزارش اشاره نشده است که منظور حسن روحانی ازاین شرایط خاص چه بوده است.

سخنان حسن روحانی در شرایطی بیان شده که غلامرضا حیدری، عضو کمیته رفع حصر در مجلس، روز اول اردیبهشت‌، از «موافقت ضمنی» رهبر جمهوری اسلامی با رفع حصر رهبران اعتراض‌های سال ۸۸ خبر داد و همزمان تعدادی از اعضای این کمیته با انتقاد از عملکرد حسن روحانی، خواستار ورود جدی‌تر او به این موضوع شدند.

غلامرضا حیدری در گفت‌وگو با روزنامه شرق، افزود: «حالا که زمزمه‌ها نشان از موافقت ضمنی رهبری با رفع حصر دارد، بهتر است جناب رئیس‌جمهور در این زمینه با دقت و سرعت لازم وارد شود تا مسئله به جایی برسد».

او تأکید کرد که «دیگر هیچ عذر‌ و‌ بهانه‌ای از جانب رئیس‌جمهور پذیرفته نیست».

در ماه‌های گذشته، برخی نمایندگان مجلس ابراز امیدواری کرده بودند که حصر خانگی هفت ساله رهبران اعتراض‌های سال ۸۸، با وعده مقام‌های امنیتی و قضایی به زودی پایان می‌گیرد اما پس از عملی نشدن این وعده، علی مطهری گفت که ظاهراً در این باره بین مقام‌های قضایی و امنیتی اختلاف نظر وجود دارد.

برخی از نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند که تصمیم‌گیری درباره رفع حصر به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده است.

در همین حال، به گفته بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، در دیدار با اعضای این فراکسیون گفته است که موضوع حصر «در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده و موضوعاتی که در شورای امنیت برود، قابل طرح در قوه قضاییه نیست بنابراین دیگر قوه قضاییه نمی‌تواند در آن ورود کند».

حسن روحانی در دو انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و ۹۶ وعده رفع حصر را مطرح کرده بود و از آغاز سال ۹۷ انتقادهای چهره‌های اصلاح‌طلب به پیگیری نشدن موضوع حصر از سوی او افزایش یافته است.

محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران، روز ۲۱ فروردین گفته بود که «نظام» و رهبر جمهوری اسلامی «می‌خواهند» موضوع حصر سران جنبش سبز « حل شود».

آقای خاتمی افزوده بود: «تشکیلاتی که باید این مسئله را حل کند یا سستی می‌کند یا ناتوانی می‌کند، و اینجاست که خود آقای رئیس‌‌جمهور و دوستان دیگر باید فعال شوند و آن را حل کنند».

وعده رفع حصر رهبران مهترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ از سوی حسن روحانی محقق نشده و تنها در ماه‌های گذشته تغییراتی در وضعیت حصر صورت گرفته و علاوه بر اینکه چند تن از فعالان سیاسی موفق به دیدارهای فردی با آقای کروبی شده‌اند، محدودیت‌های مربوط به زمان‌بندی دیدارهای میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با دختران‌شان نیز برچیده شده‌ است.

بهروز نعمتی، عضو هیئت رئیسه مجلس، نیز روز اول فروردین گفته بود که نامه مهدی کروبی به رهبر جمهوری اسلامی باعث وقفه در روند رفع حصر شده است.

موضوعی که در گفت‌وگوی محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی با «سحام‌نیوز» نیز تأیید شد و او گفت که «سه عضو دستگاه امنیتی» به مادرش، اعلام کرده‌اند که نامه مهدی کروبی به رهبر جمهوری اسلامی مانع رفع حصر او شده است

به گفته محمدتقی کروبی، فاطمه کروبی خطاب به این مقام‌های امنیتی گفته که «اگر صداقتی در گفتارتان هست پس به حصر مهندس موسوی و خانم رهنورد که نامه‌ای ننوشته‌اند پایان دهید».

مهدی کروبی در نامه سرگشاده روز دهم بهمن سال گذشته خود به آیت‌الله علی خامنه‌ای، او را مسئول وضعیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی امروز ایران دانسته بود.

خبرگزاری ایسنا و منابع خبری/ ب.ب/ر.ب
XS
SM
MD
LG