لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

انتقاد حسن روحانی از نظام آموزشی در مدارس ایران


حسن روحانی می‌گوید «داشته‌های» دانش‌آموزان در کشورهای پیشرفته بیشتر از دانش‌آموز ایرانی است
حسن روحانی می‌گوید «داشته‌های» دانش‌آموزان در کشورهای پیشرفته بیشتر از دانش‌آموز ایرانی است

رئیس جمهوری ایران با انتقاد از نظام آموزشی کشور، گفت که کتاب‌های درسی فعلی مدارس، «دانش‌آموزان را برای دیروز تربیت می‌کند و فردا هیچ.»

او گفت که کتاب‌های درسی مدارس ایران نسبت به دهه ۳۰ و ۴۰ به جز در ظاهر، تفاوت چندانی نکرده و آموزش و پرورش باید به دانش‌آموزان در مدارس، «مهارت» و «تحمل افکار دیگران» را بیاموزد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی این اظهارات را روز شنبه (اول مهر) و در آیین آغاز سال تحصیلی ۹۷–۹۶ در یکی از هنرستان‌های دخترانه تهران بیان کرد.

آقای روحانی گفت که «ممکن است قضاوت من تند باشد، دهه‌هایی که ما در دبستان و دبیرستان بودیم، در دهه ۳۰ و ۴۰، کتاب‌های درسی ما با امروز به غیر از آنکه جلد آن عکس و فونت آن عوض شده یا برخی عبارات آن تغییرکرده، چقدر تغییر کرده‌است؟»

وی با انتقاد از فقدان کلاس‌های آموزش مهارت در مدارس ایران به جز هنرستان‌ها، از اینکه شیوه آموزشی در ایران به این صورت است که «بیشتر می‌خوانیم و حفظ می‌کنیم تا در امتحان نمره خوب بگیریم یا تست را خوب بزنیم»، گلایه کرد.

وی اضافه کرد: «دانش‌آموزان در کشور ما بعد از گرفتن دیپلم با فاصله دو سال بعد اگر دانشگاه نروند و مشغول کار عادی شوند، با دانش آموزی که در کشور پیشرفته درس خوانده و دیپلم گرفته مقایسه کنیم، می‌بینیم آن دانش آموز بعد از چند سال داشته‌هایش بیشتر از دانش آموز ایرانی است، چرا؟»

روحانی افزود که «عملکرد ما حفظی است و به حافظه متکی است و با گذشت زمان همانند یخ در آب می‌ماند که حفظیات ما کاسته می‌شود.»

رئیس جمهوری ایران خواستار جایگزینی مطالب حفظ‌کردنی با پاسخ به سؤال از سوی دانش‌آموزان شد و گفت که «بگذاریم بخش بزرگ کتاب درسی توسط دانش‌آموزان در طول سال‌های آینده نوشته شود و بگذاریم خلاقیت و مهارت در دانش‌آموزان زنده شود.»

به گفته وی، «دانش‌آموز نباید از سؤال کردن خجالت بکشد. اگر چیزی بلد نیستیم نباید خجالت بکشیم. سؤال کردن حسن است و راه پیشرفت ماست.»

روحانی همچنین گفت که پیش از آغاز به کار محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم، از وی خواسته در پایان ۱۲ سال مدرسه، «دانش‌آموز یک کار بلد باشد که اگر ادامه تحصیل نداد، بتواند وارد فعالیت اجتماعی شود.»

به گفته روحانی، آموزش و پرورش در ایران باید به صورتی باشد که «بعد از ۱۲ سال یک کاغذ دست دانش‌آموز بعنوان مدرک ندهیم، بلکه مهارتی یاد دهیم که هر جایی برود مهارت خود را بعنوان رشد و دوران متوسطه در محیط کار عرضه کند.»

به گزارش ایلنا، آقای روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش همچنین خواستار «تحمل افکار دیگران و احترام به افکار دیگران» در مدارس شد.

وی دربارهٔ منظور خود از تحمل افراد دیگران نیز گفت که «زمانی که کسی چیزی می‌گوید ما می‌خندیم یا هو می‌کنیم یا اخم می‌کنیم یعنی افکار دیگران را تحمل نمی‌کنیم. ما باید به افکار دیگران احترام بگذاریم و این به دست خود دانش‌آموز و معلم است.»

رئیس جمهور ایران اضافه کرد که «باید آموخت که در محیط مدرسه تحمل افکار دیگران و احترام به افکار دیگران چگونه ممکن است و ما چگونه می‌توانیم به دیگران احترام بگذاریم و در نهایت ادب رفتار کنیم.»

روحانی خطاب به دانش‌آموزان افزود که «باید در زندگی تحمل داشته باشیم. باید افکار و سبک زندگی دیگران را تحمل کنیم.»

دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی، آذر ماه سال ۱۳۹۵ نیز از برنامه آموزشی خود، بر اساس برنامه سازمان ملل رونمایی کرد.

برنامه آموزشی سازمان ملل که به عنوان سند یونسکو شناخته می‌شود، مقرر کرده همه اعضای عضو این سازمان تا سال ۲۰۳۰، «امکانات مساوی، با کیفیت بالا و مادام‌العمر تحصیل فراگیر» را برای همه افرادی که در این کشور کشورها زندگی می‌کنند، فارغ از جنسیت، قوم و قبیله و سن و سال فراهم کنند.

این در حالی است که رسانه‌ها و چهره‌های نزدیک به اصولگرایان در ایران، این سند را «توطئه‌ای» برای «نفوذ» به کشور ارزیابی کرده و خواستار توقف آن شده‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز ضمن مخالفت شدید با سند آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو، گفت که جمهوری اسلامی، «تسلیم» این سند نخواهد شد و یونسکو را سازمانی معرفی کرده که «قطعاً تحت نفوذ قدرت‌های دنیاست.»

وی با انتقاد از شورای عالی انقلاب فرهنگی برای آنچه «مراقبت» نکردن از تصمیم برای اجرای این سند در ایران، افزوده «اصل کار غلط است. اینکه ما برویم سندی را امضا کنیم و بعد هم بیایم بی سروصدا آن را اجرا کنیم؛ نخیر، مطلقاً مجاز نیست؛ ما اعلام کردیم.»

منتقدان این سند با مواردی چون «برابری زن و مرد در آموزش» و ورود «تفکرات سکولار» به نظام آموزشی ایران به طور جدی مشکل دارند.

XS
SM
MD
LG